Skip to content

יו"ר הכנסת ריבלין ליו"ר הפרלמנט ההונגרי: "אינך רצוי במדינת ישראל"

במכתב יוצא דופן בחריפותו ביטל יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, את השתתפותו של יו"ר הפרלמנט ההונגרי כאורח כבוד, בטכס חגיגי בכנסת, לרגל 100 שנים להולדת ראול ולנברג. הסיבה: השתתפותו של יו"ר הפרלמנט ההונגרי בטקס לזכרו של פוליטיקאי אנטישמי, חבר מפלגת "צלב החץ" ההונגרית, ששיתפה פעולה עם הנאצים בתקופת השואה מאת צבי זינגר "אינך אורח […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במכתב יוצא דופן בחריפותו ביטל יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, את השתתפותו של יו"ר הפרלמנט ההונגרי כאורח כבוד, בטכס חגיגי בכנסת, לרגל 100 שנים להולדת ראול ולנברג. הסיבה: השתתפותו של יו"ר הפרלמנט ההונגרי בטקס לזכרו של פוליטיקאי אנטישמי, חבר מפלגת "צלב החץ" ההונגרית, ששיתפה פעולה עם הנאצים בתקופת השואה

מאת צבי זינגר

"אינך אורח רצוי בישראל". כך הודיע יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, ליו"ר הפרלמנט ההונגרי לאסלו קובר, שהיה אמור להשתתף כאורח כבוד, בטקס שייערך בכנסת במלאת 100 שנה להולדתו של ראול ולנברג. בטקס, שייערך באמצע חודש יולי, ישתתף יו"ר הפרלמנט השוודי, כאורח כבוד לצד יו"ר הכנסת.

לאסלו קובר, יו''ר הפרלמנט ההונגרי: "אורח בלתי רצוי בישראל". (צילום: ויקיפדיה)
לאסלו קובר, יו''ר הפרלמנט ההונגרי: "אורח בלתי רצוי בישראל". (צילום: ויקיפדיה)

מכתבו של יו"ר הכנסת ריבלין נשלח בעקבות הידיעות על השתתפותו של יו"ר הפרלמנט ההונגרי בטקס לזכר הפוליטיקאי והסופר האנטישמי יוז'ף ניירו, שהיה חבר במפלגה האנטישמית ההונגרית, "צלב החץ", אשר שיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה. ניירו, שנולד בחלק דובר ההונגרית ברומניה, שימש חבר פרלמנט בהונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה, אז שיתפה הממשלה פעולה עם גרמניה הנאצית. הוא נמלט מהמדינה ב-1945 והשתקע בספרד, שם מת ונקבר ב-1953.

במכתבו החריף כתב ריבלין "אנו המומים מהידיעות שבחרת להשתתף באירוע לזכרו של הסופר האנטישמי יוז'ף ניירו. בכך הצהרת גלויות על הזדהותך עם אדם שמפלגתו, כחלק מהשלטון בהונגריה, שיתפה פעולה עם המרצחים הנאצים בביצוע תכניתם להשמיד את העם היהודי."

בסוף מכתבו, מודיע ריבלין ליו"ר הפרלמנט ההונגרי שהוא איננו אורח רצוי בטקס: "מי שהשתתף באירוע מעין זה איננו יכול לקחת חלק באירוע שמטרתו להוקיר אדם כמו ראול ולנברג, חסיד אומות העולם, סמל של הומניות, שהציל יהודים תוך סיכון חייו, ושמהווה דוגמא למאבק נגד הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, עימם בחרת להזדהות".

הטקס שבו השתתף יו"ר הפרלמנט ההונגרי, בסוף מאי ברומניה, עורר גם את זעמו של חתן פרס נובל, הסופר אלי ויזל – ששלח, גם הוא, מכתב נזעם לקובר – והחזיר את אות מסדר הצלב הגדול שהוענק לו על ידי נשיא הונגריה.

ביום שלישי השבוע ייצא ריבלין לביקור רשמי בגרמניה. במהלך הביקור, העומד בסימן "היחסים המיוחדים בין ישראל לגרמניה", צפוי ריבלין להיפגש עם ההנהגה הגרמנית, ובכלל זה, עם נשיא גרמניה יואכים גאוק, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא הבונדסטאג ד"ר נורבט למרט, שר החוץ הגרמני גואידו ווסטרוולה, ראש האופוזיציה פרנק וולטר-שטיינמאייר, ואישים נוספים.

במסגרת ביקורו יבקר ריבלין באתרים יהודים היסטוריים בברלין ובסביבתה. עם נחיתתו בגרמניה, יקיים יו"ר הכנסת עם נשיא הבונדסטאג טקס זיכרון ברציף 17 בתחנת הרכבת של גרונוולד (משם הובלו 55,000 מיהודי ברלין אל מותם), והשניים יניחו זר באנדרטה המוצבת במקום. ריבלין גם יסייר במוזיאון היהודי בברלין, באנדרטת השואה בעיר וכן יבקר בוילה ואנזה.

בנוסף, יתמקד הביקור בחיזוק הידידות בין שני בתי הפרלמנט. לביקור יתלווה יו"ר אגודת הידידות חה"כ יעקב אדרי (קדימה). זהו ביקור רשמי ראשון של יו"ר הכנסת בגרמניה מזה 15 שנה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן