Skip to content

אפליקציות ניידות, נסיגה טכנולוגית והרבה כסף

מי שחשב שאפליקציה ניידת לאתרי אינטרנט, הדבר החם ביותר היום בשוק (שכל ילד יכול לבנות) היא התקדמות טכנולוגית אז יש לי חדשות בשבילו - מדובר בנסיגה מחפירה. מאת עמית מנדלזון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מי שחשב שאפליקציה ניידת לאתרי אינטרנט, הדבר החם ביותר היום בשוק (שכל ילד יכול לבנות) היא התקדמות טכנולוגית אז יש לי חדשות בשבילו – מדובר בנסיגה מחפירה

מאת: עמית מנדלזון

האפליקציה של מגפון

כל יצרן טלפונים שמכבד את עצמו מאפשר למשתמשיו לגלוש באינטרנט באמצעות דפדפן מובנה. הדפדפנים הללו עשירים ביכולות ומסוגלים להציג אתרי אינטרנט בצורה יוצאת מהכלל, וגם אם לא, הרי שבנית אתר שיתאים למכשיר סלולרי נחות יותר,  איננה בדיוק משימה למהנדסי טילים.

באה חברת אפל ויצרה את המושג אפליקציה, ואחריה אצו רצו גוגל (אנדרואיד) ומיקרוסופט (windows mobile). כולם רוצים אפליקציה ניידת. אבל מה, אפליקציה ניידת היא בעצם סתם אתר נייד עם איקון. כי המשתמשים, על פי אפל, הם אהבלים ואינם יודעים מה זה סימניה (bookmark או favorite), ובכלל, בשביל חווית המשתמש צריך שיהיה אייקון.

האמת היא שזה מטופש. תארו לכם איך היה נראה שולחן העבודה שלכם אילו היה עליו אייקון של כל אתר בו אתם מבקרים באופן קבוע, לא נשמע הגיוני, נכון ?

אבל למען האמת מדובר בשוק חדש, שוק של משתמשים חסרי הבנה וקואורדינציה, ודור חדש של מפתחים,  שיש לו פתאום עבודה תודות לבורותם של לקוחותיו. לא פלא שאפליקציות ניידות נמכרות כשירות במחיר חודשי גבוה או במחיר חד פעמי מטורף.

אבל מה בעצם עושה אפליקציה ניידת של אתר אינטרנט? כלום! מציגה את התכנים שנמצאים באתר. אם האתר הוא אתר דינמי, הרי שהמפתח צריך לעבוד הרבה פחות קשה. אם מדובר באתר קצת יותר מורכב שאיננו רק מערכת תוכן, הרי שהעבודה תהיה קצת יותר מורכבת ותפיק הרבה פחות מאשר אתר נייד שממילא זמין במכשיר הטלפון.

50 אלף ביום בשביל נפיחה דיגיטלית

אבל זה לא מפתיע כל כך. כשהחלו צצים האייפונים למיניהם, הסתבר שהאפליקציה הנמכרת מכולן היתה זו עם הדמות שמפנה את ישבנה למסך ובלחיצת כפתור משחררת נפיחה קולנית, ואנשים קנו את זה! 50 אלף ביום! והכל בשביל נאד דיגיטלי.

נכון שניתן בעמל רב והרבה דם יזע ודמעות לייצר אפליקציה שימושית לנייד, אבל בינינו, רוב היישומים הזמינים היום הם פתטיים, או המרות של יישומים קיימים או אתרים קיימים. בתכל'ס, הרבה מהומה על לא מאומה.

 כסף והרבה כסף… לעשירים

אבל למי זה כן טוב? לאפל! לגוגל! וזה הרבה כסף עבורן. הגענו לימים טובים, בהם משלם המפתח ליצרן מערכת ההפעלה על פיתוח אפליקציות. נניח שכל המפתחים היו מסרבים לשלם 100 דולר לאפל כדי להיחשב מפתח רשמי, מי היה מפתח יישומים לאייפון? גוגל לא דורשת כסף על רישום, אבל כדי להכניס אפליקציה לחנות שלה אתה צריך לשלם, ועוד איך לשלם. גם אם אתה מחלק אותה חינם. אבל בעוד שהגוגל מאפשרים למפתחים שלהם הפצה עצמית, אפל מחייבים שימוש דרך האייטיון, ותהליך קבלת אפליקציה הוא עינוי ביורוקרטי וטכני שמזכיר את הביטוח הלאומי הצרפתי. ואז… צריך לשלם עוד כסף.

נסיגה טכנולוגית

אני אינני מפתח אפליקציות ניידות, ובעוונותיי לא אוהב לעבוד קשה, לכן את האפליקציה של מגפון בניתי אחרי בדיקה של כלים רבים בשוק ובחרתי את הפשוט והנוח מבין כולם. מה שכן למדתי מזה, שהאפליקציה הזו לא תתחרה לעולם באתר נייד. ולהמיר אתר נייד לאפליקציה זה סיפור, למרות שמדובר בקודים די פשוטים. מעבר לזה, הרעיון של להציב אייקון על שולחן העבודה של המשתמש איננו רעיון חדש – אני עצמי עשיתי זאת כבר לפני 12 שנים למחשב השולחני. יישום שלמעשה גלש באתר שלי.

כל מכשיר נייד תומך היום בג'אווה מצד אחד, ומצד שני הדפדפן  שלו תומך ב-PHP, HTML, PERL, JAVA SCRIPTS. אפליקציות ניידות לא מסוגלות לבצע חלקיק ממה שיכול המכשיר עצמו עם המובנה בו.

אבל העיקר שאפל וגוגל  עושות עוד כסף.

האפליקציה הניידת של מגפון
האתר הנייד של מגפון

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן