Skip to content

נשיא הונגריה יגיע לטקס לזכרו של ראול ולנברג, במקום יו"ר הפרלמנט שאינו רצוי

"השתתפות נשיא הונגריה היא מסר ערכי ומוסרי אמיץ לעם בישראל וליהודי העולם״. כך הגיב יו"ר הכנסת על החלטתו של נשיא הונגריה, יאנוש אדר, להשתתף בטקס לזכרו של מציל היהודים בשואה, ראול ולנברג. יו"ר הפרלמנט ההונגרי, שהיה אמור להשתתף בטקס, הוכרז כאישיות בלתי רצויה, לאחר שהשתתף באזכרה לפוליטיקאי הונגרי אנטישמי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"השתתפות נשיא הונגריה היא מסר ערכי ומוסרי אמיץ לעם בישראל וליהודי העולם״. כך הגיב יו"ר הכנסת על החלטתו של נשיא הונגריה, יאנוש אדר, להשתתף בטקס לזכרו של מציל היהודים בשואה, ראול ולנברג. יו"ר הפרלמנט ההונגרי, שהיה אמור להשתתף בטקס, הוכרז כאישיות בלתי רצויה, לאחר שהשתתף באזכרה לפוליטיקאי הונגרי אנטישמי

מאת צבי זינגר

יושרו ההדורים עם הונגריה. לאחר שיו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, הודיע למקבילו, יו"ר הפרלמנט ההונגרי לאסלו קובר, שאינו אורח רצוי בכנסת בטקס לזכרו של ראול ולנברג – הודיעו ההונגרים לריבלין, כי נשיא הונגריה, יאנוש אדר, ישתתף במקומו בטקס.

נשיא הונגריה יאנוש אדר - יגיע ארצה לטקס לזכרו של ראול ולנברג (צילום: ויקיפדיה)
נשיא הונגריה יאנוש אדר - יגיע ארצה לטקס לזכרו של ראול ולנברג (צילום: ויקיפדיה)

הטקס, שייערך בכנסת ב-17 ליולי השנה במלאת 100 שנים להולדתו של חסיד אומות העולם, ראול ולנברג, יתקיים גם במעמד יו"ר הפרלמנט השוודי, והוזמנו אליו אחייניותיו של ראול ולנברג. יו״ר הכנסת בירך על החלטת הנשיא ההונגרי: "השתתפות הנשיא היא מסר ערכי ומוסרי אמיץ לעם בישראל וליהודי העולם״ .

הודעת יו"ר הכנסת למקבילו ההונגרי, לאסלו קובר, נמסרה בשבוע שעבר, בעקבות הידיעות על השתתפותו של יו"ר הפרלמנט ההונגרי בטקס לזכר הסופר האנטישמי יוז'ף ניירו, שהיה חבר במפלגה האנטישמית ההונגרית "צלב החץ", ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה.

במכתב חריף לקובר כתב ריבלין "הצהרת גלויות על הזדהותך עם אדם, שמפלגתו שיתפה פעולה עם המרצחים הנאצים בביצוע תכניתם להשמיד את העם היהודי." בסוף מכתבו, הודיע ריבלין ליו"ר הפרלמנט ההונגרי שהוא איננו אורח רצוי בטקס: "מי שהשתתף באירוע מעין זה איננו יכול לקחת חלק באירוע שמטרתו להוקיר אדם כמו ראול ולנברג, חסיד אומות העולם, סמל של הומניות, שהציל יהודים תוך סיכון חייו, ושמהווה דוגמה למאבק נגד הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם, עימם בחרת להזדהות".

יו"ר הכנסת ריבלין בפנישה עם נשיא גרמניה יואכים גאוק: "ההגנה על ישראל היא הגנה על העולם החופשי". (צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר הכנסת ריבלין בפנישה עם נשיא גרמניה יואכים גאוק: "ההגנה על ישראל היא הגנה על העולם החופשי". (צילום: שטפן קוגלר, ממשלת גרמניה)

ריבלין השוהה בימים אלה בביקור רשמי בגרמניה, נפגש היום עם נשיא גרמניה יואכים גאוק, והודה למארחיו על הסיוע הביטחוני שמגישה גרמניה לישראל, בדגש על עסקת הצוללות. לדברי ריבלין: "ההגנה על ישראל היא הגנה על העולם החופשי. כל דמוקרטיה חייבת להיות מסוגלת להגן על עצמה מהאיומים המתפתחים. הלקח ממאורעות העבר איננו התגייסות גרמנית עיוורת למען מדינת ישראל, הנובעת מרגשות אשמה. הלקח הוא עמידה משותפת לצד ישראל במאבק על ערכים דמוקרטיים, שנרמסו על ידי הנאצים ושהיום ישראל וגרמניה חולקות ערכים אלו כחלק מהעולם החופשי. אני מעריך את מחויבותכם לביטחון ישראל, מחויבות הרואה במדינת ישראל שותף ולא קרבן."

בהמשך היום נפגש ריבלין עם שר החוץ הגרמני גיידו ווסטרוולה. שר החוץ הגרמני ווסטרוולה התייחס בשיחתו עם ריבלין  לאיום הגרעיני מצד איראן. "בשבוע הבא נדע מה קורה באיראן", אמר שר החוץ הגרמני, "בנושא האיראני אין בכוונתנו להסתפק בדיבורים בלבד ואנחנו רוצים לראות תוצאות משמעותיות".

יו"ר הכנסת ריבלין הגיב ואמר כי בישראל יש הסכמה פוליטית מוחלטת שהנושא האיראני הוא איום משמעותי על ישראל ועל העולם החופשי.

 שר החוץ ווסטרוולה התייחס לתוצאות הבחירות במצרים והדגיש כי חשוב לתת סיכוי אמיתי להצלחתו של נשיא מצרים החדש. "מצרים ראויה לסיכוי שנתנה לה ההכרעה הדמוקרטית. צריך לראות אם ינצלו את הסיכוי הזה. אני משוכנע כי הנשיא החדש של מצרים מלא כוונות טובות והשאלה היא אם הוא יוכל לממשן".

יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר בנושא המצרי: "ישראל בירכה באופן פומבי את נשיא מצרים החדש על היבחרו ושמחה על הצהרתו של הנשיא החדש כי בכוונתו לשמר את כל ההסכמים הבינלאומיים עליהם חתומה מצרים. נביט קדימה בתקווה, אך לא נשכח שלפעמיים הולכים לישון עם חלום וקמים עם סיוט", אמר ריבלין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן