Skip to content

אווירת משבר בתום הפגישה בין נתניהו ומופז, שהסתיימה ללא הסכמה

עיקר המחלוקת בשיחה בין השניים הייתה נושא הסנקציות האישיות שיוטלו על מי שיסרבו להתגייס. יו"ר קדימה דרש להטיל אחריות אישית וסנקציות פליליות על מי שלא יתגייס לצה"ל ואילו ראש הממשלה התנגד. "על זה מופז עומד", אמרו בסביבתו של יו"ר "קדימה". "ללא סנקציות אישיות לא תהיה שום משמעות לחלופה של חוק טל". חשש ממשבר קואליציוני לקראת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עיקר המחלוקת בשיחה בין השניים הייתה נושא הסנקציות האישיות שיוטלו על מי שיסרבו להתגייס. יו"ר קדימה דרש להטיל אחריות אישית וסנקציות פליליות על מי שלא יתגייס לצה"ל ואילו ראש הממשלה התנגד. "על זה מופז עומד", אמרו בסביבתו של יו"ר קדימה. "ללא סנקציות אישיות לא תהיה שום משמעות לחלופה של חוק טל". חשש ממשבר קואליציוני לקראת סוף השבוע הבא

מאת צבי זינגר

אווירת משבר, עם סיומה ללא תוצאות, של פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו עם יו"ר "קדימה", השר שאול מופז. "עדיין אין משבר", אמרו לאחר הפגישה בסביבתו של שאול מופז, "אבל בהחלט ישנה אווירת משבר". להערכת אותם גורמים, אם לא תחול תזוזה בעמדתו של ראש הממשלה, בעניין האחריות האישית והסנקציות האישיות שיחולו על משתמטים משירות – עלול המשבר הקואליציוני להתרחש לקראת יום רביעי או חמישי בשבוע הבא.

דן חלוץ, הרמטכ"ל לשעבר, מקדימה במאהל הפריירים (צילום: דן בר דוב)
דן חלוץ, הרמטכ"ל לשעבר, מ"קדימה" חותם במאהל הפריירים (צילום: דן בר דוב)

ניסיון נוסף לגשר על הפערים ייעשה בשבוע הבא, בפגישה משולשת שבה ישתתפו ראש הממשלה נתניהו, השר מופז ושר הביטחון אהוד ברק, הנמצא כעת בארה"ב בביקור עבודה.

עיקר המחלוקת בשיחה בין השניים, שבה השתתף גם ח"כ זאב אלקין, היתה נושא הסנקציות האישיות שיוטלו על מי שיסרבו להתגייס. יו"ר קדימה דרש בשיחה להטיל אחריות אישית וסנקציות פליליות על מי שלא יתגייס לצה"ל ואילו ראש הממשלה התנגד לכך. "על זה מופז עומד", אמרו עם תום הפגישה בסביבתו של יו"ר "קדימה" – ועל זה הוא ימשיך לעמוד. ללא סנקציות אישיות לא תהיה שום משמעות לחלופה של חוק טל – כי לא ניתן יהיה לאכוף את החוק".

אותם גורמים בסביבתו של מופז אמרו, כי עתיד הקואליציה תלוי עתה בנתניהו, מופז וברק. על ליברמן אמר אחד ממקורבי מופז: "הוא לא גורם בנושא הזה. הוא הוציא עצמו אתמול מהמשוואה כאשר שיחק לידי החרדים וכרגע הוא הבעיה של המשרד לרעשי רקע". לדברי אותם גורמים, נתניהו צריך עתה לקבל על עצמו את עיקרון האחריות האישית. "ברגע שיקבל זאת על עצמו, ניתן יהיה לדון על מידת האחריות, על אופי הסנקציות האישיות שיוטלו על משתמטים ועל מידת חומרתן".

מבצע ההחתמה בצמתים של יש עתיד (צילום: דן בר דוב)
מבצע ההחתמה ב-22 צמתים למען גיוס שווה, של "יש עתיד" (צילום: דן בר דוב)

יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד סייר בין הצמתים והגיע למאהל הפראיירים, שם חתם על העצומה לשוויון בשירות ואמר: "נתניהו מורח את כולם ומחפש פתרון שישמור על הקואליציה שלו, במקום על החברה הישראלית. אין פתרון אחר מלבד שירות שווה לכולם". לפיד חתם על עצומת מאהל הפראיירים. באותה שעה יצאו פעילי ותומכי מפלגת "יש עתיד" למבצע ב-22 צמתים ברחבי הארץ, מנהריה ועד באר שבע, בקריאה לממשלה לא להיכנע לפוליטיקה הסקטוריאלית, להביא לפתרון היסטורי בסוגיית חוק טל וליצירת שוויון בנטל ומודל שירות שווה לכולם. הפעילים חילקו לנהגים סרטים בצבע חאקי ועלון המציג את מודל שירות שווה לכולם של מפלגת "יש עתיד", "התכנית היחידה הישימה שתביא  לסיומו של הקרע שיוצר חוק טל בחברה הישראלית".

יאיר לפיד חותם על גיוס שווה במאהל הפריירים היום (צילום: דן בר דוב)
"נתניהו מורח את כולם". יאיר לפיד חותם על גיוס שווה במאהל הפריירים היום (צילום: דן בר דוב)
ללא חלופה אמיתית אין לנו מה לעשות בממשלה. ח"כ מולה במאהל הפריירים (צילום: דן בר דוב)
"זו היתה ההבטחה שלנו לציבור הבוחרים של קדימה". ח"כ מולה במאהל הפריירים (צילום: דן בר דוב)

ח"כ שלמה מולה (קדימה) קרא הבוקר למופז לפרוש מהממשלה, אם לא יוחלט על שירות צבאי ואזרחי לכולם מגיל 18. ב"מאהל הפראיירים" אמר מולה כי "זו היתה ההבטחה שלנו לציבור הבוחרים של קדימה וללא חלופה אמיתית אין לנו מה לעשות בממשלה. במידה ומופז יחליט שלא לעשות כן, אין המשך לקדימה כפי שאנו מכירים אותה היום ואז כל אחד מאיתנו יאלץ להסביר את בחירותיו לציבור".

בינתיים פירסם הפורום לשוויון בנטל נייר עמדה ובו הוא קובע כי יש לפתור, בראש ובראשונה, את בעיית גיוס החרדים – ורק לאחר מכן את נושא גיוסם של ערביי ישראל. הפורום גם קרא לשר ליברמן לחזור לוועדת פלסנר ולפעול לקידום ההמלצות לגיוס חרדים.

"אנו חושבים כי כל אזרחי המדינה צריכים לבצע שירות, בין אם צבאי או אזרחי. כלל זה חל גם על ערביי ישראל", נאמר בנייר העמדה. "אלא, שלא ניתן לפתור בעיה סבוכה זו ב-24 שעות וכל ניסיון שכזה אינו יותר מפופוליסטי ולא רציני. אנו ממליצים ש'ועדת פלסנר' תגיע למסקנות קודם כל ביחס לשירות של המגזר החרדי, עימו מתנהל שיח רב בנושא, ולאחר מכן לפתח שיח מעמיק ורציני עם המגזר הערבי, במטרה להגיע למתווה המתאים שיוביל לשירות  המגזר הערבי בשירות אזרחי. אנו קוראים לליברמן לחזור לוועדה ולהפעיל את כוחו על מנת לקדם המלצות שיתרמו לשוויון וישנו את פניה של המדינה".

עוד אומר הפורום, כי הוא מצפה מיאיר לפיד, המוציא את אנשיו לצמתים תוך קריאה לשירות שווה לכולם, לאמץ את היתרון המוביל בהחלת השירות על המגזר החרדי באופן מיידי והדרגתי, ובשום פנים ואופן לא להמתין חמש שנים נוספות. "המתנה זו, כפי שפרסם במצע מפלגתו, תבטל לחלוטין את עקרון השוויון. רק הצהרתו של לפיד לשוויון מיידי בשירות תאפשר איחוד כוחות במאבק".

ב"פורום לשוויון בנטל" אומרים עוד: "אנו מוכנים לקבל את הפשרה כי בני המגזר החרדי יגויסו בגיל 20 ולא בגיל 18 כפי שמתרחש במגזר הציוני. אולם איננו מוכנים כי באופן גורף יתגייס המגזר החרדי 22 -23 – שכן עלות שירות חייל בודד בגילאים אלו גבוהה באופן משמעותי ופחות יעילה".

סגן הרמטכ"ל לשעבר ומנכ"ל בטרפלייס היום, משה קפלינסקי, בין החותמים (צילום: דן בר דוב)
סגן הרמטכ"ל לשעבר ומנכ"ל בטרפלייס היום, משה קפלינסקי, בין החותמים (צילום: דן בר דוב)

על סוגיית הגיוס על פי יעדים, אומר הפורום לשוויון בנטל: "קביעת יעדים לגיוס אינה הדרך הנכונה לקידום חוק שירות שווה לכולם, וזאת מתוקף העובדה שיעדים קשה מאוד לאכוף. מכסת פטורים לעומת זאת ניתנת לבדיקה ואכיפה. אנו מוכנים כי בכל שנה יינתנו 1,000 פטורים לעילויים מצטיינים בתורה שיקבעו על פי מנגנון תורני מוסדר".

בסוגיית הסנקציות האישיות, אומרים בפורום: "בציבור הציוני, אלו שאינם משרתים, עוברים על חוק מדינה, נכלאים וסופגים סנקציות שונות. מתוך הבנה כי אין כל טעם בהכנסת המגזר החרדי כולו לכלא, בפורום לשוויון בנטל מבקשים, כי אלו שיבחרו לא לשרת יספגו סנקציות כלכליות אישיות באמצעות מניעת הטבות כלכליות רבות המוענקות כיום, הן לפרט והן לישיבה בה הם לומדים. בנוסף, אי עמידה במכסות שיקבעו יפגעו בתקצוב הישיבות הכללי,  זאת במטרה לעודד את יושביהן לקיים את לשון החוק".

הפורום לשוויון בנטל דוגל ביצירת בידול משמעותי בנושא התגמול בין סוגי המשרתים השונים, בדגש על חיילים וחיילות המבצעים שירות קרבי . "לא נקבל מצב בו חרדי המשרת בשירות אזרחי מקבל משכורת של 5,000 שקלים, ואילו ציוני המשרת ביחידה קרבית מקבל 800 שקלים בחודש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן