Skip to content

אונסק"ו הכריזה על מערות האדם הקדמון בשמורת נחל מערות כעל אתר מורשת עולמית

המבנה, שנמצא בשמורת טבע תל דן ועשוי כולו לבני בוץ, נבנה לפני כ-3,700 שנים. כן אושרה כנסיית המולד בבית לחם כאתר מורשת עולמית, הראשון בתחומה של הרשות הפלסטינית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
נחל מערות. עדות מהאדם הקדמון. צילם דורון ניסים
נחל מערות. עדות מהאדם הקדמון. צילם דורון ניסים

המבנה, שנמצא בשמורה ועשוי כולו לבני בוץ, נבנה לפני כ-3,700 שנים. מאמצי שימור השער נמשכים משנת 1998, תוך שימוש בטכניקות שפותחו במיוחד לצורך שימורו. כן אושרה  כנסיית המולד בבית לחם כאתר מורשת עולמית, הראשון בתחומה של הרשות הפלסטינית, שגם הוגדר כאתר בסכנה בשל דליפות מים המסכנות אותה

 

מאת עירית רוזנבלום

ועדת המורשת העולמית של אונסק"ו, אשר מתכנסת בימים אלו בסנט פטרסבורג, הכריזה היום (שישי, 29 ביוני) על שמורת טבע נחל מערות כעל אתר הראוי לשימור בזכות חשיבותו המיוחדת למורשת המשותפת לאנושות.

כן הכריזה היום ועדת המורשת על כנסיית המולד בבית לחם ועל דרך הצליינים, אף היא בבית לחם, כאתר מורשת עולמית. זהו אתר המורשת הראשון בתחום הרשות הפלסטינית, שעשוי להביא לה כספים ותיירים. כנסיית המולד נכנסה גם לרשימת אתרי מורשת הנמצאים בסכנה, בשל דליפות מים המסכנות אותה.

אתרים נוספים שנכנסו היום לרשימה נמצאים בפלאו, אינדונזיה ומרוקו.

מערת האדם הקדמון מצטרפת  לאתרים נוספים בישראל שזכו לכבוד, ובהם מצדה, העיר הלבנה בת"א, העיר העתיקה בעכו, התלים המקראיים (חצור, באר שבע ומגידו) והערים הנבטיות שעל דרך הבשמים.

הישג זה הינו פרי עבודה משותפת של רשות הטבע והגנים, המועצה האזורית בחוף הכרמל, אוניברסיטת חיפה, רשות העתיקות ונציגי אונסק"ו ישראל.

"עדות יוצאת דופן לתרבות נכחדת"

ד"ר צביקה צוק, הארכיאולוג הראשי של רשות הטבע והגנים: "ארבעת המערות שבשמורת נחל מערות (טאבון, גמל, אל וואד, סחול) וטרסת הסלע שבחזיתן, הוכרזו כאתר מורשת עולמית בהתבסס על חוות הדעת של אונסק"ו והגוף המדעי מטעמה (איקומוס). השמורה הוכרזה מאחר והיא מבטאת 'עדות ייחודית, או לפחות יוצאת דופן, למסורת תרבותית או לתרבות חיה או נכחדת'. במערות האדם הקדמון תרבות האדם הכוללת את התרבות האשלית (לפני 200-500 אלף שנים), התרבות המוע'ארית (לפני 100-150 אלף שנים), התרבות המוסטרית (לפני 40-100 שנים), תרבות אוריניאקית (לפני 12-40 אלף שנים) ותרבות נטופית (לפני 9-12 אלף שנים), כך שבשמורה נחשפת עדות מרתקת לרצף תרבויות אדם הנמשך לאורך מאות אלף שנים".

מערת הטבון. צילום דורון ניסים
מערת הטבון. צילום דורון ניסים

לדברי ד"ר צוק, מחקר מדעי וארכיאולוגי, שהחל בראשית המאה שעברה, חשף לאורך עשרות שנות חפירות ומחקר השנים, ממצאים מדהימים של כלי צור שונים ומגוונים, המייצגים תרבות והתפתחות של מורשת האדם מימי האדם הקדמון. "בין היתר מכילות המערות עדויות למעבר מחברות של לקטים-ציידים לחיים בישוב של קבע והתבססות על חקלאות, וזהו אחד מהמקומות היחידים בעולם שבהם ניתן לראות זאת", אמר.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, הביע את שמחתו על כך שאונסק"ו דילגה מעבר למחלוקות פוליטיות והכירה בעוד אתר מורשת ישראלי המכיל ערכי מורשת והיסטוריה רבים, יהודים ואוניברסליים. "רשות הטבע והגנים תמשיך לעשות כל מאמץ על מנת לשמור ולטפח את האתר הזה ועוד מאות אתרים אחרים עליהם אנחנו מופקדים. אני מברך את השותפים שלנו לעשייה ולהליך ההכרזה, זהו לא הישג מובן מאליו, אלא תוצר של עבודת מחקר, שימור וניהול מבקרים ארוכת שנים", הדגיש גולדשטיין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן