Skip to content

הושבע מבקר המדינה: "ביקורת שנותרת אות מתה בַספרים, חוטאת לתפקידה"

השופט בדימוס יוסף שפירא הושבע היום לתפקיד מבקר המדינה השמיני של מדינת ישראל. בנאומו הציג המבקר את עקרונותיו: "תפקידו של נושא משרה ברשות המבצעת, המזהה כשל אינו מתמצה בלהתריע על כשל זה - אלא עליו לפעול ללא ליאות לתיקונו. זוהי שליחותו הציבורית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השופט בדימוס יוסף שפירא הושבע היום לתפקיד מבקר המדינה השמיני של מדינת ישראל. בנאומו הציג המבקר את עקרונותיו: "תפקידו של נושא משרה ברשות המבצעת, המזהה כשל אינו מתמצה בלהתריע על כשל זה – אלא עליו לפעול ללא ליאות לתיקונו. זוהי שליחותו הציבורית"

מאת צבי זינגר

במעמד נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה, יו"ר האופוזיציה, חברי כנסת, מבקרי המדינה לשעבר: השופטים לינדנשטראוס, בן פורת וגולדברג ואורחים חשובים אחרים, הושבע היום מבקר המדינה החדש, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט בדימוס יוסף שפירא, לתפקיד מבקר המדינה השמיני של מדינת ישראל.

השופט שפירא נבחר לתפקידו לפני כחודשיים ימים בסבב שלישי של הצבעות. השבעת המבקר, שהיתה צריכה להיערך ביום ראשון, נדחתה ביומיים עקב פטירתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ז"ל.

שפירא בכנסת לאחר ההשבעה (צילום מערוץ הכנסת)
"אי קבלת החלטות כמוה כמעילה באמון הציבור". שפירא בכנסת לאחר ההשבעה (צילום מערוץ הכנסת)

בנאומו בכנסת, אחר השבעתו, הציג השופט בדימוס שפירא את העקרונות שלאורם יפעל: "תפקידה של הביקורת הוא להצביע על כשלים וליקויים", אמר שפירא, "אולם חשוב לא פחות הוא שעליה להבטיח את תיקונם של הליקויים. ביקורת שנותרת אות מתה בַספרים, או מותירה אחריה הדים לרגע ונמוגה ושאינה מביאה שינוי ותיקון, ומבטיחה אותו, חוטאת לתפקידה. יש איפוא להדגיש את המעקב אחר תיקון הליקויים עליהם יצביעו דוחות המבקר. כך גם יהיו מקרים שיהא צורך להצביע לא רק על האחראים ליצירת הכשלים, אלא גם על האחראים לאי-תיקונם של הכשלים לאחר שנתגלו.

"מנגד", אמר השופט שפירא, "ניצבת תופעת החדלות ממעש. אין אדם חף מטעויות. אולם אם מורא הביקורת מביא לתופעה של 'ראש קטן' או 'אי עשייה', הרי שהיא מחמיצה את שליחותה, פוגעת בשירות הניתן לציבור, ואולי אף מגבירה שחיתות. תוך כך יש להבהיר, שתפקידה של הרשות המבצעת הינו לבצע. תפקידו של נושא משרה ברשות המבצעת, המזהה כשל, אינו מתמצה בלהתריע על כשל זה – אלא עליו לפעול ללא ליאות לתיקונו. זוהי שליחותו הציבורית".

המבקר החדש המשיך ואמר: "אאבק בלא מורא בנגע שפשט בשנים האחרונות במקומות שונים בשירות הציבורי, בְכל הדרגים – החל מהדרג המיניסטריאלי ועד הדרג המבצע – של הימנעות מקבלת החלטות בשל חשש ממורא הביקורת. לדידי, אי קבלת החלטות כמוה כמעילה באמון הציבור, ואין לנו דבר חשוב יותר מאמונו של הציבור".

על העוצמה הנתונה בידיו של מבקר המדינה, אמר המבקר החדש: "דווקא בשל העוצמה הנתונה בידנו עלינו לנהוג בענווה. להצניע לכת. לעסוק במהות הביקורת ולא להיגרר אחר התלהמות רגעית, אשר בינה לבין ביקורת אמיתית השואפת לשינוי ותיקון – אין דבר וחצי דבר. ביקורת חדה ונחרצת אינה עומדת בסתירה להגינות כלפי המבוקר, לשמירה על כבוד האדם, ובעיני, אלה יכולות לַדוּר בִּכְפיפה אחת. עובדי משרד מבקר המדינה וּנציב תלונות הציבור – יושרם, מקצועיותם ויושרתם בחיפוש אחר האמת – הם הם הערובּה לעבודת ביקורת נכונה".

יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין אמר: "מוסד המבקר, הפך למעין רשות שלטונית רביעית עצמאית, יעילה, חזקה; לגוף העורך ביקורת בזמן אמת ובסמיכות לאירועים."  "יעילות מוסד המבקר הוכחה מעל לכל ספק על רקע אסון השריפה בכרמל. בהיוודע תוצאותיו האיומות של אסון הכרמל, הייתה זו דווקא הממשלה שהעדיפה ביקורת של מבקר המדינה, כמוסד הראוי לבחינה מערכתית של הכשל בכרמל. דה לגיטימציה של דו"חות המבקר, איננה במקומה. דו"ח המבקר הוא דו"ח מציל חיים וככזה יש להתייחס אליו."

ריבלין הוסיף, כי "מעתה תהליך הביקורת בזמן אמת ותיקון הכשלים נעשו חלק מרכזי מעבודת המבקר. לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה. אף גוף או מוסד שלטוני לא יוכלו לערער מעתה על סמכות הביקורת בזמן אמת."

 יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, אמר: "הביקורת הפנימית חייבת להיות חסרת רחמים כלפי מחדלים, רשלנות וטעויות. לא כדי לבוא בחשבון עם מישהו, אלא כדי להניע את החברה לרמה של איכות גבוהה מאוד. רק כך תביא לשינוי בחברה, בתרבות הדמוקרטית ובמחויבות האישית". ח"כ אריאל, שהינו כהן, סיים את דבריו בברכת כוהנים למבקר הנכנס.

בטקס ההשבעה, נכחה גם משלחת מהפרלמנט האוסטרלי בראשות יו"ר הפרלמנט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן