Skip to content

מופז מאמץ את עקרונות ועדת פלסנר: "הכדור נמצא אצל ראש הממשלה"

מופז קורא לנתניהו לאמץ את דוח הוועדה ואומר כי לתגובת ראש הממשלה עשויה להיות השפעה על המשך השותפות עם קדימה. הוא אינו מציב מועד מדויק לפקיעת האולטימטום. מטה המאבק לשוויון בנטל: חשבנו שבעקבות הזובור של נתניהו ובחירתו בחרדים על חשבון המשרתים, נראה את השר מופז נעמד על הרגליות האחוריות. הדברים שאמר ב"קדימה" מראים כי מופז […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מופז קורא לנתניהו לאמץ את דוח הוועדה ואומר כי לתגובת ראש הממשלה עשויה להיות השפעה על המשך השותפות עם קדימה. הוא אינו מציב  מועד מדויק לפקיעת האולטימטום. מטה המאבק לשוויון בנטל: חשבנו שבעקבות הזובור של נתניהו ובחירתו בחרדים על חשבון המשרתים, נראה את השר מופז נעמד על הרגליות האחוריות. הדברים שאמר ב"קדימה" מראים כי מופז בדרך לכניעה

מאת צבי זינגר

המשנה לראש הממשלה, שאול מופז, קורא לרה"מ נתניהו לאמץ את עקרונות ועדת פלסנר ואומר כי תגובת נתניהו לדוח עשויה להשפיע על המשך השותפות של "קדימה" בקואליציה. השר מופז אינו מציב בפני ראש הממשלה מועד מדויק לפקיעת האולטימאטום, אך אומר: "הכדור נמצא אצל ראש הממשלה – ומדובר בימים. אין לנו את כל חודש יולי".

דו"ח ועדת פלסנר: עד 2016, יגויסו 80 אחוז מכל שנתון בציבור חרדי >>

מופז (צילום: ציפי מנשה)
זה תנאי לשותפתנו בממשלה. מופז (צילום: ציפי מנשה)

בישיבת סיעתו "קדימה" האשים מופז: "ההודעה על פיזור הוועדה נעשתה באופן חד צדדי ותוך הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני. הודעתי שאנחנו לא מקבלים זאת. אני מצפה מראש הממשלה לאמץ את עקרונות הוועדה, זה תנאי לשותפתנו בממשלה. אם לא, לא נוכל להישיר מבט לילדות ולילדים שלנו".

שאול מופז הוסיף: "קדימה לא תירתע מהחלטה שהיא לא-פחות מגורלית למדינת ישראל. אם לא ימוצו קווי המתאר של ועדת פלסנר, לא נוכל להישיר מבט לילדות ולילדים שלנו".

מופז פנה לציבור החרדי והדגיש כי "קדימה" אינה רודפת אותו ואינה עוינת את מי שתורתם אומנותם. "אני מכבד הציבור החרדי. הגיעה העת לאמנה חברתית חדשה. אני לא זקוק להטפות מוסר. המבחן שלי מול ילדיי ומול חבריהם", אמר.

בהתייחס לדו"ח ועדת פלסנר אמר: "הנחנו על שולחן הממשלה את היסוד לשינוי היסטורי. הכדור אצל ראש הממשלה". לדבריו, "הדו"ח איננו קל. מדובר ביצירת שינוי היסטורי. הנחנו התשתית לתיקון עוול היסטורי וכן לשילוב האזרחים הערבים". הוא ביקש מהח"כים שאף אחד מהם לא ייקח על עצמו את תפקיד המתווך ולא ינהל משא ומתן.

בתגובה אומרת יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ': "דברי מופז הם רגע מביש נוסף של החבירה המביכה בינו לבין נתניהו. מופז הוכיח שאי אפשר להאמין למלה היוצאת מפיו. חמור מזה, 'קדימה' בראשות מופז ממשיכה לגרום נזק אנוש לדמוקרטיה, בכך שהיא מביאה את הציבור לשפל חדש של היעדר אמון בנבחריו והנחה מוצדקת כי למילים אין כל ערך.

"האיש שאמר 'בית לא עוזבים' ולמחרת עזב את הליכוד, הודיע על פרישה מהפוליטיקה וחזר למחרת, בישר שינהיג את מחאת הקיץ ושכח ממנה יום למחרת, והצהיר כי נתניהו שקרן וכי לעולם לא ישב אתו בממשלה ואחר כך זינק לזרועותיו – יכול להפריח מלים כרצונו. הוא הפך את המילים לחסרות משמעות, מחק את המושג בושה ומחק את 'קדימה' מהמפה הפוליטית".

במטה המאבק לשינוי חוק טל הגיבו: "חשבנו שבעקבות הזובור של נתניהו ובחירתו בחרדים על חשבון המשרתים, נראה את השר מופז נעמד על הרגליות האחוריות למען דו"ח פלסנר. הדברים שאמר בסיעת קדימה מראים כי מופז בדרך לכניעה. מופז וליברמן – עתיד צה"ל על כתפיכם, מראש הממשלה כבר התייאשנו – אם לא תודיעו חד משמעית על אימוץ מלא או פרישה – אזי שגם נגדכם נפגין במוצ"ש הקרוב".

התגובות לדוח פלסנר:

ממטה המאבק לשינוי חוק טל נמסר בתגובה: "המטה תומך ברציונל ובמספר חלקים בדו"ח פלסנר. אנחנו מעריכים את העבודה וההשקעה של ח"כ פלסנר, ובעיקר את עמידתו מול הלחצים של ראש הממשלה והמפלגות החרדיות. לצערנו, ראש הממשלה ניסה להמית את הדוח עוד לפני פרסומו במטרה להציע הצעה שמשמעותה היא בחירה בחרדים על חשבון המשרתים. כל הקומבינות והספינים שמתעופפים באוויר לא משנים את העובדה הפשוטה – נתניהו משמיד את עקרון צבא העם, ובעוד 10 שנים, כאשר ועדת חקירה תבדוק מדוע מרבית הישראלים לא משרתים בצבא – היא תחזור להחלטה הדרמטית של נתניהו להעדיף שנה של קואליציה עם החרדים על פני צבא ההגנה לישראל.

"הכדור כרגע בידיים של השר מופז", נאמר בתגובת המטה. "אם הוא ייכנע 'לפשרה כואבת' כדי לשמור על הקואליציה ועל הכיסא, הרי שהוא יוכיח פעם נוספת שהמרחק בין הצהרות למעשים הוא גדול כמו המרחק בין בני ברק לבין תרומה לחברה הישראלית".  במטה המאבק אומרים עוד: "במוצ"ש הקרוב, ציבור המשרתים יאמר את דברו בעצרת שתיערך במוזיאון תל אביב".

עידן מילר, יו"ר "המחנה המשותף": "הדו"ח רחוק מאוד מלהיות מושלם. בעיקר ההמלצה על אפשרות דחיית השירות לגיל 23. עם זאת חוק שיהיה מבוסס על ההמלצות הללו יקדם משמעותית את השוויון בנטל. הבעיה שעוד בטרם יצא לאוויר העולם, הדו"ח הזה הוא גוויה פוליטית. ראש הממשלה בחר להיכנע לחרדים ולמכור את ציבור המשרתים. מופז וליברמן שהצהירו שהם מחויבים לפתרון אמיתי בנושא חייבים לנקוט מעשה עוד השבוע ולהודיע על פרישה מיידית ממשלת נתניהו".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ: "למסיבת העיתונאים של ועדת פלסנר אין כל ערך והיא חלק מהונאה של הציבור ומתיאטרון בובות פוליטי, הצגה שיש להפסיקה מיד. באותה מידה אפשר היה לכנס מסיבת עיתונאים על טיסה למאדים. אין ספק שכוונותיו של פלסנר טובות, וחלק מהמסקנות ראויות, אבל הן מתנפצות אל מציאות של חבירה צינית בין קדימה לליכוד, שנועדה רק לצרכי הישרדות פוליטית. כבר כעת עוברת קדימה השפלה כאשר היא מציגה קבל עם ובחגיגיות מסקנות שממילא יושלכו לפח. לנתניהו מלכתחילה לא היתה כוונה לבדוק בכובד ראש פתרון לבעיה וכל עיסוקו בנושא הוא להטוטים פוליטיים."

גם יו״ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את קדימה בחריפות: "זוהי שירת הברבור של קדימה. דו"ח הסרק של פלסנר ומופז נועד להכשיר את המשך ישיבת הבטלה של קדימה בקואליציית נתניהו", אמרה גלאון, "במקום להציע חוק שירות ממלכתי שוויוני – אזרחי או צבאי, מסקנות הדו"ח נועדו לטהר את שרץ האפליה. מופז כבר התגלה כנמר של נייר, והוא מייצר משברי שווא ואיומים על עזיבת הקואליציה, וכך הוא מנשים את קדימה, שכבר מזמן מתה מוות קליני".

מצד החרדים התייחסו, כצפוי, בעוינות לדו"ח פלסנר. יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ ישראל אייכלר, אמר כי מסקנות הוועדה הן "הוכחה שהמטרה הייתה נעולה מראש, לחסל את תקציב הישיבות ולא מציאת דרך לשוויון בנטל". לדבריו, "מי שאינו רוצה בהפיכת ישראל ללבנון וסוריה, חייב לשחרר את כל האזרחים מגיוס חובה."

יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד אמר בעקבות פרסום המסקנות: "ההנחות הסקטוריאליות שמעניקה ועדת פלסנר במסקנותיה, כאשר היא דוחה את גיל הגיוס הממשי לחרדים ל-23, מעקרת את עקרון השוויון מתוכנו. זהו מתווה בלתי ישים מעשית וכלכלית, שיביא הלכה למעשה למניעת גיוסם בפועל. הרחבת מעגל המתגייסים והחלת חובת שירות – צבאי או אזרחי – על כל אזרח ישראלי בהגיעו לגיל 18 היא הכרח, כדי להביא להפסקת הקרע בחברה הישראלית ולמניעת המשך נשיאת הנטל באופן בלעדי על ידי מעמד הביניים הקורס".

לפיד הוסיף כי: "האחריות ליצירת שוויון אמיתי בחברה הישראלית מוטלת על ראש הממשלה, שעושה הכל כדי לברוח מהכרעה ולמרוח את הציבור הישראלי בתרגילים שונים. אין פתרון אחר מלבד שירות שווה לכולם". לפיד הודיע, כי בכוונתו להשתתף בעצרת "שירות שווה לכולם", שתתקיים במוצ"ש ברחבת מוזיאון תל אביב וקרא לציבור הרחב להגיע.

גם ביום שישי הקרוב ייצאו פעילי ותומכי "יש עתיד" למבצע צמתים ברחבי הארץ בקריאה לשירות שווה לכולם.

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, הגיב: "דו"ח פלסנר כולל צעדים אמיצים והכרחיים כמו הסנקציות נגד משתמטים, לצד המלצות בעייתיות מאוד ובלתי סבירות כמו דחיית הגיוס עד גיל 23. העובדה שראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה מוכן לאמץ אפילו את הפשרה מרחיקת לכת שאליה הלך פלסנר, מוכיחה שהוא מעדיף את שימור הקואליציה עם המפלגות החרדיות על פני גיוס תלמידי הישיבות. לשם כך הוא מוכן למכור את ציבור בוחריו ואת עתיד הציונות ולהחמיץ את ההזדמנות ההיסטורית להגיע לשירות חובה לכל. ההיסטוריה לא תשכח זאת לנתניהו. יש לקוות שגם המצביעים לא ישכחו".

ח"כ הרב חיים אמסלם, יו"ר תנועת עם שלם, שנכח בהצגת הדו"ח ע"י ח"כ פלסנר, הגיב על הדו"ח: "אני מסכים עם מרבית עקרונות הדו"ח, למרות שהיה מקום לשינויים, לתיקונים ולשיפורים, אך זהו המוצר המוגמר של הוועדה ויש לברך עליו.

"אני פונה בעת הזאת לאחי החרדים ובמיוחד לספרדים שבהם: על כולם להבין שהמצב שהיה עד כה לא יכול להימשך ויש להפסיק את חילול השם שייגרם בהמשך המצב הנוכחי. הלומדים 'המתמידים' שיישארו במסגרת ויקבלו מלגה ותמיכה, הם הברכה של עם ישראל ומדינת ישראל מתכבדת ומתברכת בתמיכתה בהם. עיקרון הנשיאה המשותפת בנטל הוא עקרון תורני והוא מצווה".

ח"כ אמסלם הוסיף: "אני מבקש ומתחנן מכל הצדדים שלא נגרר חלילה להסתה, לא מכאן ולא מכאן. היום הזה יכול להיות הזדמנות לפתיחת דף חדש של אחדות בישראל, שצריכה לבוא מכל הזרמים והמגזרים, דתיים כחילוניים. כל הצדדים חייבים להבין כי השינוי המדורג הוא מחויב וברוח התורה, שעליה נאמר כי "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן