Skip to content

במקביל להידברות בין נתניהו למופז – מגעים בין ח"כ פלסנר לנציגי הציונות הדתית

אנשי הציונות הדתית בראשות נפתלי בנט והרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל (מיל.) אביחי רונצקי, מתדיינים החל מאתמול עם ח"כ יוחנן פלסנר ועם אביעד פרידמן, מרכז ועדת קש"ב - במאמץ למצוא מתווה משותף. בשלב זה הפערים גדולים מאוד, בעיקר בכל הקשור לסנקציות האישיות על משתמטים, אך ההידברות נמשכת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אנשי הציונות הדתית בראשות נפתלי בנט והרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל (מיל.) אביחי רונצקי, מתדיינים החל מאתמול עם ח"כ יוחנן פלסנר ועם אביעד פרידמן, מרכז ועדת קש"ב – במאמץ למצוא מתווה משותף. הפערים, בשלב זה, גדולים מאוד – בעיקר בכל הקשור לסנקציות האישיות על משתמטים, אך ההידברות נמשכת

מאת צבי זינגר

האם במקביל למו"מ בין נתניהו למופז – מתנהל במקביל מו"מ במאמץ למצוא מתווה מקובל על הציונות הדתית והרוב החילוני? אנשי הציונות הדתית מנהלים החל מאתמול מגעים עם ח"כ יוחנן פלסנר ואנשיו ואף הציגו בפניהם את המתווה שלהם הקרוי "מתגייסים בהסכמה". יועצת התקשורת של ח"כ פלסנר טענה לעומת זאת כי לא מתנהל כל מו"מ עם אנשי הציונות הדתית וכי אלה באו רק כדי לשמוע מפיו של ח"כ פלסנר את פרטי תוכניתו.

בתמונה מימין: אביחי רונצקי, יוחנן פלסנר ונפתלי בנט. "מנסים לגבש מתווה משותף". (צילום: EDK תקשורת)

בתמונה מימין: אביחי רונצקי, יוחנן פלסנר ונפתלי בנט. "מנסים לגבש מתווה משותף". (צילום: EDK תקשורת)

את המגעים מנהלים החל מאתמול איש הציונות הדתית נפתלי בנט יחד עם הרב הצבאי הראשי לשעבר, תא"ל אביחי רונצקי ומפקד מגלן לשעבר, אל"מ (מיל.) מוטי יוגב – עם ח"כ יוחנן פלסנר, אביעד פרידמן (שהיה מרכז ועדת פלסנר) וגורמים נוספים הקשורים לנושא. בנט ואנשיו מקיימים במקביל גם מגעים עם גורמים בציבור החרדי.

בנט, ששירת עם ח"כ יוחנן פלסנר באותו צוות בסיירת מטכ"ל, פירסם היום בעמוד הפייסבוק שלו: "ישבנו שעות עם יו"ר הוועדה, ח"כ יוחנן פלסנר ועם אנשי הוועדה, רבנים, אנשי צבא ועוד, על מנת לגבש פתרון. אנו, אנשי תורה, צבא ועבודה מבינים את חשיבות לימוד התורה וגם את חשיבות השירות למען עם ישראל. אנו מסכימים שחייבים לשנות את המצב, אך בתבונה ואהבה. החרדים הם אחינו. הם רוצים להשתלב. אנו צריכים לסייע להם בתהליך רגיש זה. אנו, אנשי הציונות הדתית, צריכים להוביל את התהליך. לא לעמוד מהצד כאילו איננו קשורים", אומר נפתלי בנט.

לדבריו, בשבוע הבא יוקם צוות בשיתוף רבנים ואנשי צבא נוספים מהציונות הדתית לגיבוש תכנית הגישור, והיא תוגש ותוצע לאימוץ לממשלת ישראל. בנט: "הציונות הדתית היא הגורם שיכול לחבר בין עולם התורה לעולם הצבא".

נפתלי בנט, רב סרן במיל', שהיה מנכ"ל מועצת יש"ע וקודם לכן מנהל לשכתו של בנימין נתניהו, אומר כי במסגרת התכנית, שתיקרא "מתגייסים להסכמה", יוצע מתווה מוסכם, שיאמץ חלקים ניכרים מעמדות שני הצדדים לגבי השוויון בנטל. "לנו יש רגל גם בעולם התורה וגם בעולם הצבא", אומר בנט.

עיקרי המתווה של מתווה בנט אל מול תכנית פלסנר מבוססים על יעד גיוס בתוכנית בנט של 75% אל מול 80% של פלסנר – כלומר קבוצת ה"מתמידים" יהיו 1,800 תלמידים חרדים בשנתון במקום 1,500 תלמידים.

בנושאים רבים קיימת כבר הסכמה בין התכניות: פתיחת מסלולי שירות משמעותיים לציבור החרדי, עקרון של אחריות מוסדתית וקהילתית על הגיוס ולא רק אחריות פרטית של המתגייס.

עיקר הפערים בין שתי העמדות, לדברי בנט, הוא בנושא הסנקציות האישיות על המשתמטים. לגבי העקרון של האחריות האישית אומר בנט, כי הדבר מקובל אך רק בסעיפי שלילת הטבות הארנונה ודיור וביטול מלגת ה"כולל" בסך 850 ש"ח עבור כל תלמיד, היוצרת מוטיבציה למוסדות לא "לשחרר" את התלמידים לשירות צבאי. הושגה הסכמה גם על תכנית הציונות הדתית לפיקוח ולאכיפה.

בנושא ה"סנקציה הפלילית": תוכנית בנט פוסלת אותה לחלוטין. סוגיית הקנס הכספי, שיושת על משתמטים, מקובלת רק באופן חלקי על בנט ושותפיו – בסכומים מופחתים בהשוואה לתכנית פלסנר. "לא נכון להשית עליהם קנסות גבוהים, בסכומים שקבעה ועדת פלסנר", אומר נפתלי בנט. "אין שום סיכוי שיעמדו בתשלום עשרות אלפי שקלים – וזה רק ידחוף אותם לפליליות".

בתכנית "מתגייסים להסכמה" דורשים עוד אי-פגיעה בשירות הלאומי לבנות ואי פגיעה בישיבות ההסדר, בכל מקרה, כתנאי ליישומה.

"מה שאנחנו מנסים לגבש זו נוסחת הצלה", אומר נפתלי בנט. "פיצוץ הוועדה של פלסנר בידי נתניהו הייתה החמצה של הזדמנות היסטורית. פשוט פספוס. הציונות הדתית היא הגורם שיכול לחבר בין עולם התורה לעולם הצבא. פשרה זו, אשר אנו מגבשים, תקהה את האמירות הלוחמניות והמתלהמות של השוליים הקיצוניים משני הצדדים וכפועל יוצא תוכל להיות ממומשת ומיושמת."

בשבוע הבא יוקם צוות בשיתוף רבנים ואנשי צבא נוספים מהציונות הדתית לגיבוש תכנית הגישור, והיא תוגש ותוצע לאימוץ לממשלת ישראל.

אביעד פרידמן, מי שהיה מרכז ועדת קש"ב, אמר ל"מגפון": "נפתלי בנט הוא איש ראוי מאוד והדברים שהוא אומר – חשובים. אנחנו שומעים את דבריו בתשומת לב גדולה ואנחנו שמחים מאוד להירתמות של אנשים טובים מהציונות הדתית לעניין הזה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן