Skip to content

ברכה או קללה – פרשת בלק

נביא שקר הוא למעשה נביא פח, ויש בסיפור הזה גם דחליל חסר שכל. על בלעם הרשע בפרשת בלק. המקרא בתפקיד דוקטור דוליטל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נביא שקר הוא למעשה נביא פח, ויש בסיפור הזה גם דחליל חסר שכל. על בלעם הרשע בפרשת בלק. המקרא בתפקיד דוקטור דוליטל

מאת משה לוי

מלך, נביא ואתון צועדים בשבילי המדבר. המלך – ליבו מאובן מפחד, הנביא לא יודע לאהוב והאתון טיפשה. האריה הפחדן, איש הפח חסר הלב והדחליל חסר השכל. במסע הזה האתון תבין דברים שנעלמו מעיני הנביא, הנביא יגלה שאפשר לברך ולא לקלל, והמלך יגלה כי הוא חזק דיו להכות את ישראל, לא בקללה פחדנית אלא בעזרת בנות עמו הזונות. הוא יבין גם שיגיע יום נקם ושילם בו הוא ישלם על כך, אבל הרי בפוליטיקה אין מחר, רק היום.

אבל עד שיגלה כל אחד את מה שחסר לו, בינתיים מחפשים המלך בלק והנביא בלעם כיצד לקלל את ישראל. הדרך פשוטה, הרי כל איש תקשורת מכיר אותה. תגיד משהו טוב והוא יאמר "כן, אבל מצד שני…" ה"סטרא אחרא" הוא שמו של השטן בארמית ותרגומו הוא "הצד האחר". בלק לוקח את בלעם מצד אחד לצד שני, כך מתחילה כל קללה, ממילים טובות, מברכות. בצד אחד ראית ברכות, אחר כך יגיע מישהו ויאמר "מצד שני" ואז יחלו הקללות. זו הסיבה שההלכה קובעת, שאין לדבר לא רק ברעתו של אדם, אלא גם בטובתו. פשוט לא לדבר על בני אדם.

אלהים דאג שנביא הפח חסר הלב יקבל לב, המלאך הביא לכך שהאתון חסר השכל יראה מראות אלהים יותר מרוכבו, ועם ישראל וידא שהאריה המלך יאזור אומץ ויחליש ויפגע בישראל. בדרך בה תרצה ללכת יוליכו אותך, מה שתצטרך להשיג יושג. דרכי המדבר הצהובות יפרשו לפניך ובדרך תגלה מה אתה חסר, לאילו כוחות אתה זקוק ומי תהיה הדורותי שלך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן