Skip to content

סערה במצרים בעקבות החלטתו של מורסי לכנס מחדש הפרלמנט

מצרים סוערת בעקבות החלטתו של הנשיא החדש, מוחמד מורסי, לכנס מחדש את הפרלמנט שפוזר בצו בית המשפט לפני הסיבוב השני של הבחירות בסוף החודש הקודם. מומחים: "מורסי ניצל פירצות בחוקה המצרית. מסופקים אם המהלך יצא אל הפועל"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החלטתו של הנשיא הנבחר של מצרים, ד"ר מוחמד מורסי, לכנס מחדש את הפרלמנט המצרי, שפוזר ימים ספורים לפני הסיבוב השני של הבחירות בצו המועצה הצבאית העליונה, מעוררת סערה מקיר לקיר במצרים. מי שחשב שהסערה תבוא רק מצד המועצה הצבאית ותומכי המשטר הקודם, התבדה. כמעט אין משפטן בכיר במצרים שלא יצא נחרצות נגד החלטתו של מורסי.

הביקורת כלפי הנשיא מתמקדת בטענה, שהוא נשבע אישית בפני העם שיכבד את חוקי המדינה ואת המערכת המשפטית, אולם במעשהו הזה הוא פעל אחרת ממה שהבטיח וכפה את החלטתו בצורה שהפכה החלטה מחייבת של בית המשפט שפעל באופן ישר וענייני, כדברי מבקרי המהלך של מורסי.

נשיא מצרים מוחמד מורסי (Wikimedia/Forcalgeria)
סותר את התחייבויותיו לעם. נשיא מצרים מוחמד מורסי (Wikimedia/Forcalgeria)

אתמול, פרסם היומון המצרי "אל-אהראם" דברים של בכיר במערכת המשפט המצרית, שטען "מורסי ניצל פירצות בחוקה המצרית על מנת לבצע את המהלך הזה. ישנן פרצות שגרמו לו לבצע את המהלך הזה ולכנס מחדש את הפרלמנט. אולם הוא אינו יכול לבצע מהלך שכזה, כשישנה פסיקה מחייבת של בית משפט. למרות שישנם חורים כאלה, הוא בעצם ביצע תרגיל משפטי שעורכי דין יכולים לבצע, אך לא נשיא המדינה".

כשנשאל הבכיר אם המהלך הזה יבוצע בפועל, הוא השיב "קשה לי להאמין, כי מורסי צריך להתמודד עם מערכת המשפט שהיא מוסד שזוכה לתמיכה גורפת מצד העם המצרי, שרוצה לשמור על כוחו ועל עצמאותו. על כן, אני מסופק אם המהלך יצא אל הפועל". הבכיר הוסיף לעיתון, כי "רק במקרה בו הנשיא ונציגים ממערכת המשפט ידונו על הנושא, יכול להיות שנראה תמונה אחרת שתרצה את שני הצדדים, אולם, אני מתקשה לראות איך דבר כזה יקרה".

יריקה בפרצופה של המערכת המשפטית

נשיא הפקולטה למשפטים באוניברסיטת אסיוט במצרים, ד"ר ת'רוות עבד אל-עאל, תקף אמש את החלטת מורסי ואמר כי "החלטתו של הנשיא היא יריקה בפרצופה של המערכת המשפטית". עבד אל-עאל הוסיף: "ראש ממשלת בריטניה, וינסנט צ'רצ'יל, הורה לקיים בזמן המלחמה מול גרמניה, החלטת בית משפט שהורתה לסגור נמל תעופה באי-הבריטי, שהיה נמל תעופה דרכו מטוסי חיל האוויר הבריטי תקפו את גרמניה במלחמה. צ'רצ'יל אמר אז משפט מפורסם – הוא "מוכן שיאמרו שבריטניה הפסידה לגרמניה במלחמה, אך לא ירשה שיגידו שבריטניה לא ביצעה החלטת בית משפט ולא מכבדת את החוקים".

ד"ר ת'רוות הוסיף, שאין קשר להחלטת בית המשפט למועצה הצבאית העליונה, וההשערה שההחלטה בוצעה בגלל רצון המועצה הצבאית, בראשות הרמטכ"ל מוחמד טנטאווי, אינה נכונה. "בית המשפט העליון אינו כפוף לאף גוף ממסדי במצרים. כך היה בזמן מובארק וכך גם היום. מערכת המשפט המצרית חזקה, והיא יכולה וצריכה להיות חזקה עוד יותר. החלטותיה חפות מכל אינטרס זר, וההחלטה המדוברת התקבלה כי אכן נמצאו ליקויים מהותיים בבחירת חברי הפרלמנט". ת'רוות הוסיף: "הנוסחה היא פשוטה: מערכת בית המשפט קובעת החלטות, ועל כולם למלא אחר החלטותיה. מי שאינו מרוצה מההחלטות, מוזמן לערער עליהן, אולם אל לו לנשיא לבצע מהלך כזה ובאופן הזה".

על צבא מצרים להתייצב מאחורי החלטת בית המשפט

מי שהרחיב על החלטתו של הנשיא, היה ד"ר יחיא אל-גמל, אחד המשפטנים המוערכים ביותר במצרים, הנחשב לאחד המומחים הבולטים לחוקה המצרית, שהתראיין לרדיו המצרי. אל-גמל פתח את דבריו בקביעה נחרצת שעל המועצה הצבאית למנוע מחברי הפרלמנט המודחים להיכנס לבניין הפרלמנט המצרי. "אני מצפה מהצבא להתייצב מאחורי החלטת בית המשפט, פסיקה חלוטה שאין עליה עוררין, ולמנוע בגופו את כניסת כל חברי הפרלמנט שבית המשפט קבע שאינם מכהנים בתפקידם", ציין אל-גמל.

ד"ר אל-גמל הוסיף גם ניתוח משפטי וחוקתי של החלטתו של הנשיא: "הנשיא מורסי פעל לפי הסעיף השמיני בחוקה המצרית, הנוגע לחוקת הפלרמנט, סעיף המתיר לנשיא לכנס מחדש את הפרלמנט לאחר שפוזר. אלא שאי-אפשר להחזיר פרלמנט שפוזר בצו בית המשפט. על כן, לא רק שמורסי קיבל החלטה לא נכונה, הוא אף עבר על החוק. בית המשפט החוקתי העליון במצרים, יכול בהחלט להפוך את החלטת הנשיא, מן הטעם הפשוט שהיא בעייתית ביותר מבחינה משפטית, גם אם היא נשענת על פירצה כזו או אחרת".

ד"ר אל-גמל המשיך בדבריו את קו הטענות לגבי הדרך בה יכל מורסי לבטל את החלטת בית המשפט "כל אחד במצרים יכול לערער על החלטת כל בית משפט במצרים, ובכלל זאת בית המשפט העליון. כך גם בעניין ההחלטה לפיזור הפרלמנט. מורסי, באמצעות היועצים המשפטיים בלשכתו, יכול גם הוא לערער על ההחלטה באופן המקובל, אך לא בדרך החד-צדדית הזו". בסיום דבריו לרדיו המצרי הוסיף אל-גמל "מערכת המשפט המצרית קנאית מאוד לעצמאותה וזו הסיבה שבגינה היא זוכה לאמון רב מצד הציבור המצרי. אף גורם לא יכול לכופף אותה או לסכל החלטות שלה. לא הנשיא ולא הצבא".

מה הלאה? בית המשפט החוקתי העליון בקהיר, שקיבל את ההחלטה, צופה שמחר (ג') יונחו על שולחנו ערעורים רבים בעניין החלטתו של מורסי. רבים הודיעו כבר שיגישו ערעורים נגד החלטת הנשיא המצרי על כינוסו מחדש של הפרלמנט המפוזר. היום (ב') התקיימה ישיבה בבית המשפט החוקתי העליון, שבה נכחו כל חברי המועצה השיפוטית, בראשות נשיא בית המשפט, מאהר אל-בחירי, שדנו גם בהחלטת מורסי אך גם שתרחישים שעלולים להתרחש בימים הקרובים, בעקבות פסיקת בית המשפט.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן