Skip to content

הפגישה בין נתניהו ומופז הסתיימה ללא פריצת דרך. מחר ייעשה עוד ניסיון בין פלסנר ליעלון

במטה המאבק בחוק טל הגיבו בזעם על הפיצוץ בשיחות: "אין מה לחכות יותר לנתניהו - נתניהו לא בא, הוא גם הפסיק לצלצל - הוא מחכה רק לליצמן וישי", נאמר בתגובה שפרסם המטה. "אנחנו שמחים שסוף סוף נחשפים פניו האמיתיות של ראש הממשלה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פגישה בין ראש הממשלה נתניהו לבין יו"ר "קדימה", שאול מופז – הסתיימה בלי פריצת דרך, אך גם בלי פיצוץ. המבוי הסתום שאליו נקלעו שני הצדדים – נמשך, אך מחר יהיה ניסיון נוסף לגשר על הפערים בפגישה נוספת בין ח"כ פלסנר לשר יעלון.

הפיצוץ החל אחר הצהריים, בדיונים בין ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) לשר משה (בוגי) יעלון (ליכוד). המגעים היו אמורים להסתיים עוד היום בנוסח מוסכם לחוק הגיוס – אבל הם התפוצצו לאחר שהשר יעלון חזר בו, לטענת ח"כ פלסנר, מסיכומים שהושגו ביניהם. פלסנר עזב את המו"מ בזעם והנושא עבר  להכרעתם של בנימין נתניהו ושאול מופז.

נתניהו גם לא מצלצל. הפגנת הפראיירים (צילום: דן בר דוב)
לא לחכות יותר לנתניהו. הפגנת הפראיירים (צילום: דן בר דוב)

הסיבה לפיצוץ בשיחות: מחלוקות חריפות בנוגע למכסות הגיוס לחרדים, למידת החומרה של הסנקציות האישיות שיוטלו על משתמטים חרדים, שלא יתייצבו לגיוס ומשך הזמן שייקח עד למימוש מלא של גיוס החרדים.

בישיבת סיעה דחופה שכינס מופז אחר הצהריים, הוא הודיע כי אם הצעת חוק הגיוס לא תובא לישיבת הממשלה כהצעת "מחליטים" עם "שיניים", קדימה לא תוכל להישאר בקואליציה. "אנחנו לפני רגע משמעותי ואם לא נביא הצעת חוק לישיבת הממשלה ביום ראשון, לא נוכל להמשיך בשותפות הזו", אמר מופז. "אם לא תהיה הצעת חוק והצעת מחליטים – אנחנו לא שם. לא נקבל הצעת חוק בכאילו בלי אמצעי אכיפה, שמגובים על-ידי הצעת מחליטים. לוחות הזמנים ידועים". מופז אמר עוד כי אם לא יאושר חוק הגיוס בממשלה, יניח על שולחן הכנסת ביום שני את גירסת "קדימה" לחוק הגיוס. הערב ב-8 נפגשו נתניהו ומופז – אולם, כאמור, הפגישה הסתיימה ללא פריצת דרך. "נתניהו רוצה לגייס את החרדים, אבל לא לצבא – אלא לקואליציה שלו", אמרו הערב ב"קדימה".

במטה המאבק בחוק טל הגיבו בזעם על ההתפתחות האחרונה. "אין מה לחכות יותר לנתניהו – נתניהו לא בא, הוא גם הפסיק לצלצל – הוא מחכה רק לליצמן וישי", נאמר בתגובה שפרסם המטה. "אנחנו שמחים שסוף סוף נחשפים פניו האמיתיות של ראש הממשלה. נתניהו לא רוצה גיוס חרדים, הוא רוצה למרוח את המשרתים. נתניהו עושה הכל כדי שדו"ח פלסנר לא ייושם. הוא נגד מכסות לעילויים, נגד שירות בגיל 18 ונגד סנקציות משמעותיות. לכן, אנחנו מציעים לח"כ פלסנר להפסיק את השיחות. חבל על הזמן של כולנו. מטה המאבק קורא לחברי הכנסת להגיש בשבוע הבא חוק שירות לכולם, שבו הציבור יתמוך, ולא לחכות יותר לנתניהו".

עוד אמרו במטה המאבק: "דחיית חוק שירות לכולם תביא על נתניהו קיץ של כיכרות מלאים בציבור ישראלי ציוני – אשר ההפגנה במוצ"ש האחרון תיראה רק כחזרה ראשונה. אנחנו מציעים לנתניהו להפסיק ולהפחיד אותנו עם מה יקרה ב-1.8.12. כבר בשנת 98 בג"ץ אסר על שחרור מוחלט של החרדים מכל שירות שהוא. אנחנו, שעדיין לא תומכים במסקנות פלסנר, נעתור באופן מיידי לבג"ץ על כל סוג של פטור מוחלט. במקום זאת, הגיע הזמן שהחרדים, אשר לא הלכו אפילו צעד אחד לכיוון הציבור המשרת, יתחילו להילחץ. אנחנו לא מפחדים ממשטרה צבאית בבני ברק. מי שצריך לפחד אלו המשתמטים ולא המשרתים".

איציק שמולי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית מסר בתגובה: "הגיע שעת ההכרעה ושוב לראש הממשלה אין את האומץ לקבל את ההחלטה הנכונה. אנחנו הסטודנטים ממש מסוחררים מכל פניות הפרסה שהוא עשה בשבוע האחרון. ראש הממשלה מקים עוד וועדה ועוד צוות, ועוד תתי וועדות וצוותים הכל כדאי להתחמק מהכרעות. הסטודנטים לא מתכוונים לוותר וגם מחר נמשיך את פעולות המחאה בכל הארץ עד שראש הממשלה יקבל את ההחלטה הנכונה".

יו"ר מפלגת "יש עתיד" יאיר לפיד" אמר בתגובה לדחיית החלופה לחוק טל למושב החורף של הכנסת כי "דחיית הפתרון לסוגיית השירות היא החמצה היסטורית. נתניהו לא התכוון מלכתחילה להביא לשירות שווה לכולם ולשוויון בחלוקת הנטל, אלא עסק במריחת זמן ובניסיונות לרקוח תרגילים פוליטיים מהסוג הישן והרע".

לפיד הוסיף ואמר כי "נתניהו אינו מוכן לקדם אפילו את מתווה פלסנר, שכל משמעותו הוא שתלמידי הישיבות יקבלו עוד מאות מיליוני שקלים ויעשו שירות מדומה. נתניהו בוחר, כמו תמיד, בעסקנים החרדים על פני הרוב הישראלי. 'יש עתיד' תמשיך להיאבק למען הפתרון האפשרי והצודק היחיד – שירות שווה לכולם.

תגובת חדו"ש (חופש דת ושוויון) לפיצוץ השיחות בין פלסנר ליעלון: "בכל פעם שנראה שנתניהו משתחרר מתסביך הכניעה למפלגות החרדיות מתברר שמדובר בפאטה מורגאנה. עולה החשש שנתניהו מכור לכניעתו ויש צורך בתהליך גמילה. הגיע הזמן שנתניהו יבין שאין פרטנר לשוויון בנטל בחזית הסרב של מפלגות החרדיות שעומדות על זכות תלמיד הישיבה להשתמט. מדובר בתהום רחבה ועמוקה, שאי אפשר לגשר עליה באקרובטיקה פוליטית. הדרך היחידה לשוויון בנטל ולהימנע מבחירות היא קואליציה אזרחית בלי ש"ס ויהדות התורה". רגב קרא לקדימה להבהיר שתהיה שותפה נאמנה ויציבה לקואליציה ציונית אזרחית אשר תממש את השוויון בנטל."

ראש האופוזיציה, שלי יחימוביץ', קראה ליו"ר קדימה, שאול מופז, להודיע בישיבת הסיעה שהוא מכנס כעת כי קדימה תפרוש לאלתר מהממשלה, ולהפסיק את הפארסה הפוליטית סביב חוק טל, אשר ממילא לא תניב תוצאות של ממש אפילו אם יחוקק החוק. "הבחירות היו צריכות להתקיים בספטמבר והן נמנעו רק בשל תרגיל פוליטי של השרדות וכעת יש ללכת לציבור ולאפשר לו לומר את דברו בקשת רחבה של נושאים משמעותיים ביותר הנמצאים בפתחה של החברה הישראלית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן