Skip to content

נפל בין הכיסאות של הביורוקרטיה

פנינה רוזנצוויג, מנכ"ל עמותת נאמן לנפגעי שבץ מוחי, אומרת כי מדובר באירוע מזעזע, אבל ההתנהלות במקרה של משה סילמן אינה חריגה ויש אנשים רבים במצבו. נפגעים רבים אינם מממשים את זכויותיהם כחולים וכנכים עקב ריבוי הרשויות המטפלות בהם: משרד הבריאות, משרד הרווחה, קופות החולים, ביטוח לאומי ועיריות. וישנו גם דו"ח מבקר המדינה בנושא שיקום בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני כשנה וחצי עבר משה סילמן סדרת אירועים מוחיים ומאז התקיים מקצבת נכות. הוא התאשפז בבית חולים כרמל בחיפה, ואחר כך שוחרר. אחד הפוסטים האחרונים שכתב משה סילמן, ב-22 באפריל השנה, בעמוד הפייסבוק שלו, עוסק במחלה שלו ובחוסר האונים שחש (הטקסט מובא כפי שנכתב):

"אני רוצה לספר לכם מה שהוא שעובר עלי אכשוו , הבקר איבדתי את שיווי המשקל למזלי נפלתי על המיטה , ולא נפגעתי למזלי , וכל היום היה סחררות ,כשה בבקר איבדתי לגמרי את השליטה על שיווי המשקל של , נסעתי לרמבם למיון ,עשו לי פעמיים סיטי , שללו אירוע מוחי , הרופאה אומרת שזה אולי בגלל האוזן ורוצה לשחרר אותי הביתה , והיא אומרת שבקופ"ח יטפלו, ולא רוצים לטפל בי , אלה מה אני מפחד ללכת הביתה , אני חי לבד , ואני מפחד ללכת הביתה , והם מתעקשים להוציא אותי מבית החולים ללא עזרה רפואית ,הם גם מאימים להזמין לי משטרה , כך שבמקום עזרה רפואית ,אני כנראה אגיע לבית הסוהר , אז להתראות".

מכתבו של סילמן. כתב אישום נגד הרשויות (צילום: רפי מיכאלי)
מכתבו של סילמן. כתב אישום נגד הרשויות (צילום: רפי מיכאלי)

מספר גם אורי בן דוב, במאמר שפורסם באתר המחאה, מדינה שמוחקת את אזרחיה: סיפורו של משה סילמן: "בשלב מסוים עבר משה לחיפה כדי להוזיל את עלויות המחיה. הוא עבד כנהג מונית שכיר. לפני כשנה וחצי הוא עבר סידרה של אירועים מוחיים. הוא סבל מסחרחורות בלתי פוסקות ולא היה יכול לנהוג יותר. משה נאלץ הפסיק לעבוד. הוא קיבל קצבת נכות מהביטוח הלאומי, אך זו הייתה נמוכה כל כך עד שהיה צריך לקבל גם קצבה נוספת של השלמת הכנסה. הוא הפך לאיש חולה, שאינו יכול עוד לפרנס את עצמו."

פנינה רוזנצוויג, מנכ"ל עמותת נאמן לנפגעי שבץ מוחי, אומרת כי מדובר באירוע מזעזע, אבל ההתנהלות במקרה שלו אינה חריגה ויש אנשים רבים במצבו של משה סילמן. היא מספרת כי מדי שנה נפגעים בישראל כ-15,000 איש ואישה משבץ מוחי. נכון להיום חיים בארץ כ-400,000 נפגעים ובני משפחותיהם.

רוזנצוויג: "השבץ המוחי פוגע בחולים ובני משפחתם בהפתעה, ללא הכנה מוקדמת. תהליך ההשלמה עם השלכות המחלה אורך זמן רב, ובמהלכו אובדת המשפחה בסבך האינפורמציה הרבה שעליה ללמוד וליישם בנושא בריאות ומימוש זכויות. נפגעים רבים אינם מממשים את זכויותיהם כחולים וכנכים עקב ריבוי הרשויות המטפלות בהם: משרד הבריאות, משרד הרווחה, קופות החולים, ביטוח לאומי ועיריות. נפגעים רבים מאבדים חלקים נרחבים מיכולותיהם; יכולת הדיבור, התקשורת והקוגניציה וסובלים מדיכאון  ממושך.

"רבים מהם הופכים פגיעים מול מוסדות הביורוקרטיה הישראלית ומול האתגרים החדשים העומדים בפניהם. הנפגע ומשפחתו חסרים כלים להתמודדות עם ההשלכות הקשות של המחלה על חייהם וכך מידרדר מצבם הבריאותי, הנפשי והכלכלי ומציף אותם בתחושות ייאוש וחוסר מוצא. עמותת נאמן מפעילה קו תמיכה ומידע, ללא כל תמורה, עבור נפגעי המחלה ובני משפחותיהם, פועלת להעלאת המודעות של הרשויות לצורך של פעילות מערכתית משולבת כדי  לפתור את הקשיים בהם נתון ציבור נפגעי השבץ."

רוזנצוויג טוענת, כי הנושא עלה אין ספור פעמים בדיוני הוועדה הבין משרדית של משרדי הרווחה והבריאות, שדבר לא נעשה עם מסקנותיה, ובדיון שדולת הגמלאים בכנסת ביום רביעי שחלף. הוא יעלה מחר גם בדיון בוועדה לביקורת המדינה, שיעסוק בממצאים הקשים של דו"ח מבקר המדינה בנושא שיקום בישראל, שאוכלוסיית נפגעי השבץ היא חלק גדול ממנו.

קו התמיכה של עמותת נאמן לנפגעי אירוע מוחי ומשפחותיהם: 077-4665213

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן