Skip to content

ברק הבוקר: "הגולן עלול להפוך לאזור הפקר. נערכים לעצור גלי פליטים"

שר הביטחון אהוד ברק סייר ברמת הגולן סמוך לגבול הסורי, והעריך כי ככל שייגבה מחיר דמים גבוה בסוריה כך תתארך מלחמת האזרחים גם אחרי נפילת אסד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון, אהוד ברק, סייר הבוקר ברמת הגולן סמוך לגבול סוריה, קרוב לאזורי הקרבות של מלחמת האזרחים הסורית, והזהיר שוב מהאפשרות שנשק כימי ונשק מתקדם יוברח לידי החיזבאללה בלבנון ושרמת הגולן תהפוך לאזור הפקר, שבו עלולים לפעול גורמי טרור. שר הביטחון אמר עוד שישראל נערכת לאפשרות שגלי פליטים ינסו לחצות את הגדר ברמת הגולן. "אנחנו צריכים באזור הזה להיות שקטים, בטוחים, אבל דרוכים", אמר ברק.

נפילת אסד קרובה. אהוד ברק (צילום: אתר הכנסת)

"אנחנו ברמת הגולן מול ג'ובתא אל-חשב, מרחק של פחות מקילומטר מאיתנו, אולי קצת יותר", אמר שר הביטחון. "אנחנו רואים את הלחימה ממש, את פצצות המרגמה, שומעים את הדי הכדורים בלחימה בין הצבא הסורי לחבורות של המורדים או האופוזיציה. 200 מטר מדרומם האו"ם, וכ-800 מטר מערבה – המערכת. בסך הכול זה מראה עד כמה ההתפוררות היא לא מופשטת אלא אמיתית, היא מתקרבת. מה שקרה אתמול בדמשק יאיץ מאוד את הנפילה של משפחת אסד.

"האנשים שנהרגו הם החבורה הקרובה ביותר של המשטר", אמר ברק. "אעסף שווקאת היה האיש החזק בתוך כל המערכת העלאווית כיום והוא נשוי לאחותו הבוגרת של בשאר. ישנו שם טורקמאני שהיה איתם לכל אורך הדרך. הרמטכ"ל היה איתם, וגם נהרג בן דוד בשם מחלוף. המכה היא קשה מאוד, זו גם מכה קשה מאוד לציר הרדיקלי, גם לאיראנים וגם לחיזבאללה, שהם התומכים היחידים של משפחת אסד.

"המורדים, ככל שהם בלתי מאורגנים ומבורדקים, נהיים יותר ויותר נועזים, אוחזים חלקים גדולים של סוריה בידיהם ומעזים להיכנס בלחימה, לא רק במטענים, גם אל תוך היישובים הגדולים כולל דמשק", אמר ברק. "אנחנו רואים את העולם מדבר וקורא להפסקה אבל לא עושה דבר. אני אומר שלנו, הישראלים שיושבים גרים ונמצאים ליד סוריה, יש מהעניין לקח לא פשוט: גם כאשר קורים דברים חמורים ביותר ונרצחים אנשים וגם כאשר טנקים, ארטילריה, מסוקי קרב פועלים מול אוכלוסייה אזרחית – העולם לא מצליח לגייס, לא יכולת פעולה, לא אחדות של רצון ולא כוח פוליטי כדי לפעול.

"השליטה בסוריה תחת משפחת אסד לנגד עינינו מתרופפת ונהפכת למקום שבו משפחת אסד תיפול ואף אחד לא יכול לדעת מה יקרה הלאה", אמר ברק. "יש שם גורמים שונים: יש שם סורים שמתנגדים למשטר זה זמן רב; ישנם עריקים מצבא סוריה; ישנם גורמים של ג'יהאד עולמי, של 'אל-קאעידה' ושל איסלאמיסטים. ככל שהדבר יארך כך יהיה לנו ברדק יותר גדול בסוריה ביום שאחרי נפילת אסד. אנחנו חוששים שאי-הסדר יכול להביא לנפילת מערכות רגישות. יש לא מעט חומרי לחימה כימיים בסוריה.

"זו הזדמנות לראות את החבורה פה מקרוב: את מפקד האוגדה, את האנשים, את התצפיות באחד המוצבים הכי קרובים אולי לחיכוך. אנחנו עוקבים אחרי שני דברים: אחרי האפשרות שבמהלך הקריסה של משפחת אסד, החיזבאללה ינסה להעביר מסוריה אל לבנון מערכות נשק מתקדמות, או טילי קרקע-קרקע כבדים, או אמצעי לחימה כימיים – ואנחנו עוקבים בדריכות".

ברק הוסיף כי ישראל עוקבת ברמת הגולן גם אחר האפשרות שזרם פליטים – שכבר מתדפקים על הדלתות של טורקיה וירדן השכנות במאות אלפיהם – יגיע גם אלינו. "יש פה דריכות ויופקו לקחים. בחלק מהגזרה נעשו תיקונים בגדרות ובמערכת. אני מוצא את החבורה פה גם עוקבת מקרוב, דרוכה, ואם יצטרכו לעצור גלים של פליטים – נעצור אותם.

"ישנה אפשרות שככל שהלחימה בסוריה בנושא מלחמת אזרחים תתארך, גדל הסיכון שמשקע הדמים שנשאר בין שני הצדדים יוביל גם בתקופה שאחרי נפילת אסד להמשך מלחמת האזרחים ולכאוס. במסגרת כזאת אנחנו יכולים למצוא את רמת הגולן נהפכת לאזור הפקר שבו עלולים לפעול גורמי טרור. לכן אנחנו צריכים באזור הזה להיות שקטים, בטוחים, אבל דרוכים".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן