Skip to content

צוות ATRADE: המשקיעים חוששים – חבילת הסיוע לבנקים הספרדים אינה יותר מ"פלסטר"

המדד הספרדי צנח בשבוע שחלף ביותר מ-5%. צוות מחקר של ATRADE: יתכן לא יהיה מנוס מלבקש סיוע רחב היקף על מנת להציל את הכלכלה הספרדית הקורסת. יתכן שתהיה מגמה לבריחה לכיוון הזהב והכסף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"שבוע תנודתי נוסף לפנינו. גורלו של הדולר תלוי בסנטימנט הכללי בשווקים. אנו מעריכים כי בתחילת השבוע הדולר ימשיך להתחזק מול מרבית המטבעות, אך לקראת יום שישי שבו יפורסם נתון התמ"ג של ארה"ב, צפויים מימושים בכל צמדי הדולר. נתון מאכזב עלול להוביל לשינוי מגמה בצמדי הדולר ולבריחה לכיוון הזהב והכסף", כך קובע צוות מחקר של ATRADE.

לדברי הצוות, המשקיעים האופטימיים קיבלו סטירה כואבת ביום האחרון של השבוע שחלף, בו צנחו המדדים וחלקם מחקו חלק ניכר מהרווחים שהצליחו לצבור במשך השבוע. המדד הספרדי בלט עם צניחה של 5.82%, מדד מילאנו צנח ב- 4.39%, מדד הקאק הצרפתי איבד 2.14% מערכו ומדד הדאקס נפל ב- 1.9%. המדדים המובילים בארה"ב הושפעו מהסנטימנט השלילי באירופה וסגרו את היום האחרון של השבוע בירידות שערים של יותר מ- 1%, להוציא את הדאו גונס אשר, איבד 0.93% מערכו. המשקיעים התעלמו מאישורה של חבילת הסיוע למערכת הבנקאית של ספרד בהיקף של 100 מיליארד יורו, והעדיפו לתת משקל להמשך הזינוק – מעבר לרף ה- 7% – בתשואות האג"ח הממשלתיות שלה ל-10 שנים. למעשה עלו התשואות לשיא היסטורי של 7.26% וזו הסיבה העיקרית לצניחת המדד הספרדי ביותר מ- 5%. המשקיעים מתחילים לחשוש, כי חבילת הסיוע לבנקים הספרדים אינה יותר מ"פלסטר", וכי לא יהיה מנוס מלבקש סיוע רחב היקף על מנת להציל את הכלכלה הספרדית הקורסת.

אנחנו בדרך בדרך ל- QE3?

"בשבוע שחלף סיפק יו"ר הפד' רמזים מעורפלים בנוגע לאפשרות להשקת תוכנית תמריצים נוספת במהלך עדותו החצי שנתית מול הסנאט. ברננקי ציין בין היתר, כי הבנק המרכזי "מוכן לפעול", אם וכאשר הכלכלה האמריקנית תזדקק לתמיכה נוספת. במילים אחרות, הדלת להשקת תוכנית תמריצים נוספת פתוחה, אך הפד' לא מוכן לעבור דרכה בשלב זה. יחד עם זאת נראה כי הפד' לא יהסס להשיק תוכנית תמריצים נוספת, אם תחול הרעה נוספת במצב הכלכלה האמריקנית. יו"ר הפד' הביע דאגה בנוגע לקצב הצמיחה של ארצו וציין כי 'קצב הצמיחה איטי באופן מתסכל'. עוד אמר כי על הפוליטיקאים בארה"ב מוטלת משימה קשה – למנוע מצב של התמוטטות כלכלית, אם הגזרות הכלכליות, הכוללות העלאת מיסים וקיצוצים בתקציב, אכן יכנסו לתוקפן בתחילת 2013. ברננקי התייחס גם למשבר החוב באירופה וציין כי המצב הקשה באירופה מהווה איום על הכלכלה האמריקנית".

מה קורה במישור המקרו כלכלי?

"המכירות הקמעונאיות של חודש יוני צנחו ב- 0.5%, לעומת התחזיות שניבאו עלייה של 0.1%. מדובר בירידה החדה ביותר בשנתיים האחרונות והיא מעידה על כך שהצרכן האמריקני לא ממהר לפתוח את ארנקו. אחרי נתוני התעסוקה המאכזבים של חודש יוני, שבו התווספו 80 אלף משרות בלבד, לעומת הצפי, שעמד על תוספת של כ-97 אלף משרות, נראה כי נתוני התעסוקה של חודש יולי לא הולכים להיות טובים יותר. מספר דורשי העבודה החדשים עמד השבוע על 386 אלף, לעומת הצפי שעמד על 367 אלף דורשי עבודה. מדובר בזינוק של כ- 36 אלף דורשי עבודה חדשים ביחס לשבוע הקודם, בו נרשמו כ- 350 אלף דורשי עבודה חדשים. ספר הבז' שהתפרסם בשבוע שעבר מצביע על כך שהכלכלה הגדולה בעולם ממשיכה להאט את הקצב. על פי הספר, ההאטה ממשיכה להתפשט, כאשר הפעם נרשמה האטה ב- 3 מתוך 12 המחוזות שבהם פועל הפד'. בפרסום הקודם, נרשמה האטה במחוז אחד בלבד. בשאר המחוזות נרשמה צמיחה "צנועה עד מתונה", מה שמגביר את הסיכון להמשך ההתדרדרות בעתיד".

מה הן התנועות הבולטות בזירת המט"ח והסחורות?

"הדולר האמריקני הצליח לסגור את השבוע באופן מכובד מול מרבית המטבעות בעולם, להוציא את הין היפני, אשר רשם את הביצועים הטובים ביותר מבין המטבעות המובילים, דבר אשר מצביע על כך שהמשקיעים חיפשו מטבעות המהווים חוף מבטחים כגון הין. היורו רשם את הביצועים הגרועים ביותר, על רקע החששות מפני המשך התדרדרות המשבר באירופה. השטר האירופי קבע שפל של כל הזמנים מול הין, ברמה של 95.33 ין לאירו. מול הדולר נקבע שפל של שנתיים, ברמה של 1.2142 ונראה כי היד עוד נטויה. גם אצלנו נרשמה היסטוריה, כאשר הדולר חצה את רף ה- 4 שקלים לדולר לראשונה, מזה כ- 3 שנים. בסקטור הסחורות – הנפט סגר את אחד השבועות המוצלחים ביותר של השנה, כאשר הוסיף לערכו כ-4 דולר לחבית וסגר מעל הרמה של 90 דולר לחבית. הזהב המשיך לדשדש סביב אזור 1580 דולר לאונקיה והכסף התקשה לעבור את אזור ה- 28 דולר לאונקיה.

מה יקרה השבוע בשוק המקומי?

"השוק המקומי צפוי להגיב לירידות בשווקים מיום שישי האחרון. להערכתנו, המדדים יפתחו את השבוע בירידות שערים, גם על רקע ההתפתחויות האחרונות בספרד, בה אותת מחוז ולנסיה כי הוא על סף קריסה. מדד ת"א 25 עדיין לא מצליח לגבור על רמת ההתנגדות המשמעותית הניצבת באזור 1080 נקודות, ונראה כי גם השבוע יתקשה המדד לפרוץ רמה זו.

בזירת המט"ח, השקל יהיה בכוננות ספיגה לקראת פרסום החלטת הריבית של חודש אוגוסט, אשר תפורסם מחר לקראת הנעילה היומית. בנק ישראל עשוי להוריד שוב את הריבית, לאור הירידה המפתיעה במדד המחירים לצרכן של חודש יוני, ועל רקע ההתדרדרות המתמשכת באירופה, אשר תשפיע גם על הכלכלה המקומית. למרות שהדולר לא הצליח לסגור את השבוע מעל הרמה הפסיכולוגית של 4 שקלים לדולר. הורדת ריבית נוספת עשויה להוביל לפריצה נוספת של רמה זו ולהמשך העליות אל עבר אזור ה- 4.05 שקל לדולר. אם פישר יחליט שלא להוריד הריבית, ניתן יהיה לצפות להתחזקות המטבע המקומי. חשוב לזכור כי הסנטימנט הכללי בשווקים גורם לתנודות חדות בצמדי הדולר, לכן השטר הירוק צפוי לנוע בהתאם לסנטימנט הכללי בשווקים".

מה יקרה מסביב לעולם?

"המשקיעים ינסו להתאושש מהירידות שליוו אותם לאורך יום המסחר האחרון של השבוע החולף. החדשות הרעות שזרמו מכיוונה של ספרד עשויות לפעיל לחץ על השווקים בפתיחת השבוע. בזירת המקרו, מצפה לנו שבוע עמוס באירועים משמעותיים, אשר ישפיעו באופן ישיר על הכיוונים בשווקים.

ביום שלישי בבוקר (5:30 שעון ישראל): יפורסם מדד מנהלי הרכש של סקטור הייצור בסין. הנתון צפוי העיד על כך שהסקטור התכווץ בפעם ה- 9 ברציפות. נתון מאכזב עלול להעיב על השווקים. במהלך המסחר האירופאי כדאי לעקוב אחר מדד מנהלי הרכש, הצפוי להעיד על התכווצות בסקטור הייצור והשירותים בכל המדינות הגדולות של הגוש (גרמניה וצרפת בעיקר). נתונים מאכזבים יפעילו לחץ נוסף על האירו החבוט.

ביום רביעי: מדד המחירים לצרכן באוסטרליה צפוי לעלות ב- 0.6%. עליה מתונה מהצפי תספק סיבה נוספת להורדת ריבית בפגישה הקרובה. סקר האקלים העסקי בגרמניה צפוי לרשום קריאה של 104.8 נקודות, לעומת 105.3 נקודות שנרשמו בחודש קודם. הנתון המרכזי של היום הוא ללא ספק – נתון התמ"ג של בריטניה, הצפוי להעיד על כך שהכלכלה הבריטית ממשיכה להיות שקועה במיתון, על אף המאמצים הרבים הנעשים על ידי הבנק המרכזי על מנת לעודד את הצמיחה במשק. על פי התחזיות המוקדמות, הכלכלה הבריטית התכווצה ב- 0.2% ברבעון השני של השנה, מדובר בהתכווצות השלישית ברציפות".

ביום חמישי: החלטת הריבית בניו זילנד תפתח עוד יום עמוס באירועים. על פי הערכות, הבנק המרכזי יותיר את שיעור הריבית ללא, שינוי ברמה של 2.5%. בארה"ב נמתין למספר דורשי העבודה החדשים ולהזמנות המוצרים ברי קיימא הצפויות לרשום עלייה של 0.4% , לעומת הזינוק של 1.3% שנרשם בחודש קודם".

ביום שישי: המשקיעים יישאו ענייהם אל עבר הנתון המרכזי של השבוע – נתון התמ"ג בארה"ב. הנתון צפוי להעיד על כך שהכלכלה הגדולה בעולם ממשיכה לצמוח בקצב אנמי. על פי הערכות, הכלכלה האמריקנית צמחה ב- 1.5% במהלך הרבעון השני של השנה, לעומת 1.9% צמיחה שנרשמה ברבעון הקודם. נתון מאכזב עלול לספק לברננקי סיבה נוספת להשקת תוכנית תמריצים שלישית. במקרה כזה ניתן יהיה לצפות להחלשות משמעותית של הדולר ולירידות חדות בשווקים. אנו מעריכים כי תרחיש זה עשוי להחזיר את המשקיעים אל הזהב הנחשב גם הוא לנכס מקלט".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן