Skip to content

אפקט סילמן

פעילה חברתית, מחוסרת דיור השוהה במגדל צדק שבצומת יקום, צלצלה אתמול ל"אורות אדומים", הקו החם של משרד הרווחה, והצהירה כי נמאס לה וכי אם ינסו לפנותה או ללהותירה ללא פיתרון ברור היא תפוצץ עצמה בעזרת בלון גז בישול. המשטרה החתימה אותה על תצהיר, שאם תאיים שוב, היא תעוכב במשטרה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שני אנשים נוספים זעזעו אמש את המערכת הממסדית, האחד נכה צה"ל שהצית את עצמו בתחנת אוטובוס ביהוד, והשניה, פעילה חברתית, מחוסרת דיור השוהה במגדל צדק שבצומת יקום, שצלצלה לאורות אדומים, הקו החם של משרד הרווחה, והצהירה כי נמאס לה וכי אם ינסו לפנותה או להותירה ללא פיתרון ברור, היא תפוצץ עצמה בעזרת בלון גז בישול. היום ניסה גבר בן 47 להצית עצמו בעיריית נתיבות. מאבטחים שהיו במקום הצליחו להשתלט עליו והוא נלקח לחקירה במשטרה. לפני כן היה ניסיון דומה בעיריית אשדוד, שנמנע גם הוא.

ההלוויה של משה סלימן אתמול בחולון
ההלוויה של משה סילמן אתמול בחולון

אמש הובא לקבורות משה סילמן (57), בבית הקברות האזרחי בחולון. קהל של מאות פעילי מחאה מכל הארץ ליווה אותו בדרכו האחרונה. המערכת הממסדית חוששת מאפקט היום שאחרי, שישפיע על אנשים לפעול בדרכו של סילמן.

אתמול בשעות הצהרים הצית עצמו נכה צה"ל (45) ביהוד. האיש זעק כי הוא שרוי בחובות וללא עזרה. צוות מד"א שהוזעק למקום פינה אותו כשהוא סובל מכוויות ב-70 אחוזים מגופו לבית החולים שיבא בתל השומר, שם הוא הוחש לטיפול נמרץ. אחיו של הפצוע אמר עליו: "הוא שקע בחובות, זה עלה לו המון כסף, הוא כבר ניסה בעבר להתאבד. הוא אמר שהוא יעשה את זה". הוא הוסיף: "אנחנו לא מופתעים מכך שהוא ניסה להתאבד, אלא מהצורה שבה הוא החליט לפעול. הוא אמר, 'ראיתם מה קרה לסילמן? זה מה שיקרה לי'. הוא אמר את זה לאחותי בסוף השבוע האחרון".

סימה כהן
סימה כהן. איימה שאם יפנו אותה מ"מגדל צדק", תפגע בעצמה

אתמול בשעות הצהריים, צלצלה פעילת המחאה, מימי, סימה כהן (51) אם חד הורית מחוסרת דיור לקו המצוקה של משד הרווחה – אורות אדומים. היא מסרה כי נמאס לה מאוזלת היד והאדישות של המערכת וכי היא עומדת לפגוע בעצמה בעזרת בלון גז בישול, אם ינסו לפנותה מהמאחז במקום לנסות ולטפל בבעיותיה.

על רגישות ועצבנות המערכת הממסדית אפשר ללמוד מהשתלשלות האירועים שבאה לאחר מכן. בעקבות שיחתה לקו המצוקה נשלחה ניידת שיטור ממשטרת נתניה ואמבולנס עם פרמדיקים למגדל צדק, מיזם חומה ומגדל שהקימו פעילי המחאה החברתית בצומת יקום. לאחר שאלו וידאו שאין בכוונתה לפגוע בעצמה מיידית, הם עזבו את המקום.

בשעות הערב נסעו מספר פעילי המחאה ובתוכם סימה כהן,  למושב בן עמי בגליל המערבי. במהלך הנסיעה צלצלו לכהן שוב ממשטרת נתניה לוודא שהכל כשורה. היא השיבה כי איומה תקף למקרה שינסו לפנותה וכי נמאס לה מאדישות המערכת הממסדית, אבל הדגישה כי אין בכוונתה לממש את האיום וזוהי מבחינתה צעקה לעזרת מערכות הרווחה ומשרד השיכון, שיתעוררו מאדישותם הנחרצת.

טלי גרופית, מפעילות המחאה החברתית, השוהה במגדל צדק, שהייתה עם כהן ברכב סיפרה כי כשהרכב היה בכניסה לאזור נהריה, צלצלו ממשטרת נהריה וביקשו לוודא אם כהן איתם. "הופתעתי ועניתי שסימה כאן והכל בסדר. השוטרים ענו כי הם בניידת וממתינים לנו בכניסה לישוב. ואכן, כשהגענו לאחר מספר דקות לבן עמי, פגשנו שני שוטר סיור בניידת שהמתינה בכניסה לישוב". השנים חקרו את כהן ולאחר שהבינו שאין בכוונתה לממש את איומה, היא הוחתמה על תצהיר בעניין. כהן אמרה שהיא מצטערת, אבל כך היא חשה ומעשיה נבעו ממצוקה של שנים בה היא נמצאת ברחוב עם בן בגיר, נכה נפשית.

גרופית: "הדבר היחידי שיכלו השוטרים לעשות זה להחתים את סימה על התצהיר ולומר לה שבמידה שתתלונן שוב, היא תעוכב במשטרה. כהן: "המשטרה לא יכולה ולא צריכה לעשות כלום. מי שמזלזל בי ואדיש למצוקותיי הם משרד הרווחה ומשרד השיכון. אני תל אביבית, מרכז חיי בתל אביב, אני עובדת חלקית בתל אביב. ההצעה היחידה שקיבלתי היא לעבור לגור בדיור ציבורי בדימונה. זהו הפתרון? לנתק אותי ממרכז חיי והגיד לי לכי לדימונה? שם ייפתרו מצוקותי? מצוקות ועלויות מימון בני הנכה מאה אחוז? בלי עבודה ובלי קהל חברים וחשפחה?,  הפתרון זה לזרוק אותי רחוק מהעיין? תודה, אבל לא תודה".

גד הרן, מיוזמי מגדל צדק, מסר בשם חבריו למחאה מחומה ומגדל, כי "הגיעה העת שהמערכת כולה תתעשת ותתחיל לפעול בזריזות. פתרונות הדיור הציבורי ודיור במחיר שפוי נמצאים וצריך רק לקבל החלטות לישמם. צר לנו על מצוקותיה של הפעילה ואנו מזדהים איתה ונותנים לה כתף. יחד עם זאת אנו קוראים לאנשים לשמור על חייהם ועצמם ומתנגדים למעשי התאבדות".

אתמול ליוו מאות פעילי המחאה החברתית את משה סילמן בדרכו האחרונה. בלטו בהעדרם נציגי ממשלה וחברי כנסת. עידית לב, מארגון רבנים לזכויות אדם, אשר ליוותה את סילמן בשנה האחרונה, ספדה לו: "ממשלת ישראל אשמה במוות המיותר של סילמן. הממשלה מתעלמת בבוטות מהאחריות לאזרחי ישראל. לא נאפשר להם לנהל מדיניות כזו. אתם בממשלה אשמים במותו. ניסיתי לעזור לסילמן אך לא הצלחתי".

"בנימין נתניהו, ראש הממשלה אמר שזוהי טרגדיה אישית, אמר במרירות פעיל מחאה, "אולי בגלל שהיא אישית בעיניו ולא לאומית, הוא לא הגיע לכאן. ביזיון".

אחותו של סילמן, ריקי בן ציון, בכתה והתנצלה מעל קברו: "משה, משה, אני מצטערת שלא יכולתי לעזור יותר. אתה עכשיו עם אמא ואבא. הם מחבקים אותך, משה, משה. די. זה נגמר. זהו נגמר הכל".

לקריאה נוספת: הספדים למשה סילמן

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן