Skip to content

מה יותר בריא: שקית תפוחי אדמה אפויים או צ'יפס?

בפעם האחרונה שהסתובבתם בין שורות הסופרמרקט, ונעצרתם מול השורה המציגה מבחר גדול של שקיות צבעוניות של תפוחי-אדמה אפויים - האם שאלתם את עצמכם האם זה באמת יותר בריא?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שאלה קולניארית המסתובבת מזה זמן רב: מדוע לצ'יפס המטוגן יש מוניטין גרוע ביותר ונחשב כמוצר מזון מזיק, בעוד רבים ממליצים כי מוטב לבלוס שקית תפוצ'יפס או תפודים אפויים בשקית?

בפעם האחרונה שהסתובבתם בין שורות הסופרמרקט, ונעצרתם מול השורה המציגה מבחר גדול של שקיות צבעוניות של תפוחי-אדמה אפויים מכלל הסוגים, המינים והשמנים, האם שאלתם את עצמכם האם זה באמת יותר בריא?

כן

ב-15 פרוסות תפודים אפויים בשקית יש 14% פחות קלוריות (153 מול 131), 50% פחות שומן (10 גרם מול 5 גרם), 67% פחות שומן רווי (3 גרם מול 1 גרם) מאשר מנה זהה של צ'יפס מטוגן. אם אתם בודקים רק את שורת הקלוריות והשומן, תצאו מהנחה ברורה, כי זו הבחירה הבריאה.

לא

ישנם עוד מדדי בריאות, שיש להתחשב בהם במבט כללי על כל מוצר מזון. בתפוחי אדמה אפויים בשקית יש פחות ויטמין C מצ'יפס (רק כ-4% מן התצרוכת היומית המומלצת למבוגר), בניגוד לצ'יפס מטוגן, המכיל כ-10% מהתצרוכת היומית.

תפודים אפויים בשקית גם מכילים כ-257 מיליגרם נתרן / מלח למנה של 15 יחידות תפוד (11% מהתצרוכת היומית המומלצת למבוגר), לעומת 147 מיליגרם (6% מהתצרוכת המומלצת) במנת צ'יפס רגילה. הוספת המלח באה על-חשבון טעמים שהלכו לאיבוד, כיוון שהתפודים אינם מטוגנים.

התפודים האפויים הם גם מקור עשיר לאקרילאמידים, חומר הפוגע באשכים (בחשיפה גבוהה) וכן גורם לגירוי בריריות, פוגע במערכת העצבים ונחשד כמסרטן. ארגון הבריאות האמריקני, ה-FDA, מצא שבתפוחי אדמה אפויים יש פי שלושה אקרילאמידים מאשר בצ'יפס מטוגן באופן מסורתי.

חשוב להזכיר, כמו בכל מאכל מלוח – גודל המנה חשוב, והמלח יכול לגרום להגברת התיאבון. ידוע שאם בולסים בלי הבחנה שקית של תפודים אפויים, תחושת המליחות גורמת לנו להעמיס על עצמנו עוד תפודים, ועל כן אינספור קלוריות ושומן.

הנקודה התחתונה

בחירה בשקית תפודים אפויה ובמנה מדודה יכולה לחסוך הרבה קלוריות ושומן, אך תעלה בספיחת מלחים ואקרילאמידים. מדי פעם, אפשר להתפנק עם שקית תפודים אפויים והיא אפילו להוות חלק מתפריט דיאטתי בריא. אבל אם אתם מעוניינים ששקית התפודים תעשה יותר מהופעת אורח במזווה הביתי, כדאי לכם לחשוב שוב.
.

התמונות באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן