Skip to content

נשיא רומניה מועמד להדחה על רקע הדרישה לצעדי צנע חריפים

אזרחי המדינה יכריעו היום במשאל עם על עתידו של הנשיא טריאן בססקו, איש המרכז-ימין. הממשלה תתקשה בהשגת שיעור ההצבעה הנחוץ. אם יודח, יתקיימו ברומניה בחירות לנשיאות בתוך שלושה חודשים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
בססקו - מועמד להדחה
בססקו - מועמד להדחה

ה-BBC מדווח שהפרלמנט הרומני השעה כבר את הנשיא, טריאן בססקו, בצעדים שעוררו דאגה בקרב שותפותיה של רומניה באיחוד האירופי.

ממשלת המרכז-שמאל של רומניה מאשימה את הנשיא בחריגות מסמכויותיו ובהתערבות בענייני הממשלה. היום יכריעו אזרחי המדינה על גורל הנשיא במשאל עם. בססקו מכחיש את הטענות ודחק בבוחרים להחרים את משאל העם. על פי החוק ברומניה, על יותר ממחצית הבוחרים להשתתף במשאל העם כדי שתוצאותיו יהיו תקפות.

משאל העם הוא שיאו של אחד המאבקים הפוליטיים החריפים במדינה מאז השבת הדמוקרטיה ב-1990. את תוצאותיו קשה לנבא, אך יהיו להן השלכות ארוכות טווח על יציבותה הפוליטית והכלכלית של רומניה.

הסכסוך שיתק את קבלת ההחלטות הפוליטיות במדינה בתקופה שבה עליה לסכם את הסכם חבילת הסיוע הכלכלי הנתמכת על ידי קרן המטבע הבינלאומית. הפופולאריות של הנשיא בססקו שקעה בגין תמיכתו בצעדי צנע קשים שדורשים נושיה של רומניה.

על פי משאלי דעת הקהל האחרונים, כ-65 אחוז מהבוחרים רוצים בהדחת בססקו. אך לדברי הפרשנים הממשלה תתקשה בהשגת שיעור ההצבעה הנחוץ. בהתחלה דחק בססקו באזרחי רומניה להצביע "לא" במה שהוא מכנה "הפיכה," אולם עכשיו הוא מבקש מתומכיו להחרים את משאל העם. בעמדה זאת תומכת כך המפלגה הליברלית דמוקרטית שבאופוזיציה. אם הנשיא יודח יתקיימו ברומניה בחירות לנשיאות בתוך שלושה חודשים.

מוקדם יותר החודש הביע נשיא מועצת אירופה, הרמן ון רומפואי, "דאגה עמוקה" בנוגע למשבר הפוליטי ברומניה "בהתייחס לשלטון החוק ולעצמאות הרשות השופטת."

רומניה ושכנתה בולגריה הצטרפו לאיחוד האירופי בשנת 2007, אך שתיהן נמצאות תחת פיקוח מיוחד בגין הדאגה לעצמאות הרשות השופטת בהן, ומפאת השחיתות וההשפעה הפוליטית על מוסדות המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן