Skip to content

ח"כ יצחק וקנין על הסכם השמים הפתוחים: צריך לוודא שלא שולחים צב להתחרות עם אצן אולימפי

ח"כ יצחק וקנין המנהל את דיוני ועדת הכלכלה בתקנות הטיס, אמר את הדברים בדיון בוועדת הכלכלה – בו אושרו התקנות המסדירות את פעולת מכוני הבדק של כלי הטיס. גיורא רום: "לארקיע, ק.א.ל וישראייר אין שום בעיה עם שמים פתוחים, אבל בקשר לאל על זה כבר משהו אחר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את תקנות הטיס העוסקות במכוני הבדק, שנועדו להסדיר את התנאים וההליכים לרישוי מכון בדק של כלי טיס, ואת החובות החלות על בעל רישיון להפעלת מכון הבדק. אישור התקנות מהווה צעד נוסף בדרך לחזרה של דירוג בטיחות התעופה של ישראל לקטגוריה 1, וזאת כהמשך ישיר לאישור חוק הטיס, אותו הוביל בוועדה ח"כ יצחק וקנין. בדיונים הקודמים אישרה הוועדה שורה של הגדרות באשר למכוני הבדק, תקנות המסדירות את נושא הרישיון של מכוני הבדק, הסדרת נושא השינויים במכוני הבדק, פעילות המכונים, הנהלים ותקנות נוספות.

לפתוח גם את הקרקע

בפתח הדיון היום התייחס יו"ר ק.א.ל – קווי אוויר למטען, עופר גלבוע, לחתימה על הסכם השמים הפתוחים ואמר כי "לא ייתכן לפתוח את השמים בלי לפתוח את הקרקע". גלבוע דרש לבצע תיקונים לתקנות מחשש שהליך אישור מכוני בדק בחו"ל, המבצעים את תחזוקת כלי הטיס, יהיה ארוך ומסובך. גלבוע ציין כי ישנם מכונים שכבר קיבלו את אישור מנהל התעופה האמריקאי ה-FAA והסוכנות האירופית לבטיחות תעופה EASA, ואמר כי מדינות קטנות אחרות, כמו ישראל, יצרו תהליכים סבירים שסומכים על ה-FAA ו-EASA.

תחרות מול ענקי תעופה

ח"כ וקנין ביקש את התייחסות רשות התעופה האזרחית (רת"א) לטענות לפיהן זמן האישור ייקח שנתיים וביקש לדעת מדוע לא ניתן להסתמך על גופי הבקרה האמריקני והאירופי. כמו כן ביקש ח"כ וקנין לוודא שמאפשרים לחברות התעופה הישראליות להתמודד כראוי עם פתיחת השמים. "כשפותחים את השמים צריך לוודא שאנחנו לא נותנים לאצן אולימפי להתחרות נגד צב – ויש חשש שזו התחרות שהולכת להיות בין ענקי התעופה העולמיים לאל על", אמר ח"כ וקנין.

"משקמים את אחד הדברים הכי הרוסים שראיתי בחיי"

מנהל רת"א, גיורא רום, התייחס לכך ואמר כי "לארקיע, ק.א.ל וישראייר אין שום בעיה עם שמים פתוחים, אבל בקשר לאל על זה כבר משהו אחר". עוד הוא ציין כי אנשי הרשות משקמים את מה שהגדיר כ"אחד הדברים הכי הרוסים שראיתי בחיי". לדבריו, לנוכח המצב מפנה רת"א את המשאבים לטיפול קודם בבעיות הבסיסיות. רום הוסיף כי ב-FAA סבורים שהרשות נמצאת כבר בקטגוריה 1, הרבה יותר מרשויות אחרות בעולם, אך האישור לכך עדיין לא ניתן בגלל פרטים שבין רת"א ל-FAA. אולם הוא לא ציין באיזה פרטים מדובר. באשר לאישור מכוני הבדק דחה רום את הטענה, כי הליך הרישוי נמשך שנתיים, אך הוסיף כי "רת"א עושה עבודה שעניינה טיפול בתשתית התעופה ולכן לא צריך לעמוד עם שעון עצר". לדבריו, הבעיה שמציגות חברות התעופה תקבל מענה בנהלים שיכתבו לפי הסמכות שתינתן בתקנות. הוא הסביר כי לרת"א יש מספר דרישות כדי להניח את דעתה באשר לטיפול במטוסים.

ח"כ וקנין אמר כי תקנות הבדק מתייחסות ליחסים שבין מכון בדק אחד לשני ולא ביחסים שבין חברות התעופה למכוני הבדק והוסיף, כי יתייחס לטענות חברות התעופה במסגרת הדיונים בתקנות ההפעלה. הוא הוסיף כי הוועדה השקיע שעות ארוכות בדיונים בחוק הטיס ובתקנות מתוך התחשבות בכל הגורמים בענף התעופה, ואמר כי הוועדה תמשיך לעשות כן וביומיים הקרובים תשקיע שעות רבות של דיונים בתקנות הטיס בדרך להחזרת דירוג התעופה של ישראל לקטגוריה 1.

בתום הדיון אישרה הוועדה את התקנות המסדירות את עבודות מכון הבדק וקבעה, כי באשר למכונים חדשים התקנות ייכנסו לתוקפן מיד עם הפרסום. באשר למכונים הגדולים הקיימים כבר כיום אושרה הצעתו של ח"כ וקנין, כי התקנות ייכנסו לתוקפן לאחר שנתיים מיום הפרסום, על מנת לתת למכונים זמן להתארגנות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן