Skip to content

מחקר: כ-50 אחוז מהמאושפזים מגיעים לביה"ח כשהם בתת תזונה

ממחקר חדש שנערך בבית חולים "וולפסון" עולה גם כי חולים בתת תזונה נמצאים בסיכון גבוה פי עשרה לתמותה במהלך האשפוז ועם קבוצת הסיכון נמנים בני ה-79 ומעלה. מנהל ביה"ח, ד"ר יצחק ברלוביץ': "נבצע הערכה תזונתית של כל המאושפזים הנמצאים בסיכון ונספק להם טיפול מתאים". בבית החולים הוקם צוות של "מתנדבי האכלה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ממחקר בנושא תת תזונה, שנערך באחרונה במרכז הרפואי וולפסון, עולה כי הסיכון ללקות בתת תזונה עולה בקרב אוכלוסיית החולים המאושפזים בבתי החולים, ובמיוחד במחלקות הפנימיות, שם כ-50 אחוז מהמאושפזים כבר מגיעים לבית החולים כאשר הם סובלים מתת תזונה, או שהם נמצאים בקבוצת סיכון לסבול ממנה בעתיד.

ארוחה מאוזנת המוגשת בבית חולים (צילום: גיגה פרקול)
ארוחה מאוזנת המוגשת בבית חולים (צילום: גיגה פרקול)

עוד עולה מן המחקר, כי עם פלח האוכלוסייה העיקרי שעלול להימצא במצב בריאותי של תת תזונה, נמנים בני ה-79 ומעלה. קבוצה זו נמצאת בסיכון של 60 אחוז לסבול מתת תזונה. בעקבות המחקר, הוחלט במרכז הרפואי וולפסון לפתח תכנית מיוחדת עבור מאושפזים אשר אותרו ככאלה, הסובלים או שנמצאים בסיכון ללקות בתת תזונה, כאשר כל אחד מהם קיבל העשרה של מזון רפואי ייחודי, והוזן בצורה אקטיבית על ידי צוות המחלקה.

‏"זיהוי החולים הנמצאים בתת תזונה הוא הצעד הראשון החיוני לטיפול בתופעה קשה זו", מסבירה ד"ר מונה בועז, ראש היחידה לאפידמיולוגיה ומחקר בוולפסון. לדבריה, "פרק הזמן הנחוץ לטיפול בתת תזונה הוא ארוך, ובעיה זו לא תיפתר בתקופת האשפוז הקצרה יחסית; אולם, מחקרים הוכיחו, כי תוספי תזונה, גם אם הם ניתנים במסגרת בית החולים, משפרים את מצב החולים על ידי הפחתת משך האשפוז, משפרים את קצב החלמת הפצעים של חולים מנותחים ומונעים סיבוכי ניתוח". ד"ר בועז הוסיפה, כי ביה"ח וולפסון הלך צעד נוסף בנושא והקים צוות של "מתנדבי האכלה", אשר עברו הכשרה מיוחדת והם יסייעו לחולים ויזינו אותם במהלך אשפוזם במחלקות השונות.

(צילום אילוסטרציה: שרית פרקול)
זוהה שינוי בדפוסי האכילה אצל אנשים לפני אשפוז (צילום אילוסטרציה: שרית פרקול)

ד"ר אייל לייבוביץ, פנימאי בכיר ומנהל המרפאה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר בוולפסון, מסביר מהי הסיבה העיקרית לעלייה בסיכון ללקות בתת תזונה בקרב מאושפזים בבתי חולים. לדבריו, "השינוי בדפוסי האכילה של המאושפזים הוא שגורם לתת תזונה. מצאנו כי מרביתם הפחיתו את כמויות המזון שאכלו ו/או איבדו ממשקל גופם בתקופה שקדמה לאשפוז. חולים שהיו בתת תזונה סבלו גם מדרגת מחלה קשה יותר. הבדלים אלה תרמו להכפלה של משך האשפוז הממוצע של חולים בסיכון לתת תזונה, ולעלייה של למעלה מפי עשרה בתמותה באשפוז".

ד"ר יצחק ברלוביץ, מנהל המרכז הרפואי וולפסון, ציין, כי לנוכח ממצאי המחקר "אנו בוחנים את יישום ההמלצות בשגרת העבודה של המרכז הרפואי וולפסון, קרי – נבצע הערכה תזונתית של כל המאושפזים הנמצאים בסיכון ונספק להם טיפול מתאים".

ד"ר דב גביש, מנהל מחלקה פנימית א', ציין כי בעבר נערכו מחקרים בתחום זה, אך החידוש העיקרי במחקר שנערך בוולפסון הוא בכך שנעשה במסגרתו שימוש בכלי אבחון מתקדמים למול כלל המאושפזים בוולפסון (שאלונים, מדידות והשוואה) – דבר שסייע באיתור של אלו מביניהם הנמצאים במצב של "תת תזונה" פונקציונאלית.

עוד, לדבריו של ד"ר גביש: "בהשוואה עם נתונים ממדינות נוספות בעולם המערבי, בהן מדינות אירופה, צפון אמריקה ואוסטרליה, אנו בישראל נמצאים פחות או יותר באותו מצב. במדינות שהוזכרו קודם אחוז המאושפזים העלולים לסבול מתת תזונה נע סביב 40 אחוז, כך שאנו בעצם מאתרים מצב רפואי קיים בצורה יותר מדויקת, שמאפשרת התערבות מושכלת וזירוז של ההחלמה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן