Skip to content

היועץ המשפטי הוביל להסכם פשרה: חברות הביטוח יחזירו כספים עבור מערכות מיגון

חברות הביטוח טענו, כי הפוליסות מחייבות אותן לשפות את המבוטחים בהתאם למחיר המחירון של הרכב אשר כולל את אמצעי המיגון • היועץ המשפטי קבע כי הפיצויים אינם כוללים פיצוי עבור המיגון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת כתב "פוליסה"

חברות הביטוח יחזירו כספים למבוטחים, שרכבם הוכרז כאובדן גמור במהלך שלוש השנים האחרונות, בהתאם לשווי מערכות המיגון ברכב – נקבע בהסדר פשרה שהושג בבית המשפט המחוזי בתל אביב, לאחר שעשרה מבוטחים הגישו תביעה ייצוגית נגד 11 חברות ביטוח, בטענה כי הן אינן מפצות את המבוטחים בעת קרות לרכב אובדן מוחלט בשווי של מערכות המיגון שהן עצמן דורשות מהמבוטחים להתקין ברכב.

חברות הביטוח טענו, כי פוליסות הביטוח מחייבות את חברות הביטוח לשפות את המבוטחים בהתאם למחיר הרכב המופיע במחירון ("מחירון לוי יצחק"), וכי המחירון כולל את אמצעי המיגון ואין להוסיף תשלום בגין אמצעי המיגון. עוד טענו, כי בגין המיגון מקבלים המבוטחים הנחה בפרמיה ולכן תשלום נוסף עבור עלות המיגון תיצור מצב שבו המבוטח מקבל פיצוי כפול.

אלא שעמדת חברות הביטוח לא הייתה מקובלת על היועץ המשפטי לממשלה שהצטרף לדיון. הוא קבע, כי במקרים שבהם מותקנים אמצעי מיגון ברכב התואמים את דרישת המבטח (אף אם הותקנו קודם לתחילת חוזה הביטוח), על המבטח לשפות את המבוטח בשל אובדן אמצעי המיגון גם במקרה של אובדן גמור. הוא ציין גם, כי התקנת אמצעי מיגון ברכב לפי דרישת המבטח, נועדו להפחית את הסיכון שהמבטח נוטל על עצמו בבואו לבטח רכב מסוים ולפיכך גם המבטח נהנה מקיומם. עוד קבע כי בפועל, תגמולי הביטוח שמשולמים בגין הרכב במקרה של אובדן גמור אינם כוללים תגמולים בגין אמצעי המיגון, למעט אימובילייזר מקורי המותקן ברכב על ידי היצרן. בעקבות קביעתו הסכימו חברות הביטוח לגבש פשרה כדי לקבוע נוסחת חישוב שווי המיגון המותקן ברכב ואת ירידת ערכו לאורך השנים.

[related-posts title="כתבות נוספות מעיתון פוליסה"]

השופטת ד"ר מיכל אגמון הציעה נוסחה, שלפיה ייקבע שווי מערכת המיגון לפי שווי רכישתה בפועל, שהוא שווי השוק ביום הרכישה ולאחר מכן יופחת הערך החשבונאי לפי גיל המערכת. בסופו של דבר הגיעו הצדדים לנוסחה שלפיה יקבלו המבוטחים לכל הפחות סכום השווה ל-50% מהמחיר ששילם כל מבוטח בפועל תמורת מערכת המיגון שברכבו, בניכוי פחת ובתוספת הפרשי הצמדה למדד מיום קרות מקרה הביטוח ועד למועד התשלום בפועל. במקרים שבהם לא ניתן לאתר את מועד רכישת אמצעי המיגון – יראו אותו כאילו הותקן לפני שנתיים לעניין הפחת.  שיעור הפחת שיחושב יהיה 33%, בהתאם לפחת החל על מחשבים אישיים וטלפונים ניידים מתקדמים. פחת כזה מגלם הפחתה מלאה של שווי הרכב בתום ארבע שנים ממועד רכישת אמצעי המיגון.

הסדר הפשרה מחייב כל אחת מחברות הביטוח לתשלום רף מינימאלי, כך שאם סך הכספים שישולמו למבוטחים לפי הנוסחה יהיה נמוך מהרף הזה, תבוצע חלוקה נוספת של כספים לחברי הקבוצה.

הידיעה פורסמה ב"פוליסה" – עיתון הביטוח הפנסיה והפיננסים, ב-8 באוגוסט 2012, [email protected]
התמונה באדיבות: http://www.freedigitalphotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן