Skip to content

לראשונה, טקס חילופי מפקד חטיבת יהודה ליד מערת המכפלה

באופן סמלי התקיים הטקס בחודש אב וליד "המדרגה השביעית", המקום בו עמדו יהודים מושפלים ומבוזים במשך מאות שנים, בהן נאסר עליהם להיכנס למערת המכפלה. "לא עוד!" - אמר מח"ט חברון היוצא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

טקס חילופי מפקד חטיבת יהודה נערך אתמול (רביעי) לראשונה ליד מערת המכפלה. המח"ט היוצא, אל"מ גיא חזות, העביר את התפקיד למח"ט הנכנס, אל"מ אבי בלוט.

מחט חברון הנכנס - בלוט, במרכז. צילום: דובר הישוב היהודי בחברון
מחט חברון הנכנס - בלוט, במרכז. (צילום: דובר הישוב היהודי בחברון)

בטקס נכחו אלוף פיקוד המרכז, מפקד אוגדת איו"ש, נציגי ההתיישבות היהודית באיזור ובני משפחות הקצינים. אל"מ גיא חזות, שסיים את תפקידו לאחר שנתיים ושלשה חדשים, סיפר על שני אירועים שהוא בוחר לקחת איתו מתקופת שירותו. הראשון – הפיגוע בו נרצחו ארבעה תושבי בית חגי שבדרום הר חברון בדרכם ליישוב, והשני – ביקור סבתו במערת המכפלה בתקופת פיקודו; למרות שנולדה בגלות, ציין, היא הכירה את חברון היטב, מסיפורי התנ"ך והמורשת. עוד הדגיש  כי ישנה סמליות מיוחדת לקיום הטקס  דווקא בחודש אב, חודש רב משמעות בתולדות ישראל ובהיסטוריה של חברון. כאשר עם ישראל מציין את חורבן המקדש והריבונות, בחברון מציינים את זכר 67 היהודים שנרצחו בפרעות תרפ"ט.

קיום הטקס במערת המכפלה איננו טריוויאלי. בהשראת העובדה כי חברון תפקידה לחבר בין חלקי העם אמר :"מערת המכפלה היא הביטוי החזק ביותר לראשוניות שלנו בארץ ישראל. איבדנו את עצמאותנו בגלל מלחמות אחים, וכיום קולו של הרוב הרוצה אחדות צריך להישמע ולמנוע קיצוניות המסכנת את קיומנו. הוא הדגיש, כי טקס זה מתקיים ליד ה"מדרגה השביעית", המקום בו עמדו יהודים מושפלים ומבוזים במשך מאות שנים, בהן נאסר עליהם להיכנס למערת המכפלה; אך – לא עוד! כיום מגיעים לכאן מאות אלפי יהודים מדי שנה ונכנסים למערת המכפלה".

ליד "המדרגה השביעית" צילום : דובר היישוב היהודי בחברון
ליד "המדרגה השביעית" (צילום : דובר היישוב היהודי בחברון)

בדבריו  הזכיר חזות במיוחד את מפקדו, דרור ויינברג הי"ד, שנפל בפיגוע קרב הגבורה כמח"ט יהודה לפני עשר שנים; במעמד נכחו גם הוריו של דרור ובני משפחתם. בסיום דבריו הקריא  מתוך נבואת זכריה המתאימים לזמן – "כה אמר ה' צבאות: צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים, והאמת והשלום אהבו".

עבור המפקד הנכנס, אל"מ אבי בלוט, זהו התפקיד הראשון בדרגת אל"מ (הוא שירת כבר בעבר כמג"ד בחברון). הוא אמר כי העיר חברון מכילה עוצמות מיוחדות; כאן אברהם קנה את הנחלה הראשונה בארץ, כאן שבט יהודה נלחם בבני הענק, כאן עלה דוד למלוכה, וכאן נרצחו עשרות יהודים בפרעות תרפ"ט. בדבריו הוא התעכב על שם החטיבה, שנקראת על שמו של יהודה, אבי שבט יהודה, שהוא סמל לאחדות ואחריות, המתבטאות בדבריו לאביו יעקב אודות אחיו בנימין – "אנכי אערבנו מידי תבקשנו". בזכות תחושת האחדות והאחריות הזו הצליח יהודה במשימתו.

מפקד אוגדת איו"ש, תא"ל חגי מרדכי, שכיהן בעבר כמח"ט חברון, ציין כי במקום זה ישנן מורכבות וייחודיות שאין באף מקום אחר. הוא סיים בדברי המשורר נתן אלתרמן: " אשרי העם אשר בהיות החרב מגינו, ליבו היטב יודע כי אין עימו דמויות עזות ונפלאות מאלו שהושמו שולפיה ושומריה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן