Skip to content

מיקרוסופט מציגה: הצלילה

זוכרים את האיקון שתקוע לכם כמו עצם בגרון על שולחן העבודה שלכם? זוכרים את הדפדפן שהוציא אתכם מדעתכם במשך שנים ולא יכולתם להיפטר ממנו? הלכנו ובדקנו מה מצב שוק הדפדפנים ותכנות הדואר האלקטרוני, והופתענו, או יותר מדויק, פצחנו בריקודים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאט לאט ובאין רואה מאבדת מיקרוסופט את האחיזה שלה בשוק התכנה. זה לא יקרה מחר בבוקר, אבל זה יקרה. התהליך כבר החל. חלק מהשינויים נובעים מתהליכים שיווקיים, בעיקר שיווק אגרסיבי של "אפל". אבל לא מעט משתמשים הגיעו סופית למסקנה שהמוצרים של מיקרוסופט נחותים. ולא בכדי.

החלונות על כל גירסאותיה

אחרי שנבעטה מצמרת שוק מערכות ההפעלה הניידות על-ידי האנדרואיד והאיפון, גם החלונות של מיקרוסופט, מערכת ההפעלה שסוחבת על הגב את החברה כולה ושאיפשרה לחברה לדחוף באופן אגרסיבי תכנות נלוות שלא היו ועדיין אינן שוות את מחירן, וגם אם הן חינמיות הן אינן מצדיקות את המקום שהן תופסות על הדיסק, והן תופסות המון, הרבה יותר מכל תכנה מקבילה של כל יצרן אחר. גם היא מאבדת גובה.

שוק מערכות ההפעלה נפתח מחדש בזכות סטיב ג'ובס והכנסת האייפון לשוק, אבל בעיקר השקת האייפד היא שהכריחה את גוגל לבצע את המהלך שלה ולצאת עם האנדרואיד. המספר רב של טאבלטים שנכנסו לשוק חלקם על חשבון מחשבים נייחים וניידים עשו את שלהם:

החלונות על כל גירסאותיה עדיין מחזיקה בנתח שוק של כ-70% משוק מערכות ההפעלה. לא מעט, אבל בטרם יציאתם של הטאבלטים לעולם זה היה 90% ויותר. נתון מעניין במיוחד הוא העובדה ש-45% ממשתמשי החלונות עדיין משתשים בגירסאות ישנות של החלונות – XP (יותר) ו-ויסטה (הרבה פחות) – מה שמוכיח שאמון רב אין לציבור בגירסאות המתקדמות של החברה, אבל גם שההתקדמות הטכנולוגית של מערכות המחשב בשלוש השנים האחרונות לא הצדיקה רכישת מחשבים חדשים, והללו באים עם חלונות 7 מובנה.

חבילת האופיס: מפלצת רב ראשית כבדה ומגושמת… ויקרה

מחקר שערכו האנליסטים של וובמסטרפרו אי שם בתחילת 2010, גילה שמיקרוסופט עדיין שליטה בשוק חבילות האופיס ומותקנת על 72% מהמחשבים, וזו כבר ירידה משמעותית. אבל כבר אז היה לאופן אופיס נתח שוק של 20%. כל המספרים הללו בוודאי השתנו פלאים מאז, בעיקר עם שחרורה של מערכת האופיס האחרונה שתואמת את הממשק של חלונות 7, ממשק שחייב משתמשים וותיקים לחזור אל ספסל הלימודים כדי להבין אותו.

אני מניח שאחת הסיבות לכך שאין מחקרי שוק בנושא לפני ואחרי, היא שבשוק דהיום יושבות שתי מערכות בלבד ורק אחת מהן מסחרית (מיקרוסופט); ואם למיקרוסופט אין אינטרס שמחקר שוק ייצא בנושא – הרי שמחקר כזה לא יתבצע.

 יישומי האינטרנט – הקריסה האמיתית

האאוטלוק, שתקוע כמו עצם בגרון לכל משתמש חלונות, שמשמשת לסינכרון של מכשירים ניידים והיתה בעבר תכנת דואר אלקטרוני עיקרית של רבים מאבדת גובה במהירות:

בשנת 2010 החזיקה תכנת האאוטלוק 43% מנתח השוק. כבר אז היה ברור שמשהו לא בסדר שכן ההתפלגות בין המשתמשים הוכיחה כי 9% משתמשים בגירסאת 2007 וכל השאר בגרסאת ה-2003 וגרסאות קודמות. בשנת 2011 כבר צנח נתח השוק של האאוטלוק ל-27.6%; וסקר השוק העדכני ביותר לשנת 2012 שנערך על ידי חברת ליטמוס מראה כבר על צניחה לרמה של 18%.

אבל בטרם אשפוך את חמתי על האאוטלוק, בואו ונראה את ביצועיו של "האח הגדול" – האקספלורר. דפדפן הדגל של מיקרוסופט, התכנה שהביאה את החברה לבתי משפט במקומות רבים בעולם עקב טקטיקה מסחרית לא חוקית ושימוש בשיטות מפוקפקות.

האקספלורר הוא סיוטם של כל בוני האתרים והמתפתחים למיניהם, שכן הוא פשוט לא עונה לסטנדרטים התקניים שקבע ה-w3c.  תרגיל שמיקרוסופט ניסתה פעמים רבות הוא לקבוע בעצמה את הסטנדרטים לאינטרנט, ובסופו של דבר חיכה לה בפינה בסיבוב הבא. האקספלורר שעדיין מוצמד לכל מערכת הפעלה של החלונות פשוט לא מצליח להמריא. הוא כבד מגושם, איטי וכאמור לא מסוגל לקרוא כמו שצריך אתרים סטנדרטיים. והתוצאה היא שדפדפן שמותקן על 100% מהמחשבים מבוססי החלונות משמש רק ל-23.7% מהגולשים כשלפניו 27.2% משתמשים בכרום של הגוגל ו-19% בפיירפוקס של מוזילה אבל לא הרחק מהם נמצא הסאפרי עם נתח שוק של 15.4%.

הן האאוטלוק והן האקספלורר היו כלי האחיזה של מיקרוסופט באינטרנט, אבל בעוד שמיקרוסופט ניצלה את מערכת ההפעלה שלה כדי להצמיד אליה בכוח את האקספלורר ואת מערכת האופיס כדי להצמיד את האאוטלוק, היא לא שמה לב שמאחוריה צמח ענק כמו הגוגל ומה שמיקרוסופט מכרה גוגל חילקה, מה שמיקרוסופט תימרנה וסירבלה, גוגל פישטה והקלה. האחיזה היחידה היום שיש למיקרוסופט בשוק האינטרנט הוא ההוטמייל, שירות שגם אותו נאלצה לרכוש, ועקב נפילתה של מערכת המסרים שלה ה-MSN, נאלצה מיקרוסופט לשלוח שוב יד לכיס ולרכוש את סקייפ. ואם תתערב בתהליכי הפיתוח גם כאן, הרי שעוד כמה מיליארדים יירדו לטמיון.

האאוטלוק הוא דינוזאור עצום ממדים, והסיבה היחידה היום לעשות בו שימוש הוא הסינכרון עם מכשירים ניידים, וגם זה בעירבון מוגבל עקב הצורך בשתי תכנות. כתוכנת דואר, האאוטלוק היא צרה אמיתית – בין השאר משום שהיא משתמשת באקספלורר ולא בדפדפן ברירת המחדל של המשתמש לצפות בדואר הנכנס.

בעצם, כל המספרים הללו הן החדשות הטובות היחידות בענף המחשבים בשנים האחרונות. משמעותן היא שאפשר אמנם לרמות את כולם הרבה מאוד זמן, אבל לא לנצח.

 

2 Comments

  1. משה
    18 באוגוסט 2012 @ 20:08

    אז איך ההכנסות והרווחים של מיקרוסופט עולים כל רבעון ורבעון בעקביות?

    • עמית מנדלזון
      18 באוגוסט 2012 @ 20:13

      לא יודע איך הגעת לזה משה, בחודש יולי השנה הציגה מיקרוסופט את הרבעון ההפסדי הראשון ב-26 שנות קיומה
      היא הפסידה 500 מיליון ברבעון אחד, רווחי החברה מצטמצמים כבר מספר רבעונים הפסד היה צפוי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן