Skip to content

חרב הפיטורים בערוץ 10 מושהית. יש קולות הקוראים לסגירת הערוץ

דירקטוריון ערוץ 10 נבהל מעופר עיני והחליט להקפיא את פיטוריהם של מאה וחמישים עובדים, אבל אף אחד לא מבטיח שמכתבי הפיטורים לא ייצאו מחר. גם הבאזז סביב קיום הערוץ מגלה שלא כולם חרדים לקיומו. האגודה לזכות הציבור לדעת, למשל, חושבת שמוטב שהערוץ ייסגר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המאבק על קיום ערוץ 10 הולך ונעשה זירת האבקות בין ימין ושמאל אידיאולוגי, כששני הצדדים מנכסים לעצמם חזון חברתי ומגייסים אותו למלחמה.

רביב דרוקר: התחקיר הגורלי (צילום: ויקיפדיה)

עוד בשעות הלילה, אתמול, שררה ציפייה דרוכה בקרב עובדי ערוץ 10 שהתבשרו על ידי הדירקטוריון כי מאה וחמישים מהם בדרך החוצה, ואולם הודעת ועד העובדים מהיום הפיגה, לפחות לשעה קלה, את חששותיהם: "אנחנו שמחים לעדכן כי דירקטוריון הערוץ החליט לפני זמן קצר להקפיא את פיטורי 150 העובדים שעליהם הודיע הלילה.  הקפאת ההחלטה המקורית בוצעה בעקבות דרישה דחופה שהעביר יו״ר ההסתדרות, עופר עיני, לסגן יו״ר הדירקטוריון, אבי בלשניקוב, במטרה למצות עד תום את המגעים שהוא מנהל להצלת הערוץ.  אנו מברכים על השינוי בהחלטת הדירקטוריון ומצפים להסרתו המוחלטת של איום הפיטורין. בימים כאלה חשוב במיוחד שכולנו נתגייס למאבק ונגיע בהמונינו להפגנה מחר ב-10:00, מול קריית הממשלה בתל אביב.  עדכונים נוספים בהמשך, ועד העובדים ".

 מכתב זה הוא פרק נוסף בסאגת ערוץ 10. השיח הציבורי סביב האיום בסגירת הערוץ אינו עשוי מקשה אחת, ולמול הגורמים הנאבקים על הישרדותו יש כאלה המצטרפים לעמדה הגורסת כי הערוץ צריך לסיים את פעילותו: עמדה שמגובה על ידי מדיניות הממשלה המסרבת לדחות לערוץ את תשלום החובות בסך ששים מיליון ש"ח. עמדה זו נובעת, לטענת גורמים בערוץ, מרצון של ראש הממשלה להנקם במי שפגעו בשמו הטוב, בעיקר סביב פרשת ביביטורס של רביב דרוקר.

האגודה לזכות הציבור לדעת יצאה בקול קורא, בו היא מונה שורת מחדלים של ערוץ 10, בהם פרסום תוכן שווקי, פגיעה במרואיינים ושידור תכניתו של גיא פינס בט' באב. האגודה קוראת לציבור של עשרות אלפים מכותביה "לכתוב לראש הממשלה לתת לערוץ 10 להסגר":
"שנים שערוץ 10 מבטיח ולא מקיים, למה לתת לו הנחות?  האם אנחנו באמת מעוניינים להמשיך לקיים ערוץ שתכני סוגת העילית שלו הם הישרדות והיפה והחנון?  ערוץ 10 הוא ערוץ מסחרי, ישראל היא מדינה דמוקרטית והשוק הוא חופשי. עליהם להתמודד עם לחצי הכלכלה כמו כל חברה מסחרית אחרת. שנים שהמדינה עוזרת לערוץ 10 עם חובותיו אך הוא לא עמד בהתחייבותיו, הגיע הזמן להפסיק להאמין לו. איפה הכסף? הגיע הזמן להפסיק את זרימת המזומנים לערוץ 10".  
יו"ר האגודה, פרופ' אלי פולק הוסיף כי "ערוץ 10 הגיע למצבו בגלל שהוא נכשל. הכישלון הוא לא רק ברמה הניהולית וביצירת חובות, אלא גם בשידורי תוכן וחדשות…  ערוץ שבעבר הפיץ אגדות אורבניות כחדשות וסולח לכתביו על נורמות אתיות פסולות ואף על האזנת סתר למסוקרים, אינו ראוי לרחמנות הקופה הציבורית". 

לעומת האגודה, החליט הפורום לצדק חברתי להחלץ למאבק להמשך קיום הערוץ ולהצטרף להפגנת ועד עובדי ערוץ 10 מחר בעשר בבוקר מול קריית הממשלה: "הניסיון הנואל של רה"מ ושר האוצר לפגוע בחופש הביטוי תוך שבירת מטה לחמן של מאות משפחות, הוא חציית קו אדום שלא ניתן להתעלם ממנו. נסייע בכל דרך שרק נוכל לאחד המאבקים הצודקים שהיו כאן.. מאבקם אינו רק מאבקם של עובדים שחרב הפיטורים מונחת על צווארם, זהו מאבק של כל אזרחי מדינת ישראל החרדים על דמותה של ישראל כמדינה דמוקרטית, על זכות הציבור לדעת ועל הערך הבסיסי של חופש הביטוי"
בפורום משתתפים יותר מעשרים גופים חברתיים והוא הוקם מתוך המחאה החברתית: "צוות המומחים ספיבק- יונה מתגייסים למאבקם הצודק והראוי של עובדי הערוץ.
 פרופ' יוסי יונה: "המאבק על צדק חברתי הוא גם מאבק על קיומם של ערוצי תקשורת, הוא מאבק על קיומה של מדיה פלורליסטית המאפשרים לציבור לרכוש מידע ולגבש עמדה מושכלת ביחס לשאלות הקיומיות שאיתן מתמודדת החברה הישראלית. החברה הישראלית זקוקה יותר מתמיד למדיה נשכנית, למדיה המדווחת על עוולות והפוקחת עין על נציגי הציבור. ההתנהלות השערורייתית של נציגי הציבור, בין אם בפעולתם שמטרתה לצמצמם את המרחב הדמוקרטי או בפעולתם הבאה לשרת את שועי הארץ, ממחישה יותר מתמיד את הצורך בשמירה על ערוצי תקשורת רבים. האיום על סגירתו של ערוץ 10 מאיים גם על מטה לחמן של אלפי משפחות בישראל. הנכונות המשתקפת של ממשלת ישראל לאפשר זאת מספקת עוד הוכחה לאטימותה החברתית. אנחנו נצא למאבק נגד סגירתו של הערוץ ובעד המשך העסקתם של עובדיו. המאבק הוא של כולנו; המאבק הוא למען צדק חברתי; המאבק הוא למען שמירה וחיזוקה של הדמוקרטיה הישראלית, הנמצאת בשחיקה מתמשכת".

בטרם נודע על הקפאת מכתבי הפיטורים, פנה אמש ועד עובדי ערוץ 10  אל העובדים וקרא להם לסרב לקבל את מכתבי הפיטורים או להתייצב לשימוע בפני ההנהלה: מהלך שגובה על ידי יו"ר ההסתדרות עיני. "מבחינתנו מדובר בהודעה שאינה תקפה ולפיכך, הנכם מתבקשים להמשיך ולעבוד כרגיל. לידיעתכם, הועד כבר פנה הלילה ליו״ר ההסתדרות בבקשה שיפעל בדחיפות לעצירת האיומים המסוכנים בפיטורין המוניים שיחסלו את הערוץ. אנו מגנים את החלטת הדירקטוריון, סבורים שהיא אינה ניתנת לביצוע בד בבד עם המשך שידורי הערוץ, וקוראים לחבריו להשהות לאלתר את ביצועה עד להתבהרות מאמציו של מר עיני להצלת החברה".

2 Comments

  1. אוהד
    22 באוגוסט 2012 @ 23:23

    זה בפירוש מאבק על חופש העיתונות – ערוץ 10 פרסם תחקירים על ביבי ושרהלה והחגיגות בחו"ל על חשבון כספי הציבור. עובדתית, לביבי יש כאן עניין לא סגור עם הערוץ ! – אז הוא מנצל את העניין כדי לסתום פיות וסתימת פיות של תקשורת חופשית נוגדת את האינטרסים של הציבור. מעניין למה ביבי לא נחוש באותה מידה לגבות את החובות מערוץ 1, ואת התמלוגים מערוץ 2 – שם הכל ניתן לפריסה? אכן, סלחנות מעוררת השראה.

  2. ronen
    22 באוגוסט 2012 @ 23:00

    זה לא חופש ביטוי אלא חופש לשקר.
    המדינה לא צריכה לתמוך במי שמרויח עשרות אלפים.
    צדק חברתי אמרנו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן