Skip to content

בצעד חסר תקדים: נתניהו פיזר הבוקר את ישיבת הקבינט הבטחוני, בתגובה על הדלפות

"אין לי טענה נגד כלי התקשורת, הם עושים את מלאכתם", אמר נתניהו הבוקר לשרי הקבינט. "יש לי טענה נגד מי שהפר את האמון הבסיסי ביותר שדרוש לקיום דיוני הקבינט בענייני ביטחון ישראל, ופגע ביכולת לקיים דיונים חסויים. יש לי אחריות כלפי אזרחי ישראל וביטחון המדינה ועל כן אני מפזר את הישיבה הזאת"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בצעד דרמטי, חסר תקדים, פיזר הבוקר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את ישיבת ההמשך של הקבינט המדיני – שהיה אמור להמשיך לשמוע את הסקירות הביטחוניות והמודיעיניות, שאותן החל לשמוע אתמול.

"פגיעה קשה באמון בקבינט". נתניהו (צילום: ציפי מנשה)
"פגיעה קשה באמון בקבינט". נתניהו (צילום: ציפי מנשה)

נתניהו אמר בתחילת הישיבה: "זמן קצר אחרי סיום הישיבה אתמול קרה דבר חמור: הדלפה מתוך דיוני הקבינט. ביטחון המדינה ואזרחיה תלוי ביכולת לקיים דיונים חסויים ומעמיקים בקבינט המדיני-ביטחוני. שם מוצגות כל העובדות, כל הדעות וכל ההשלכות. זהו כלי עבודה בסיסי לניהול ביטחון המדינה. מישהו אתמול פגע בצורה קשה באמון שנותנים אזרחי ישראל בפורום הזה. הוא הפר את הכללים הבסיסיים ביותר לניהול דיונים בקבינט הביטחוני. הוא גם פגע בשמם הטוב של הנוכחים בישיבה שלא הדליפו מתוכה.  אין לי טענה נגד כלי התקשורת, הם עושים את מלאכתם. יש לי טענה נגד מי שהפר את האמון הבסיסי ביותר שדרוש לקיום דיוני הקבינט בענייני ביטחון ישראל, ופגע ביכולת לקיים דיונים חסויים. יש לי אחריות כלפי אזרחי ישראל וביטחון המדינה ועל כן אני מפזר את הישיבה הזאת".

בישיבת הקבינט שהחלה אתמול נשמעה, עפ"י ההתרשמות שנוצרה אצל משתתפים בדיון, צפירת הרגעה חלקית. זאת, לאחר שראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, העריך בדיון כי האיום למלחמה קונבנציונלית  פחת. יחד עם זאת, אמר כוכבי' כי קיים "סיכוי מסוים", שאירוע נקודתי או תקרית זו או אחרת, עלולות להתפתח למלחמה.

 ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי. (צילום: ויקימדיה)
אירוע נקודתי יכול להתפתח. ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי. (צילום: ויקימדיה)

ישיבת הקבינט אתמול לא הייתה מוקדשת לאיראן בלבד, אלא דיון במסגרת הערכת המודיעין השנתית שמוצגת לקבינט. בדיון השתתפו גם נציגי המוסד, השב"כ, ומשרד החוץ.

על פי המידע שנמסר, איראן ממשיכה, למרות העיצומים המכבידים עליה, להעשיר אוראניום – אך, עם זאת, טרם האיצה את צעדיה. בדיון השמיעו גורמי ההערכה והמודיעין הערכות באשר מועד שבו תגיע איראן לנקודת האל חזור, שמעבר לה לא ניתן יהיה לתקוף את מתקני הגרעין באיראן. המידע שנמסר בנושא זה לא היה חד משמעי ובין הגורמים השונים התגלו פערים מסוימים בהערכת מועד זה.

"קריסה מוחלטת של כל ההסכמים לאי הפצת נשק להשמדה המונית". אביגדור ליברמן. (צילום: יוסי זמיר)
"קריסה מוחלטת של כל ההסכמים לאי הפצת נשק להשמדה המונית". אביגדור ליברמן. (צילום: יוסי זמיר)

בתוך כך, הזהיר אמש שר החוץ, אביגדור ליברמן, מהשלמה עם נשק גרעיני באיראן. ליברמן, שדיבר אמש בכינוס של הרמת כוסית לרגל ראש השנה, עם חברי מפלגתו, אמר כי אם איראן תגיע לנשק גרעיני "זאת תהיה קריסה מוחלטת של כל ההסכמים לאי הפצת נשק להשמדה המונית. מה שיקרה זה מירוץ חימוש מטורף במזרח התיכון כולל כל ההשלכות".

לדבריו, "המערכת הבינלאומית צריכה להפנים את המשמעות של נשק כזה בידי איראן. במקרה כזה, כל האמנות שנחתמו בנושא אי-הפצת נשק גרעיני יקרסו, וכל הידע והטכנולוגיה יוכלו לזלוג לארגוני טרור. איראן, עם עתודות הגז והנפט  שלה, לא זקוקה לגרעין לצורכי שלום".

ליברמן התייחס גם למחלוקות בין ישראל לארה"ב בנושא הגרעין. "ארה"ב היא היחידה שעמדה לצידנו בכל המהלכים המדיניים, והיא זו שלאחרונה החליטה על הגדלת התקציב לפרויקט כיפת ברזל", אמר. "אי אפשר לזלזל בכך. תזכרו שאין לנו ידידה כמו ארה"ב".

ליברמן שיבח את המצרים על שיגור השגריר החדש לישראל, אך הדגיש כי אין די בכך. הוא גילה כי משרד החוץ ביקש לקיים הידברות ישירה בין מנכ"לי משרדי החוץ המצרי והישראלי, אך הפנייה טרם נענתה. "כשמדברים על שלום חשוב שתהיה התנהלות נורמלית", אמר. "מדינת ישראל לא יכולה להיות הפילגש של המזרח התיכון, שכולם נהנים ממנה – אבל לא מוכנים להודות בקשר איתה. סוג כזה של דיפלומטיה לא נקבל".

באשר לדרישת טורקיה כי ישראל תתנצל בפניה על פרשת ה"מאווי מרמרה" אמר ליברמן כי הנוסח היחיד שעליו הוא מוכן לחתום הוא נוסח הבעת הצער שפירסמה ארה"ב לאחר שפגעה בשוגג באזרחים בפקיסטן בשנת 2011. "אם הטורקים יקבלו את הנוסח האמריקני, אני הולך על זה, מילה במילה", אמר ליברמן. "הבעת צער על הריגת חפים מפשע ומה שמופיע שם, לא שום מילה נוספת".

השר עוזי לנדאו הצדיק את החלטת נתניהו לפזר את ישיבת הקבינט הבוקר: "ראש הממשלה צדק בהחלטתו", אמר. "ההדלפות הללו, שחוזרות ונשנות, הן דבר שפוגע בביטחונה של מדינת ישראל. ככה אי אפשר להמשיך. יש לחייב את כל משתתפי הדיון, כולל שרים ואנשי מערכת הביטחון והמודיעין, לעבור בדיקת פוליגרף. עד שלא יימצא המדליף, אי אפשר יהיה לכנס שוב את הפורום הזה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן