Skip to content

לפני החגים 2012: על הדבש ועל האוכל

אז אצל מי השנה, מה נביא, מה נלבש ושאלת השאלות - איך עוברים את התקופה הזו בשלום בלי להעביר חור בחגורה. מרק, דג או כבד קצוץ?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איך חלפה לה שנה. עוד לא חלפו החום והלחות כדי שנוכל לחזור להליכות והופ, החגים מגיחים ומחכים לנו בסיבוב. שוב משפחולוגיה – אצל מי השנה, מה נביא, מה נלבש ושאלת השאלות – איך עוברים את התקופה הזו בשלום בלי להעביר חור בחגורה.

אז הנה כמה טיפים שאני ממליצה באהבה ללקוחות שלי ולכל מי ששואלת כל שנה מחדש – כולל אמא שלי שתמיד מכינה לי את אחת המנות האהובות עלי, כבד קצוץ עם ביצה וה-מ-ו-ן בצל מטוגן… (הרבה ברזל, היא תמיד מזכירה לי). אז לפי הסדר הכרונולוגי:

ראש השנה:

  1. למי שמארחת וחייבת לטעום – שבי לאכול ארוחה מסודרת לפני שאת מתחילה בבישולים. בין אם את מקדישה להכנת המנות יום יומיים או יותר – אל תגשי לבישול רעבה. הטעימות הופכות לארוחה בלתי נגמרת ואת כנראה אוכלת על הסירים יותר ממה שאת צריכה ורוצה.
אפשר להתחיל עם תפוח (בלי דבש) לפני הארוחה (צילום: עמית קרטס בנין)
אפשר להתחיל עם תפוח (בלי דבש) לפני הארוחה (צילום: עמית קרטס בנין)

  1. למי שמתארחת – אולי זה יישמע לך קצת קשה ליישום, אבל אכלי מנת פרי (תפוח בלי דבש?) או סנדביץ קטן לפני שאת יוצאת מהבית (אפילו לפני המקלחת, כי אחריה מתחילה קדחת הלצאת-בזמן-מהבית, במיוחד אם יש לך ילדודס קטנים או מתבגרים שמושכים את הזמן). תגיעי למארחים לא מורעבת ועד שהמאחרים הקבועים יגיעו יישאר לך מצב רוח טוב ולא תבואי לגנוב משהו ממטבח המארחת.
  1. התחילי בירקות וסלטים! גם חמוצים הם אופציה. ירקות ימלאו לך נפח בקיבה ויבטיחו לך את מנת הסיבים והויטמינים היומית. כמובן בחרי בסלטים שלא מבריקים משמן ומלאי לך צלחת מעניינת וצבעונית מסלטים טעימים כמנה הראשונה.
  1. מרק, דג או כבד קצוץ? טוב, כדיאטנית טובה אני מודה שאני ממליצה ללכת על הדג. אם אתן חייבות מרק – בדקו שאין בו בועות שומן צפות ובקשו הרבה ירק בפנים. ובחזרה לדג – ודאי שהוא לא טובל בשמן ושימי לו בצד סלט שעוד לא טעמת. דג הוא חלבון נפלא שלא תרגישי מלאות רבה אחריו. למי שמאד אוהבת כבד קצוץ – השתדלו להסתפק בכף (ותרו על החלה או קחו חצי פרוסה למי שלא יכולה בלעדיה…) גם לכבד יש יתרונות כמובן, יש בו ברזל ו-B12 אבל יתרונו הגדול לדעתי זה שאפשר לשמור אותו ליום למחרת כמנה עיקרית ולא להרגיש שמפסידים (ויש שיגידו שהוא אפילו יותר טעים יום אחרי).
  1. מנה עיקרית – בחרו אחת! צלי או עוף או לשון – כולם חלבונים נהדרים למנה עיקרית. בחרו את המיוחדת מכל, זו שאתם פחות מכינות לבד.
  1. מנת הפחמימה – צמודה לירק! גם כאן אל תתפתו לטעום מהאורז והפתיתים ותפוחי האדמה – לכו על התוספת הכי "שווה" בעיניכם ותמיד העמיסו אותה אחרי שהעמסתם מנת ירק חם – כך הצלחת שלכם כבר כמעט מלאה!
  1. צלחת מעמיסים פעם אחת.
  1. השאירו מקום לקינוח. כן. מותר וכדאי להחליט מראש על פרוסת עוגת דבש טובה או שטרודל תפוחים עם ריח קינמון. שימו לב שכתבתי "או", כי גם כאן בחרו קינוח אחד שהכי פועל על בלוטות הטעם שלכם.
  1. מים מים מים. כוסית יין סמלית תספיק בהחלט והשתדלו לא להתפתות למיצים הצבעוניים שמקשטים את שולחן החג. לא צריכה לפרט, נכון?

יום כיפור:

  1. ביום הצום מומלץ לוותר על פעילות גופנית בעיקר אם היא אינטנסיבית. הסיבה היא למנוע רעב וצמא מוגבר שיתקוף אתכן אחר כך.
  1. אכלו כל שעתיים מהבוקר שלפני הארוחה המפסקת, ארוחות קטנות וקלות (סנדביצים מלחם קל, יוגורטים, פירות, סלטים טריים).
  1. בארוחה המפסקת אכלו הרכב של כל אבות המזון – פחממות, שומנים וחלבונים באופן מאוזן ומשביע. השתדלו לא לתבל מאוד את המנות בתבלינים מלוחים שכן מלח סופח נוזלים ואחרי כמה שעות תהיו מאוד צמאים.
  1. שתו הרבה מים או מרק עוף עם ירקות במהלך הארוחה – שוב לא מלוח מדי.
  1. את הצום כדאי לשבור עם פרוסת לחם מדגנים מלאים ועליה כפית דבש או ריבה (ותה כמובן). אחרי כן התפנו לארוחה עיקרית, שדומה בהרכבה לארוחה המפסקת.

סוכות:

האמת שבסוכות אין אתגר יוצא דופן. מי שמקיימת את המצווה ואוכלת בסוכה – פשוט הופכת את הארוחה בסוכה לארוחה העיקרית שלה, כלומר זו שמכילה את כל אבות המזון – פחממות, חלבונים ושומנים וכמובן הרבה ירקות – כמו כל ארוחה עיקרית ביום יום. אם זו ארוחת הערב – תכנני ארוחת צהריים קלה יותר (סלט+). אם את מתארחת בסוכה של אחרים – אין מה לצום כל היום לקראת הארוחה החגיגית, התייחסי לארוחה כמו כל ארוחה עיקרית וקחי את הטיפים של ארוחת ערב ראש השנה.

והטיפ הכי חשוב – אוגוסט נגמר וזה אומר שאוטוטו יתם השרב הגדול ואפשר לחזור להליכות. בנוסף סמנו מראש ביומן מתי אתן מתעמלות ושריינו את הבעל או מי שצריך שיהיה עם הילדים. זכרי שאמא טובה היא אמא שטוב לה. ואת יודעת שטוב לך כשאת מספיקה גם לעשות פעילות ספורטיבית.

הכותבת היא דיאטנית קלינית B.scB.ed 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן