Skip to content

הסכסוך בדרום אפריקה לשיא: 41 אלף כורים שובתים

41 אלף כורים שובתים בכמה מכרות בדרום אפריקה בדרישה להעלאה מיידית של שכרם. חלק מהכורים במכרה "לונמין" הודיעו כי ירצחו מפירי שביתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

התסיסה החברתית בדרום אפריקה הולכת ומתפשטת. הסכסוך בין איגודי הכורים לבין הממשלה, שהתפרץ לפני כארבעה שבועות במחאות אלימות שאף הגיעו לשימוש בנשק חם, מקיף כיום רבבות שובתים – 41 אלף ליתר דיוק. השביתה החמורה ביותר מתקיימת במכרה הפלטינה השלישי בגודלו בעולם, האחראי על חלק ניכר מייצוא המשאב הטבעי היקר הזה.

חברת המכרות "גולד פילדס אינטרנשיונל" הודיעה כי השביתה, הכוללת 15 אלף כורים, פרצה ביום ראשון בלילה בחלקו המערבי של מכרה KDC. כמו כן, נאמר בהודעה כי כמה מנהלים בכירים העובדים בה יצאו אל אזור המכרות כדי לשמוע מהכורים עצמם מהן דרישותיהם. ככל הידוע, חלקו המזרחי של המכרה המשיך לפעול כרגיל.

במכרה פלטינה נוסף, אימפלאטס, הודיעו 15 אלף כורים כי הם דורשים העלאת שכר בשיעור עשרה אחוזים. דוברם, יוהאן ת'רון, הודיע כי על אף סכסוך השכר, הכורים מוסיפים בינתיים לעבוד. ואולם, מכרה הפלטינה לונמין פ.אל.סי שבמאריקנה, מערבית ליוהנסבורג, מסר כי רק שישה אחוזים מקרב 28 אלף עובדיו הופיעו לעבודה הבוקר.

רמת המתח בשל שביתות הכורים גבוהה במיוחד. חלק מהשובתים ב"לונמין" הודיעו כי ירצחו כל כורה או מנהל שלא יכבד את דרישתם לשבות מעבודה עד שחברת המכרות תסכים להכפיל את שכרם החודשי הנוכחי ולהעמידו על 12.5 אלף ראנד (1,480 דולר). מאות כורים קיימו הפגנה גדולה ליד אחד מפתחי המכרה היום, שעה שהם מנופפים בחניתות ובמקלות ושרים שירי מחאה. כוח משטרתי גדול עקב אחר מצעדם בשבע עיניים, אך בין הצדדים לא נרשמו תקריות אלימות.

סוכנות "אסושיאייטד פרס" מסרה כי הכורים מתלוננים שמדיניותם של בעלי המכרות שלא לשלם להם את שכרם במהלך ימי השביתה הביאה לכך שאין להם מספיק משאבים כדי להאכיל את בני משפחותיהם. ואולם, אותם כורים עצמם מצוטטים כשהם נחושים שלא להישבר ולא לשוב לעבודתם עד שתתמלאנה דרישותיהם במלואן.

לאחר שבמהלך הפגנה סוערת לפני כשלושה שבועות ירתה המשטרה למוות ב-34 כורים, קיוו בחברת "לונמין" כי לאחר הפיוס שהושג בשבוע שעבר בין שלושת איגודי העובדים, יחזרו השובתים לעבודתם. ואולם, עד מהרה צצו מחאות של כורים שהודיעו כי הם אינם רוצים להיות מיוצגים על ידי שום איגוד מקצועי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן