Skip to content

איראן במרכז דיוני הוועידה של סבא"א, הנפתחת בראש השנה

משלחת ישראל תיעדר משני ימי הדיונים הראשונים בחג. מדינות ערב צפויות להעלות הצעות החלטה נגד ישראל, ביניהן סעיף שכותרתו "יכולות הגרעין של ישראל" ובצדו הצעת החלטה ל"יישום פיקוח סבא"א במזה"ת". בנוסף צפויים לעלות בוועידה סוגיות פירוז המזה"ת מנשק גרעיני והצעת החלטה של איראן, הכופרת בלגיטימיות ההחלטות של מועצת הנגידים בסבא"א
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דהירתה של איראן אל עבר הנשק הגרעיני – זה יהיה, כצפוי, הנושא המרכזי בכינוס השנתי של הוועידה הכללית, של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שייפתח מחרתיים, בראש השנה. הכינוס יימשך עד ה-21 בספטמבר. משלחת ישראל לא תשתתף בדיוני הוועידה ביומיים הראשונים שלה עקב החג, אך תטול חלק בשאר הימים, עד לסיום הדיונים.

משלחת ישראל לוועידה תכלול נציגים מהוועדה לאנרגיה אטומית וממשרד החוץ. בראש המשלחת יעמוד ד"ר שאול חורב, ראש הוועדה לאנרגיה אטומית, שגם יישא דברים במהלך הדיון הכללי שייערך בוועידה.

 יוקיה אמאנו, ראש סבא"א, הזהיר כי אין התקדמות במו"מ עם איראן (צילום מאתר סבא"א)
יוקיה אמאנו, ראש סבא"א, הזהיר כי אין התקדמות במו"מ עם איראן (צילום מאתר סבא"א)

בוועדה לאנרגיה אטומית צופים, כי כמו בשנים קודמות, צפויות מדינות ערב ואיראן להעלות הצעות החלטה אנטי ישראליות. בין הסעיפים על סדר יומה של הוועידה – סעיף שכותרתו: "יכולות הגרעין של ישראל" ובצדו הצעת החלטה שכותרתה: "יישום פיקוח סבא"א במזרח התיכון". בנוסף, צפויים לעלות בוועידה סוגיות פירוז המזה"ת מנשק גרעיני, והצעת החלטה של איראן, הכופרת בלגיטימיות של החלטות מועצת הנגידים של סבא"א.

בוועדה לאנרגיה אטומית אומרים, כי ישראל תפעל יחד עם מדינות ידידות לסכל מאמצים המיועדים להסיט את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית מהנושאים המדאיגים הנמצאים על סדר יומה של הסוכנות, ובראשם תכניות הגרעין החשאיות של איראן וסוריה.

רק לפני כשלושה שבועות פורסמו עיקרי הדו"ח הרבעוני האחרון של סבא"א, לפיהם איראן הכפילה את מספר הצנטריפוגות להעשרת אורניום שנמצאות ברשותה בבונקר תת קרקעי בפורדו. הדו"ח הצביע על כך, כי חרף הסנקציות של המערב, באיראן נמשכת עבודת פיתוח תכנית הגרעין במרץ רב. בבסיס בפרצ'ין ישנה פעילות נרחבת של הסתרת ראיות, שעשויות להעיד על פיתוח נשק גרעיני במקום. כמו כן, על פי הסוכנות, מספר הצנטריפוגות להעשרת אורניום באתר בפורדו, הוכפל לכ-2,140. זאת לאחר שבמאי האחרון נמצאו במקום 1,064 צנטריפוגות.

הוועדה לאנרגיה אטומית של האו"ם פרסמה דוח על התקדמות הגרעין האיראני, ואמרה כי בבסיס בפרצ'ין ישנה "פעילות נרחבת" של הסתרת ראיות, שעשויות להעיד על פיתוח נשק גרעיני במקום. בסוכנות טוענים כי פעילות ההסתרה נועדה להקשות על הסוכנות לחקור את הנושא בעתיד, במידה שיינתן לה אישור לעשות כן.

כמו כן, על פי הסוכנות, מספר הצנטריפוגות להעשרת אורניום באתר בפורדו, שממוקם עמוק בתוך רכס הררי שמגן עליו מפני תקיפה אפשרית, הוכפל לכ-2,140. זאת לאחר שבמאי האחרון נמצאו במקום 1,064 צנטריפוגות. יוקיה אמאנו, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הזהיר כי אין התקדמות במו"מ עם איראן והפציר בהנהגת הרפובליקה האיסלאמית לאפשר כניסת פקחים לאתר הצבאי בפרצ'ין.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן