Skip to content

מאפיות בתביעה תקדימית נגד המדינה: לא העלתה מחיר הלחם שבפיקוח

מאפיות "אנג'ל", "ברמן", "דגנית עין בר" ו-"דוידוביץ" טוענות, כי המנעות המדינה מעדכון מוצרי הלחם, הייתה למרות שלא היו חילוקי דעות לגבי נחיצותו ושיעורו • היקף התביעה: 47 מיליון שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאת כתב "פקספוד"

כשבועיים בלבד לאחר שרשות ההגבלים העסקיים הגישה כתב אישום נגד שמונה מאפיות, מנהליהן ונושאי משרה בכירים נוספים בטענה לקיום קרטל – הגישו ארבע מהן, המייצרות לחם שבפיקוח, תביעה תקדימית נגד מדינת ישראל בהיקף של 47 מיליון שקל. התביעה הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז על ידי "אנג'ל", "ברמן", "דגנית עין בר" ו"דוידוביץ", שנגרמו להן נזקים עצומים בשנים האחרונה בגלל עיכובים מתמשכים  בעדכון מוצרי הלחם בפיקוח.

המאפיות טוענות באמצעות עוה"ד יורם בונן, עודד רביבו, מיכל תמר וטלי שמאי ממשרד "פישר בכר חן וול אוריון", כי הן ספגו הפסדים כבדים בשנים 2005 עד 2007, אבל המדינה לא עדכנה את מחירי הלחם שבפיקוח, למרות שלפי כללי הפיקוח שהמדינה עצמה קבעה היא הייתה חייבת לעשות זאת. עוד הוסיפו, כי הימנעות המדינה מעדכון מוצרי הלחם שבפיקוח הייתה למרות שלא היו חילוקי דעות על כך שנדרש עדכון מחירים ומה שיעור העדכון הנדרש.

בכתב התביעה, שהוגש ב-10 בספטמבר, נטען כי המדינה נמנעה ממתן סובסידיה למוצרי הלחם, וגלגלה את העלות הכרוכה במתן הסובסידיה על כתפי המאפיות, תוך יצירת "סובסידיה חוץ-תקציבית". בתביעה נאמר כי שיקול הדעת של מקבלי ההחלטות התעוות בשל היותו של הלחם מוצר רגיש מבחינה ציבורי.

המאפיות מציינות, כי המדינה נמנעה למעשה ממתן סובסידיה למוצרי הלחם וגלגלה את העלות הכרוכה במתן הסובסידיה על כתפיהן. לטענתן, היותו של הלחם מוצר רגיש מבחינה ציבורית עיוות את שיקול-הדעת של מקבלי ההחלטות.

לטענת המאפיות בכוחו של משרד התמ"ת לאפשר את העלאת  מחיר מוצרי הלחם, אבל המדינה סירבה לעשות זאת במשך תקופה ארוכה ובכך הסבה להן נזקים כבדים. בתביעה נטען עוד כי עד היום המדינה מתעמרת בהן.

כאמור, כתב האישום בגין קרטל בנסיבות מחמירות הוגש ב-29 באוגוסט על ידי רשות ההגבלים העסקיים לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד המאפיות "אנג'ל", "אורנים" (חברת בת של "אנג'ל"), "ברמן", "דוידוביץ'", "אחדות", "אלומות", "מרחבית" ו"דגנית עין בר", מנהליהן ונושאי משרה בכירים נוספים בהן. כתב האישום הוגש לאחר שבחודש אפריל ניצלו רק חלק מהנאשמים את זכותם לשימוע.

על פי כתב האישום, בשלהי חודש פברואר 2012 מנכ"ל "אנג'ל" ירון אנג'ל, מנכ"ל "ברמן" יהודה שניידמן , מנכ"ל "מרחבית" ויו"ר "דגנית עין בר" יוחנן אהרונסון, ומנכ"ל מאפיות "דוידוביץ", "אחדות", ו"אלומות" –  הסכימו להימנע מתחרות על אספקת מוצרי המאפיות על ידי חלוקת הלקוחות בין המאפיות.

בנוסף, נטען בכתב האישום, הוסכם ביניהם כי המאפיות יפעלו מול הקמעונאים להעלאת מחירי  הלחם האחיד והחלות לצרכן. להסכמות אלה היו שותפים גם נושאי משרה בכירים אחרים במאפיות השונות. ההסכמות גובשו, בין היתר, בישיבות משותפות במקומות שונים בארץ.

"חקירת רשות ההגבלים העסקיים החלה במאי 2010, בעיצומו של הקרטל, במסגרתה נערכו פשיטות על המאפיות ונעצרו חלק מהחשודים", נמסר מהרשות בעקבות הגשת כת האישום.

ביום הגשת כתב האישום על ידי הרשות מסרה מאפיית "אנג'ל" הודעה לבורסה כי כתב האישום הוגש נגד החברה, המנכ"ל ודירקטור ירון אנג'ל, מנהלי מכירות בחברה מרדכי חסין וערן שפיגל וכנגד מאפיית "אורנים", מנכ"ל החברה אורי בן יהודה, מנהל מכירות משה מרקוביץ וכנגד אחרים.

בהודעה ציינה "אנג'ל" כי  "בכתב האישום נטען שכלל הנאשמים היו צדדים להסדר כובל בתקופה שלא ידועה במדויק למאשימה, למן המחצית השנייה של חודש פברואר 2010 ועד לסוף חודש מאי 2010, עת נפתחה החקירה הגלויה של רשות ההגבלים העסקיים. הנאשמים, מלבד אורי בן יהודה, מואשמים בכתב האישום בביצוע עבירה של צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות. בן יהודה מואשם בגין היותו מנהל פעיל בחבר בני אדם בו נעברה עבירה לפי חוק ההגבלים העסקיים".

[related-posts title="כתבות נוספות מעיתון פקספוד"]

יוחנן אהרונסון, מנכ"ל "מרחבית" ויו"ר "דגנית עין בר" אמר ל"פקספוד" (גיליון 869 מה-5 בספטמבר) כי "הטענות המועלות בכתב האישום כנגדי וכנגד החברות 'מרחבית' ו'דגנית עין בר', מוכחשות מכל וכל. אנו בטוחים שלאחר שיובאו ראיות ותתבהר התמונה, כך גם יקבע בית המשפט".

דובר משרד המשפטים, בשם פרקליטות מחוז ת"א-אזרחי, מסר בתגובה:  "קיבלנו את התביעה ובימים אלו אנו לומדים את הנושא"

תגובת משרד התמ"ת: "התביעה, אשר הוגשה בשיהוי רב, מתייחסת להחלטות שהתקבלו בשנים 2005-2007. אנו נלמד את כתב התביעה והתייחסותנו תינתן במסגרת ניהול התיק בבית המשפט".

* הידיעה פורסמה ב-19 בספטמבר ב"פקספוד" – עיתון למקבלי החלטות בענף המזון והמשקאות, [email protected]
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן