Skip to content

ברק: "צה"ל הונחה להתחיל בגיוס חרדים בני 16-19"

על פי שר הביטחון, גדודי הנח"ל החרדי יוגדלו וייפתחו מסלולים טכנולוגיים נוספים למתגייסים החרדים. הם ישובצו גם בפיקוד העורף. לדבריו, תדרש הוראת שעה כדי שיהיה אפשר להמשיך את מסלול השירות הלאומי-אזרחי שנפסק עם ביטול חוק טל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שר הביטחון ברק הנחה את צה"ל להתחיל בהליך גיוס של צעירים חרדים בני 16-19, כמו שאר בני הנוער המתגייסים לצה"ל.

בדיון בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת על היערכות מערכת הביטחון לאחר ביטול חוק טל, אמר שר הביטחון כי גדודי הנח"ל החרדי יוגדלו וכן ייפתחו מסלולים טכנולוגיים נוספים למתגייסים החרדים. הם ישובצו גם בפיקוד העורף. הוא הוסיף כי תדרש הוראת שעה, כדי שיהיה אפשר להמשיך את מסלול השירות הלאומי-אזרחי שנפסק עם ביטול חוק טל.

ברק (צילום: ויקימדיה)
הסדר זמני עד שיעוגן חוק חלופי. ברק (צילום: ויקימדיה)

שר הביטחון פירט במהלך הישיבה את העקרונות המנחים לצה"ל לצורך ניסוח החלופה ל"חוק טל". בין השאר קבע השר, כי החלופה תהיה בהתאם לפסיקת בג"ץ לצורך הגברת השוויון בנטל, תוך התחשבות בצרכי הפרט של החברה החרדית, כאשר הפתרון יתממש בדרך של הידברות. עוד הוסיף השר ברק, כי מאחר שנכנסנו לתקופת בחירות, קיים קושי מהותי לקדם בשלב המיידי חלופה חוקית קבועה לחוק שנפסל ולכן נכון יותר, בשלב ראשון, לקבוע הסדר זמני של חצי שנה לערך, עד שהנושא יובא  בפני הכנסת הבאה לצורך עיגון הסדר קבע המבוסס על חוק חלופי.

בשלב זה, טען השר ברק, כי צה"ל החל להיערך לקליטת האוכלוסייה החרדית במטרה לשלב אותם במסגרות צה"ל במסלולים היעודים כגון גדוד "נצח יהודה" ומסלולי השח"ר. עוד הוסיף השר, כי בשלב זה, בשל הבחירות הקרובות, הוא נמנע מלקבוע מסמרות לגבי אוכלוסיית הביניים כדי למנוע התנהלות של כוחנות ודורסנות. הכיוון הנכון, טען שר הביטחון, הוא "שמה שהיה לא יהיה עוד, אנחנו הולכים לכיוון של שינוי".

על פי ההסדר החדש שמציע השר, לצה"ל תהיה הזכות לקבוע את מי הוא מגייס וכל חרדי שנימצא בגיל הביניים ולא ישרת בצה"ל או בשירותי החירום האחרים ייאלץ להשתלב בשוק העבודה מאחר והוא לא יהיה זכאי עוד לקבל שכר על תקופת לימודיו. באשר לשכר החיילים, הצהיר השר כי הכוונה היא להגדיל באופן מדורג את גובה תגמול השירות כך שבשלב ה הוא יהיה דומה לשכר המינימום.

טירונים בנח"ל החרדי (צילומים: אהרון שטיינמץ, עמותת נצח יהודה)
טירונים בנח"ל החרדי (צילומים: אהרון שטיינמץ, עמותת נצח יהודה)

יו"ר הוועדה ח"כ רוני בר און (קדימה) הדגיש כי מצב הנוכחי בכל הנוגע למדיניות גיוס החרדים לא יכול להימשך. במהלך הדיון ביקש יו"ר הוועדה לקבל הבהרות ברורות בדבר העובדה כי על אף ש"חוק טל" פקע ישנם חרדים שממשיכים לקבלים שכר על לימודיהם.

שר המדע והטכנולוגיה, השר דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי), שמשרדו אמון על שירות החרדים במסגרת השירות האזרחי, אמר בישיבה כי מאז פקיעתו של "חוק טל" נסגרו מסלולי הגיוס והשירות של חרדים בשירות האזרחי. לדבריו "עבודה של שנים שיצרה מסלולי גיוס יעודים, מערך פיקוח ומערך הכשרה, בעצם כבר לא קיימים. אנחנו פשוט לא יכולים לגייס למרות שיש דרישה של הארגונים השונים". לדברי השר, כ-60 אחוז מבוגרי השירות האזרחי פנו למעגל העבודה ויותר מ-20 אחוז פנו ללימודים אקדמיים.

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (עבודה) הגיב לדברי השר, כי ההחלטה לסגור את מערך הגיוס של השירות האזרחי הוא בגדר "אסון חברתי".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז (קדימה), אמר לשר הביטחון, כי הוא מצפה כי חוק שירות הביטחון ימולא ככתבו וכלשונו ועל מערכת הביטחון והמשפט לפקח שאכן הדבר יתממש.

מי שהוביל את הצוות לבחינת החלופה ל"חוק טל" במסגרת ממשלת האחדות, ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), טען בדיון כי "הבחירות הקרובות הם סוג של משאל עם גם על נושא גיוס החרדים". לדבריו, מהרגע שתוקפו של "חוק טל" פקע, יש חובה לממש את החוק המקורי כלשונו.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הטיח בפני חברי הכנסת החילוניים, כי הם מנסים לגייס הון פוליטי על חשבון החרדים בנושא גיוס בני הישיבות לקראת הבחירות הקרובות.

נציג אגף כוח אדם בצה"ל, תא"ל גדי אגמון, אמר כי צה"ל רואה חשיבות בשילוב החרדים בצה"ל ואולם נכון כי מספר החרדים שיקבלו פטור מגיוס בשל הצטיינותם בלימודים ייקבע על ידי הדרג המדיני. תא"ל אגמון ציין, כי צה"ל נערך לגייס את כל החרדים בשנתון הקרוב. לדבריו, הצבא מפעיל כשמונה הכשרי בד"ץ שונים, כדי להתאים את כשרות המזון למגוון אוכלוסיות החרדים שמשרתים היום בצה"ל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן