Skip to content

חיל הים השתלט על הספינה "אסטל" בדרכה לעזה

הבוקר ב-10:15 דיווח דרור פילר מצוות ה"אסטל", כי חיל הים הישראלי השתלט על הספינה. צה"ל: הספינה מובלת לאשדוד. צוותה יימסר לטיפולם של משרד הפנים ומשטרת ישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לוחמי חיל הים עלו לפני זמן קצר על הספינה "אסטל", אשר ביקשה להפר את הסגר הימי על רצועת עזה. על פי הודעת דובר צה"ל, העלייה על הספינה התבצעה בהתאם להחלטת הדרג המדיני ועל-פי החוק הבין-לאומי, וזאת לאחר שמוצו כל הפניות הישירות לספינה, וכן באמצעות הצינורות הדיפלומטיים, למנוע מהספינה מלהגיע לחופי עזה.

כוח של חיל הים עלה על הספינה "אסטל" (צילום: דו"צ)
כוח של חיל הים עלה על הספינה "אסטל" (צילום: דו"צ)

סוכנויות הידיעות ומקורות פלסטיניים דיווחו הבוקר, כי חיל הים הישראלי עלה הבוקר על הספינה "אסטל" והשתלט עליה. דרור פיילר, פעיל זכויות האדם הישראלי, שנמצא על הספינה, דיווח כי "בעשר ורבע הבוקר, הותקפה האסטל על ידי חיל הים". דובר צה"ל הכחיש ומסר כי "כרגע ספינות חיל הים עוקבות אחר הספינה, אך לא השתלטו עליה". כעשר דקות לאחר מכך שינה דובר צה"ל את גרסתו ומסר כי "לוחמי חיל הים עלו לפני זמן קצר על הספינה אסטל שביקשה להפר את הסגר הימי על רצועת עזה…".

ככל הידוע נמצאים על ה"אסטל" כשלושים איש, בהם חברי פרלמנט משוודיה, נורווגיה, יוון וספרד, שהודיעו כי בכוונתם להעביר לעזה מטען של 42 טונות מלט וציוד הומניטרי, הכולל  ציוד רפואי, ספרים וצעצועי  ילדים. ביום חמישי שעבר השלימו בחיל הים ובאגף המבצעים את ההכנות לקראת הגעתה של היכטה, ששמה שונה ל-"ship to gaza" (ספינה לעזה). בצה"ל נערכו מספר דיונים בהשתתפות מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג, ותרגלו מודלים של היתקלויות אפשריות. בצה"ל הדגישו, כי ההכנות התבצעו לאחר שהמאמצים הדיפלומטיים העלו חרס.

בצה"ל העריכו כי מטרת פעילי זכויות האדם על הספינה היא לייצר פרובוקציה תקשורתית ולכן נערכו הפעם בכוחות מתוגברים, הכוללים צוותי וידאו לתיעוד האירוע ממספר זוויות ויכולת לשדר את הצילומים תוך זמן קצר מרגע ביצוע ההשתלטות.

הצוות על האסטל שנתפסה הבוקר (צילום: דרור פיילר)
הצוות על האסטל שנתפסה הבוקר (צילום: דרור פיילר)

בינתיים פרסמו פעילי הספינה, כי הם מאשימים את ישראל בביצוע השתלטות לא חוקית במים בינלאומיים. דרור פיילר מסר בהודעתו, כי חמישה או שישה כלי שיט הקיפו את הספינה ולוחמים רעולי פנים ניסו לעלות על הסיפון.

זווית ראייה אחרת. קריקטורה של אל ערבייה
זווית ראייה אחרת. קריקטורה של אל ערבייה

דובר צה"ל הגיב: "משהבהירו אנשי הספינה כי אין בכוונתם לשתף פעולה ולהיעתר להזמנה להגיע לנמל אשדוד, הוחלט כאמור להשתלט על הספינה ולהביאה לנמל אשדוד". עוד אמרו בצה"ל ש"הכוח פעל על פי תכנון ונקט בכל הפעולות הנדרשות על מנת להבטיח את שלומם של החיילים ושל המפליגים על סיפון הספינה. ההשתלטות בוצעה ללא הפעלת כוח. נבדק שלומם של המפליגים ומוצעים להם מזון ושתייה. עם הגעת הספינה לנמל אשדוד יועברו הנוסעים לטיפול גורמי המשטרה ורשות ההגירה במשרד הפנים".

דובר צה"ל הדגיש, כי כל גוף או מדינה המבקשים להגיע לעזה או להעביר סיוע הומאניטארי יכולים לעשות זאת באופן חוקי ומסודר בכל עת דרך המעברים היבשתיים ובתיאום עם הרשויות בישראל.

גורם במשרד הביטחון מסר בעקבות ההשתלטות על האסטל: הוראת הדרג המדיני לצה"ל היא להשתלט על הספינה אם נוסעיה לא ישתפו פעולה. המדיניות הזו אושרה בדוח האו"ם לאחר משט המרמרה וכוללת את זכותה של ישראל לפעול בים, כדי למנוע הברחת אמצעי לחימה לארגוני טרור, כפי שכבר אירע בעבר.

הגורם הוסיף, כי חברי הצוות על הספינה הם פרובוקטורים המונעים משנאה לישראל וכי מטרת המארגנים אינה סיוע הומניטרי אלא הכפשת ישראל. בעזה אין משבר הומניטרי, אפשר להכניס אליה את כל סוגי המוצרים והסחורות, למעט כלי נשק וחומרים אחרים, שעלולים לשמש לפגיעה באזרחי ישראל. כידוע, מדי שבוע נכנסות לעזה יותר מ-1,500 משאיות שעמוסות בעשרות אלפי טונות של סחורות לרצועה, דרך המעברים היבשתיים.

רה"מ משבח את פעילות צה"ל לשמירת הסגר הימי על רצועת עזה בהתאם לחוק הבינלאומי. נתניהו: "גם האנשים שהיו על הספינה יודעים שבעזה אין משבר הומניטרי, וכל מטרתם היא יצירת פרובוקציה והכפשת שמה של ישראל. אם זכויות אדם היו באמת חשובות לפעילים האלה הם היו מפליגים לסוריה. נמשיך להגן בעוצמה ונחישות על גבולותינו".

המטען שעל ה"אסטל", מלט וצעצועי ילדים, על פי דיווחי אל ג'זירה
המטען שעל ה"אסטל", מלט, ציוד רפואי וצעצועי ילדים, על פי דיווחי אל ג'זירה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן