Skip to content

משרד האוצר מפרסם תכנית לאומית לקידום חינוך פיננסי

המסמך פורסם לדיון ציבורי וישמש מפת דרכים לקידום חינוך פיננסי בישראל בחמש שנים הבאות. חינוך פיננסי יספק לציבור מודעות, ידע וכלים שיעזרו לכל אדם לקבל החלטות פיננסיות נבונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד האוצר פרסם השבוע תכנית לאומית לקידום חינוך פיננסי בישראל להתייחסות הציבור. שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ וסגן השר, הרב יצחק כהן אישרו את התכנית שגובשה כחלק ממאמצי האוצר לקדם חינוך פיננסי. התכנית תהווה מפת דרכים לכלל הגורמים הפועלים לקידום חינוך פיננסי, בממשלה ומחוץ לה.

(צילום: מתוך האתר לחינוך פיננסי)
הקניית ידע להתנהלות פיננסית גם במערכת החינוך (צילום: מתוך האתר לחינוך פיננסי)

בסוף שנת 2011 אישר הקבינט החברתי-כלכלי את הצעתו של שר האוצר להקמת מחלקה לחינוך פיננסי באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון, לאחר עבודה שנערכה במועצה הלאומית לכלכלה, בראשות פרופ' יוג'ין קנדל. במסגרת ההצעה אותה יזם וקידם סגן שר האוצר, הוחלט על לוח זמנים להקמת המחלקה וכן על משימותיה הראשונות ובראשן גיבוש תכנית מדיניות לאומית בנושא. התכנית גובשה לאחר סקירה מקיפה ולימוד של מצב החינוך הפיננסי בארץ ובעולם.

תכנית אסטרטגית

חינוך פיננסי יספק לציבור מודעות, ידע וכלים שיעזרו לכל אדם לקבל החלטות פיננסיות נבונות במהלך חייו. התכנית האסטרטגית מתווה תהליך ארוך טווח, שתחילתו בהעלאת מודעות, המשכו בהנגשת ידע והקניית מיומנויות וסופו בשינוי דפוסי ההתנהלות הפיננסית של הציבור. הוקם אתר מפורט העוסק בקידום האוריינות הפיננסית במערכת החינוך. האתר מכיל אוסף גדול של תכניות לימוד וסרטוני הדרכה להכרת המערכת הכלכלית, כמו למשל, מהן הלוואות, הסברים על חשבון העו"ש ומדד המחירים לצרכן.

חינוך פיננסי יאפשר התמודדות טובה יותר בצמתי חיים חשובים. למשל, בעת רכישת בית, בחירת חיסכון פנסיוני והתחלת חיים כלכליים עצמאיים עם עזיבת בית ההורים. במקביל תינתן התייחסות מיוחדת לאוכלוסיות בעלות צרכים ומאפיינים ייחודיים כמו חרדים, עולים חדשים, בני מיעוטים ואחרים.

מימוש התכנית מחייב הירתמות ומחויבות של גורמים רבים במשק ושיתוף פעולה חוצה מגזרים. מעורבות הציבור מהווה אף היא רכיב מפתח ליישום התכנית באופן מוצלח. לכן מזמין משרד האוצר את השותפים לקידום חינוך פיננסי ואת הציבור הרחב לקחת חלק בגיבוש התכנית.

האתר לחינוך פיננסי
האתר לחינוך פיננסי

שר האוצר שטייניץ, ציין כי הוא מחויב להמשך קידומו של נושא החינוך הפיננסי. "אני מברך על פרסומה של התכנית הלאומית. לפני כשנה אישר הקבינט החברתי-כלכלי את הצעתי להקמת מחלקת חינוך פיננסי באוצר ואני שמח לראות תוצאות ראשונות למהלך. אחד הלקחים העיקריים מהמשבר הכלכלי הגלובלי הוא חשיבותם של החינוך והאוריינות הפיננסיים. עלינו לפעול להקניית כלים טובים יותר לציבור שיסייעו לקבלת החלטות כלכליות מושכלות. בין היתר נתמקד בהקניית ידע ויכולות פיננסיות לגיל הרך וכן לאוכלוסיות החלשות".

סגן שר האוצר, כהן הדגיש את החשיבות שבקיומה של תכנית לאומית להקנייתם של ידע וכלים פיננסיים בסיסיים ולפיתוחה של מודעות פיננסית. "תכנית מובנית ושיטתית לחינוך פיננסי המותאמת בתכניה לשכבות גיל שונות, תתרום להעלאת הרווחה והביטחון הפיננסי של הציבור הרחב".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, אמר כי "חינוך פיננסי הוא חלק חשוב בפעילות האגף להגנת הצרכן, לצד הסדרת השווקים הפיננסיים והפיקוח עליהם". הממונה קרא לכל הגורמים הרלוונטיים לקחת חלק ביישום התכנית באופן מיטבי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן