Skip to content

אושרה תכנית המתאר העירונית החדשה לאילת

לראשונה מזה רבע מאה, יש לאילת תכנית מתאר עירונית עדכנית, המציעה מגורים ל-100,000 תושבים, מכפילה את מספר חדרי בתי המלון, מעבה את המע"ר ויוצרת רצף אורבני בין הצד המערבי לצד המזרחי של העיר, עם העתקת שדה התעופה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תכנית המתאר העירונית החדשה, אשר תקבע ותמצב את פניה של העיר אילת ל-20 השנים הבאות, אושרה ביום שלישי שעבר על ידי מליאת מועצת העיר והועברה לאישור הוועדה המחוזית. התכנית שגובשה על ידי משרד האדריכלים פרחי-צפריר, תחליף את תכנית המתאר הישנה הקיימת משנת 1983, כך שבפועל, לראשונה מזה למעלה מ-25 שנים תהיה לעיר אילת תכנית מתאר עירונית עדכנית.

מלונות באילת. מספר חדרי המלון יוכפל. (צילום באדיבות עיריית אילת)
מלונות באילת. מספר חדרי המלון יוכפל. (צילום באדיבות עיריית אילת)

התכנית החדשה מציעה מגורים ל-100,000 תושבים (כיום 63,000), מכפילה את מספר חדרי בתי המלון (כיום 12,000) ומעבה את מרכז העסקים הראשי (מע"ר). כמו כן נוצר רצף אורבני בין הצד המערבי לצד המזרחי של העיר עם העתקת שדה התעופה לטובת יצירת עיר תיירות ונופש, עיר ספורט בינלאומית, עיר של ירידים וקונגרסים, עיר אקדמית, עיר המציעה איכות חיים לתושביה ולמבקריה.

גיבוש התפיסה העתידית של העיר

מאז כניסתו של ראש העירייה, מאיר יצחק הלוי, לתפקיד, הוא פעל ביחד עם הנהלת העירייה לגיבוש תכנית מתאר חדשה לעיר אילת, אשר תקבע את יעדי העיר ומיצובה ותגבש את התפיסה העתידית של העיר, תוך התייחסות להיבטים הפיזיים, סביבתיים, כלכליים וחברתיים, לצד תכניות אב בתחומים רבים נוספים, כמו חינוך, תשתיות, שילוט ועוד.

שדה התעופה באילת יועתק לטובת יצירת עיר תיירות ונופש. (צילום: עירית רוזנבלום)
שדה התעופה באילת יועתק לטובת יצירת עיר תיירות ונופש.עם רצף אורבני. (צילום: עירית רוזנבלום)

כך, בשנת 2005 הוקמה ועדה בינמשרדית בניהולו של מינהל התכנון במשרד הפנים לצורך גיבוש והובלת עקרונות התכנון לתכנית מתאר חדשה לעיר אילת. בוועדה זו חברים, בין השאר, נציגים ממשרד הפנים, מינהל מקרקעי ישראל, משרד השיכון, המשרד להגנת הסביבה ועוד. משרד אדריכלי התכנית הוא משרד פרחי צפריר, אשר מלווה במומחים לנושא ממשרדי יעוץ ותכנון שונים.

לפי התכנון, תהיה זו עיר אוניברסיטאית, עיר שתציע תיירות מגוונת וברמה גבוהה עם מרכז ירידים וקונגרסים וקריית ספורט לאומית, אזורי תעשייה מתקדמת וחממות טכנולוגיות, עיר שתציע לתושביה איכות חיים גבוהה ובלתי מתפשרת.

הרים, מדבר, ים ואקלים

עוד בתוכנית, נושאי תכנון תיירותיים, ביניהם תמהיל תיירות, מוקדי משיכה ופעילויות, מערך חופי רחצה ושירותי חוף, נושאי חברה כלכלה וקהילה, ביניהם: חיזוק ומשיכת אוכלוסייה והרחבת הבסיס הכלכלי, נושאי סביבה ונוף, נושאי תחבורה ותשתיות ועוד.

מטרת תכנית המתאר הינה לכוון את הפיתוח העתידי של אילת כדי ליצור תנאים לשיפור כלכלתה והמבנה החברתי שלה, לגבש את תבניתה העירונית, להעצים ולחזק את המאפיינים הנופיים הייחודיים לה (הרים, מדבר, טופוגרפיה, ים, אקלים).

"תכנית המתאר לאחר אישורה תשווק עיר מודרנית ומתקדמת" ציין ראש העירייה והוסיף: "בזכות תכנית המתאר נוכל לתכנן ולהפקיד תכניות מפורטות בסמכות מקומית מבלי להגיע לדיון בוועדה המחוזית ולקדם פרויקטים רבים". לפיכך, עצם החלטת הוועדה המקומית להמליץ בפני הוועדה המחוזית על תכנית המתאר המוצעת, מהווה צעד ענק ומשמעותי להשגת עצמאות תכנונית, אשר תניב בסופו של דבר פיחות ניכר בעומסים הבירוקרטיים הקיימים כיום בבוא הוועדה המקומית לאשר תכניות נקודתיות בעיר.

מהנדס העיר, אינג' יוחאי אברני ציין: "תכנית המתאר, אשר חולשת על כ- 101,000 דונם, מייצרת עקרונות מנחים ומחייבים למדיניות הפיתוח של העיר, בד בבד עם יצירת מתחמי פיתוח ייעודיים לניהול נכון של השטחים הפתוחים המצויים בשפע בתחום שיפוט העיר אילת ואשר מתוכם ניתן יהיה לפתח שכונות חדשות, וחשוב לא פחות – ציון שטחים בעלי רגישות נופית ערכית, בהם הפיתוח ייאסר".

כאמור, התכנית המוצעת, אשר עברה בשנה האחרונה דיונים בוועדה המקומית והומלצה להפקדה בשינויים קלים בדיון שהתקיים בה לאחרונה, מטרתה להחליף את תכנית המתאר המיושנת הקיימת מתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת, ושעל בסיסה מקודמות כיום תכניות נקודתיות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן