Skip to content

סנדי מסתערת: "או שתהיה רעה או שתמיט חורבן"

עוד לפני שהכתה את ארצות הברית משבשת הסופה הטרופית את החיים במזרח היבשת, והיא מאמצת את מוחות החזאים, העיתונאים והפוליטיקאים, המתחרים זה בזה בתחזיות אחרית הימים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אחרית הימים
תחזיות אחרית הימים

גשמים שוטפים, רוחות עזות, פינוי המוני והמצב יכול רק להחמיר. זהו לדברי רשת CNN הקונצנזוס בקרב חזאי מזג האוויר והרשויות, בעוד סופת ההוריקן "סנדי" בקטגוריה אחת ממשיכה לרעום צפונה מערבה לאורך החוף. למרות שעין הסערה מרוחקת עדיין מאות קילומטרים מזרחה, תושבי צפון קרוליינה, וירג'יניה ומרילנד חשו היטב את זעמה אתמול, יום ראשון.

אבל אם, כצפוי, היא תסתער על ארצות הברית הבוקר, תשפיע סנדי ישירות, ואפשר שתמיט שואה על מיליוני בני אדם. על פי התחזית סביר שהיא תתנגש "ראש בראש" עם חזית קרה המתקדמת ממערב, וההתנגשות תוליד "סופר סופה" העלולה להלום בחוף המזרחי, בהצפות, רוחות, והפסקות חשמל, עד מי יישורנו.

בינתיים פורסמו הוראות פינוי ממקומות רבים החשופים לשיטפונות, לרבות קוני איילנד וחלקים ממנהטן, והם מתרוקנים מבני אדם. ביום ראשון בערב החל תהליך עצירת הרכבות התחתיות בניו יורק, וכך קורה למערכות הסעה המוניות בוושינגטון ובדרום מזרח פנסילבניה, סביב פילדלפיה. איבט קפארו מניו ג'רסי התחננה לפני לוחות הדיקט שבהן היא כיסתה את מסעדת הבורגרים שלה: "רחמי עלינו סנדי".

בינתיים בוטלו הלימודים הבוקר ושני מיליון תלמידים ייהנו מחופשה בלתי צפויה בניו יורק, פילדלפיה, בוסטון ובולטימור. אוניברסיטאות ובנייני ממשל נסגרו בוושינגטון ובניו ג'רזי, אפילו הבורסה בניו יורק נסגרה. סנדי הצליחה לשבש גם את מסעות הבחירות של שני המועמדים לנשיאות שנאלצו לבטל אירועים רבים שנועדו להתקיים בימים הקרובים במדינות מפתח. מאות טיסות בוטלו ואלפים יבוטלו, שירותי הרכבות הופסקו, ומאות כבישים עתידים להיות מוצפים.

"אני מצפה שתהיה גרועה באמת", אמר פול די-כריסטינה, כאשר סיים לבצר את המסעדה שלו בקוני איילנד לקראת סנדי. "אנו נוטשים, זאת אנחנו יודעים לבטח, אבל אני רק מקווה שתהיה כאן מסעדה ביום רביעי או חמישי." לא רק הוא חושש. המרכז הלאומי לחיזוי הוריקנים מזהיר מפני לא פחות מ"הצפה הנובעת מירידת לחץ אוויר דרמטית לאורך החוף האטלנטי, לרבות לונג איילנד ונמל ניו יורק," זאת בנוסף למשבי רוח מתמשכים במהירות גבוהה ממאה קמ"ש ואפילו יותר, העלולים להשפיע על מיליוני בני אדם.

"סנדי אוצרת כמות אנרגיה עצומה", אומר קצין משמר החופים, אדמירל סטיבן ראטי. היא "עלולה להיות רעה, או שתמיט חורבן".

כבר ביום ראשון נותק החשמל באזורים של וירג'יניה, וגלים גבוהים, יותר מארבעה מטרים,  נשברו לאורך חוף צפון קרוליינה. אחר הצהריים הוצפו כבישים במדינת דלוור, אמר המושל ג'ק מרקל, ודחק בתושבים להסתלק לפני שיילכדו בסופה.

לפני שהגיעה ליבשת, נטלה סנדי את חייהם של 67 בני אדם לפחות – לרבות 51 בהוואי – בעודה רועמת מעל הים הקריבי. מרכז החיזוי הלאומי צופה שסנדי תפנה מערבה ותסתער על ארצות הברית בשעות הקרובות. חזאי רשת CNN צופים שהיא תנחת היום, שני, בערב, בדרום מדינת ניו ג'רזי ובחצי האי דלמרווה, הכולל את מדינת דלוור וחלקים ממרילנד ווירג'יניה.

אחד הדברים המייחדים את ההוריקן סנדי הוא שעוצמת הרוחות העזות, שמהירותן עלולה להגיע ל-150 קמ"ש, מתפשטת כמעט לטווח של 300 ק"מ מעין הסערה. לכן היא נושאת בשורה רעה לאיזורים ברדיוס מאות קילומטרים ממרכזה, שיוכו על ידי רוחות הרסניות, ולאיזורים נרחבים בהרבה שיוכו גשמי זעף ומשבי רוח בעוצמה טרופית.

הירח המלא, הנושא עמו תמיד גלים גבוהים יותר, עלול להחמיר את ההצפות לאורך החופים. הגאות הבאה צפויה ב 8:30 בערב, שעון מקומי, ופירוש הדבר שבדלוור ובניו ג'רזי עלולות להתחולל הצפות אפילו אם סנדי תחלוף כבר על פניהן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן