Skip to content

חשש מרעב ומגפות בהאיטי בעקבות הסופה סנדי

פקידי ממשל בהאיטי חוששים מעליית מחירי במזון ומהתפרצות מגפת כולרה באי הקריבי, שבו הרגה הסופה 52 בני אדם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
האיטי - המכה הקשה ביותר

בעוד כל העיניים נשואות לנזקי הסופה במזרח ארצות הברית, משמעות נזקיה מתחילה כבר להתברר לתושבי האיטי; כך מדווחת רשת אל-ג'זירה.

מספר נפגעי הסופה סנדי בהאיטי הוא הגדול ביותר עד כה, נהרות שוצפים ומפולות אדמה גבו  את חייהם של  52 בני אדם, כך נמסר מרשות ההגנה האזרחית של המדינה. יותר משלושה ימי גשמים עזים הסבו נזקים כבדים לדרכים וגשרים, ניתקו את דרכי הגישה לכמה ערים ואת הגישה למעבר גבול מרכזי אל הרפובליקה הדומיניקאנית.

האו"ם מזהיר כי ההצפות והתנאים ההיגייניים הירודים עלולים להביא להתפרצות מגפת כולרה, ואילו עובדי סיוע חוששים שהנזק ליבולים יגרום לעליית מחירי המזון. הרס יבולים בדרום האי, והפוטנציאל לעלייה בתחלואה ממחלות הקשורות במים מזוהמים, פירושם שמלוא הנזק של הסופה יתברר בהאיטי רק בימים ובשבועות הבאים.

"הכלכלה ספגה מכה קשה," אמר ראש ממשלת האיטי, לורן לאמות'. הוא הוסיף שהשפעת הסופה היתה הרסנית: "אפילו בקני מידה בין-לאומיים," וכי האיטי מתכננת לפנות בבקשה לסיוע חירום. "רוב היבולים החקלאיים ששרדו את ההוריקן אייזק (באוגוסט) נחרבו על ידי סנדי," הוא אמר, "לכן מחסור במזון יעמוד על הפרק." אובדן יבולים ואספקה נרחב בדרום, הן בשטחי חקלאות מסחרית הן של חקלאים פרטיים, הוא שמדאיג ביותר את שלטונות האיטי ואת ארגוני הסיוע.

בחודשים האחרונים התחוללו ברחבי האיטי מחאה נרחבת, הפגנות אלימות ושביתות כלליות בגין עליית יוקר המחייה. אפילו לפני סנדי התלוננו התושבים שמחירי המזון גבוהים מדי. כעת יש חשש שאובדן היבולים המסיבי "עלול להחמיר את המצב."

"הסופה לקחה הכול," אמר ז'אן דבליו ז'אן-זאק, מנהל המחוז הדרומי של משרד החקלאות. "כל מאגרי האיכרים – תירס, פקעות – הכול חרב. אחדים החלו כבר להכין את שדותיהם לגידולי החורף ואלה הוחרבו."

סיוע רפואי לניצולי רעידת האדמה ב-2010 (צילום: ויקימדיה)

באבריקוט, הקצה הדרומי של האיטי, התושבים טרם התאוששו מנזקי ההוריקן תומס שפגע בהם בשנת 2010, ומבצורת שפקדה אותם לאחרונה. מוצרי המזון העיקריים באזור, בננות ופירות עץ הלחם, נתלשו על ידי הרוחות ונרקבו בגשמים הכבדים. "אנו צפויים לרעב בימים הקרובים," אמר ראש העירייה, "זהו אסון חקלאי."

ספינה המגיעה דרך קבע מפורט או-פרינס, בירת האיטי, לדרום מערב האי עם אספקה ומחזירה משם תוצרת חקלאית למכירה בבירה לא הגיעה כבר יותר משבוע בגלל הסופה. מחיר מוצרי יסוד כמו דלק זינק כבר.

באזור הררי בדרום מערב האיטי שם תבעה סנדי את קורבנה הראשון, אישה שניסתה לחצות נהר, מבכים מגדלי קפה את אובדן היבול שעמד להבשיל בשבועות הקרובים. "קפה הוא חשבון הבנק של האיכרים," אמר מוריס ז'אן-לואי, חוואי ומנהל קואופרטיב של מגדלי קפה. הגשמים הציפו גם מחסנים, והספיגו פולי קפה שנועדו ליצוא.

בפורט או-פרינס החריבה סנדי בתי בטון ומחנות אוהלים, שבהם חיים עדיין 370 אלף מקורבנות רעש האדמה של שנת 2010. 18 אלף משפחות איבדו את בתיהן בסופה. ארגוני סיוע מדווחים על עלייה חדה במקרי חשד לכולרה בכמה מחוזות, 86 לפחות נרשמו במחנות פליטי הרעש בפורט או-פרינס. היות שאזורים רבים באי מנותקים עדיין, ייתכן שמספר מקרי הכולרה גבוה אפילו יותר. מאז 2010, התפרצות חולירע פגעה ב-600 אלף בני אדם כמעט בהאיטי, 7,400 מהם מתו.

סנדי החריבה גם יבולי בננות במזרח ג'מייקה ופגעה קשות ביבולי קפה במזרח קובה.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן