Skip to content

השפעתה של סופת סנדי על השווקים

השלכות פוליטיות: הנשיא אובמה עומד למבחן, תפקודו עשוי להשפיע על בחירתו מחדש לתפקיד. השלכות כלכליות: הסופה הזו יכולה לפגוע אנושות בכלכלה האמריקנית, אם הנזקים היו בסדר גודל של קתרינה. הדולר עשוי להתחזק, כפי שקרה אז. חזי ינובסקי על ההשלכות הכלכליות של סנדי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"בעוד שמיליוני אמריקנים רצים לחפש מחסה לקראת סופת המאה המכונה סנדי, הסוחרים בעולם מנסים למצוא אלטרנטיבות השקעה לימים סוערים. כדי לבדוק זאת צריך ללכת אחורה בזמן עד לסוף חודש אוגוסט 2005, שבו התרחשה סופת קתרינה. הסופה פגעה אז בלואיזיאנה ובניו אורלינס וגרמה למותם של 1,836 בני אדם ולנזקים אדירים. ממדי ההרס הפכו את הסופה לקטלנית ביותר מאז 1928. הסופה הייתה היקרה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. על פי הערכות, סופת קתרינה עלתה לכלכלה האמריקנית יותר מ-100 מיליארד דולר. הסופה גם הובילה להאטה חדה במשק ולפגיע קשה בסקטור התעסוקה", מסביר חזי ינושבסקי מ-ATRADE.

כיצד השפיעה קתרינה על השווקים?

הסופה הקטלנית השפיעה משמעותית על מספר שווקים בעולם, אך בעיקר על הנפט אשר צלל מאיזור השיא שנקבע ב-70 דולר לחבית ימים ספורים לפני הסערה ועד לשפל של כ-55 דולר לחבית באמצע חודש נובמבר 2005. הצלילה במחירי הנפט באה על רקע הפגיעה החמורה שנגרמה למלאי הנפט של הכלכלה הגדולה בעולם.

ניו אורלינס המוצפת אחרי סופת קתרינה (צילום: ויקימדיה)
ניו אורלינס המוצפת אחרי סופת קתרינה (צילום: ויקימדיה)

הדולר האמריקני התחזק משמעותית מול האירו מאזור 1.2587 דולר לאירו ועד לשפל שנקבע ב-1.1640 כחודשיים אחרי כן. מדובר בצלילה של יותר מ-900 פיפס של האירו מול הדולר האמריקני.

הזהב זינק בעשרות אחוזים אחרי הסופה. המתכת היקרה דשדשה בין 408-447 דולר לאונקיה למעלה משנה. כעבר מספר ימים אחרי שהסופה פקדה את ארה"ב, הדשדוש נפרץ והזהב זינק עד לאיזור השיא שנקבע ב-730 דולר לאונקיה בתחילת חודש מאי 2006.

בסחורות החקלאיות בחרנו לנתח את התירס אשר זינק בעשרות אחוזים חודשיים אחרי הסופה מ-1.90 דולר לבושל ועד לשיא שנקע ב-7.72 דולר לבושל. מהלך הזינוק של התירס הושלם בסוף חודש מאי 2008. הזינוק במחירי הסחורות החקלאיות באו על רקע הנזקים הבלתי הפיכים שנגרמה הסופה ליבולים במדינה.

מה עשויות להיות ההשלכות של סופת סנדי על החיים בארה"ב?

השלכות פוליטיות – הנשיא אובמה עומד למבחן, ימים אחדים לפני הבחירות. ממשל בוש למשל ספג ביקורת קשה בשל תפקודו הלקוי והחסר מול האסון הגדול ויתכן כי זהו אחד הגורמים שהוביל לעלייתו של אובמה לשלטון.

השלכות כלכליות – הסופה הזו יכולה לפגוע אנושות בכלכלה האמריקנית אשר ממילא מצויה במצב רע מאוד. אם הנזקים היו בסדר גודל של קתרינה, אין לפסול את האפשרות לכך שהכלכלה האמריקנית תגלוש שוב למיתון. חשוב להזכיר כי הסופה הנוכחית פגעה באיזורים נרחבים של המדינה והנזקים עשויים להיות גדולים ביותר.

לסיכום

אנו מעריכים כי הדולר עלול להתחזק בצורה משמעותית היות שהמשקיעים יעדיפו "להחזיר כסף הביתה" ויחפשו מקלט בדולר האמריקני בדיוק כפי שקרה מיד אחרי סופת קתרינה. אנו לא נראה זינוק של הדולר עד שלא יתגלו ממדי ההרס שהסופה תגרום. גם הפעם כדאי למכור את האירו ואת הנפט כנגד הדולר.

הזהב נראה פחות אטרקטיבי כרגע, והיה לו קשה להתמודד מול הדולר החזק. רק פריצה של רמות מפתח של 1,740-1,800 עשויה להוביל לזינוק משמעותי לכיוון ה-2,000 דולר לאונקיה.

אם הסופה לא תהיה גדולה כפי שמתארים, אז הכל אמור לחזור לקדמותו. השווקים ימשיכו לעלות והדולר ימשיך לספוג הפסדים. למען תושבי ארה"ב, אני מקווה שהסופה תחלוף בלי לגרום לנזקים משמעותיים ברכוש או בנפש.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן