Skip to content

המדיניות הכלכלית של אובמה

הנשיא האמריקני הביא עמו הצלחה כלכלית רבה במהלך ארבע השנים הראשונות – במערכת הבריאות, באבטלה, בשוק ההון ועוד • עתה המשימה הגדולה איך לסחוף את ספינת הכלכלה האמריקנית לצמיחה כלכלית ושגשוג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סופה חדשה ופחות סוחפת שוטפת את ארצות הברית ושמה אובמה. אתמול נבחר הנשיא המכהן ברק חוסיין אובמה, לאחר בחירות מהצמודות ביותר שידעה ארצות הברית, לכהונה שנייה בבית הלבן. הצל הכבד שהטילה סופה אחרת, בשם סנדי, והכלכלה המקרטעת של ארצות הברית נסכו במידה מסוימת צביון כלכלי למערכת הבחירות.

4 שנים נוספות בבית הלבן (מקור: vitasamb2001 - http://www.freedigitalphotos.net)
4 שנים נוספות בבית הלבן (מקור: vitasamb2001 - http://www.freedigitalphotos.net)

אובמה, בניגוד לקודמו בתפקיד ג'ורג' ווקר בוש, פעל יותר לבצע סדר בבית, מאשר לחפש הרפתקאות חוצות גבולות. ואכן, אובמה נבחן במהלך קמפיין הבחירות בין היתר על הישגיו בתחום הכלכלי.

אינספור הישגים כלכליים

אלו הישגים כלכליים אפשר למנות לזכותו של אובמה? העיתון האמריקני "Washington Monthly" פרסם באתרו 50 הישגים בכהונה הראשונה של אובמה. חלק לא מבוטל מתוכם הם הישגים בתחום הכלכלי.

בין הישגים אלו אפשר למנות את תכניתו השאפתנית להעביר את הרפורמה בשירותי הבריאות. היכן שחמישה נשיאים לפניו נכשלו, אובמה הצליח להעביר רפורמה לפיה אזרחי ארצות הברית, ובעיקר 32 מיליון מאזרחי ארצות הברית שאינם מבוטחים רפואית, ייהנו מביטוח רפואי החל משנת 2014, וזאת על ידי שינוי בתנאי הביטוח. בתכנית זו יש בשורה להורדת עלות הרפואית עבור אזרחי ארצות הברית, כך שגם אוכלוסיה ענייה תוכל ליהנות ממנה. למרות חשיבותה לציבור האמריקני, כלכלנים רבים סבורים, כי עלותה למשלם המיסים גבוהה מאד ולכן הצלחת התכנית תבחן בכהונתו השנייה.

תמריצים כלכליים: בשנת 2009 אושרה תקנה על ידי אובמה לתמריץ כלכלי של כמעט 800 מיליארד דולר, כדי לדרבן פעילות כלכלית, לאחר פרוץ משבר הכלכלי הגדול ביותר מאז השפל הכלכלי בשנות ה-30. שבועות לאחר העברת התמריץ, שיעור האבטלה ירד. שנים עשר חודשים לאחר העברת התמריץ, הסקטור העסקי החל לייצר יותר מקומות עבודה וזאת במשך כמעט שנתיים תמימות, תוך יצירת 3.7 מיליון מקומות עבודה. אך ככל שהזמן נקף, התהפכו היוצרות. כעת שיעור האבטלה עומד על שיעור של 7.9%, נתון שאובמה היה מעוניין לראות כנמוך יותר.

רפורמה נוספת שאובמה העביר וראויה לציון היא רפורמה בשוק ההון, או בשמה המוכר יותר – רפורמת וול-סטריט. רפורמה זו באה כדי לפקח על ההון העצמי של הבנקים הגדולים בארצות הברית, כדי למנוע אסונות כלכליים כדוגמת אלו שפקדו חלק גדול מאוד מהבנקים לאחר פרוץ המשבר הכלכלי.

אפשר להצביע גם על הישגים כלכליים בתחום האנרגיה הירוקה, בעיקר באנרגיות מתחדשות, שהם סביר להניח יהיו המקור להתחדשות והתייעלות כלכלית בעתיד. השקעות אלו כללו בין היתר השקעות בהתייעלות אנרגטית, פיתוחם של רכבים חשמליים ודלקים ביולוגיים. ההשקעה הזו היא ההשקעה הגדולה ביותר שביצע אי פעם נשיא אמריקני בתחום איכות הסביבה, והיא בסדר גודל של 90 מיליארד דולר.

ישראל – כלכלה או ביטחון?

רבים ממנהיגי העולם הגיבו וברכו על בחירתו של אובמה. בביצה המקומית שלנו הצטרפו בחירי הציבור, ואלו הרואים את משכנם העתידי בכנסת בעוד כשלושה חודשים, לקהל המברכים והמגיבים.

אובמה בבית הלבן (צילום: פיט סוזה, אתר הבית הלבן)
אובמה זוכה לאינספור ברכות מכל העולם (צילום: פיט סוזה, אתר הבית הלבן)

בהודעה לקונית של דובר ראש הממשלה נאמר: "הברית האסטרטגית בין ישראל לבין ארצות הברית חזקה מתמיד. אמשיך לעבוד עם הנשיא אובמה, כדי להבטיח את האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי מדינת ישראל".

מפלגת "יש עתיד" מברכת את הנשיא ברק אובמה על בחירתו לכהונה שנייה. בהודעה קוראים לנשיא לעמוד בהבטחתו המפורשת למנוע מאיראן להשיג יכולת גרעינית, ולפעול לחידוש מיידי של המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. בניגוד להודעת ראש הממשלה, שמסתכלת רק על האינטרסים המדיניים בטחוניים של אזרחי מדינת ישראל, מפלגת "יש עתיד" רואה לנגד עיניה, גם אם לא באופן גלוי, את האינטרס הכלכלי בחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטין, שהוא הבסיס ליציבות ושגשוג כלכלי לא רק ברשות הפלסטינית ועשוי להוות מנוע צמיחה גם לישראל.

בהודעה של ח"כ שלי יחימוביץ', נאמר: "ניצחונך משקף את הישגיך בכהונה הראשונה. יש לי הערכה רבה לחתירתך לשינוי בחברה האמריקנית, לסדר היום והערכים שאתה מקדם, המשותפים גם לתפיסת עולמי – שוויון, כלכלה הוגנת ואחריות המדינה לאזרחיה. אני מאחלת לך הצלחה רבה במאמציך לקדם תהליכים של שלום וחירות ברחבי העולם. אנו בישראל מצפים להמשך מערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין ישראל לאמריקה, שהן ידידות אמת ובעלות ברית. אנו מאחלים לך כי מנהיגותך העולמית תייצר עתיד טוב ובטוח יותר באזורנו ובעולם כולו".

4 שנים נוספות

המשימות של אובמה רבות, ועיקרן בתחום הכלכלי. במהלך הבחירות רבים לא הצביעו, כי הם הגיעו מוקדם בבוקר להצביע, כדי לא להפסיד יום עבודה. וגילו שעמדות הקלפי עדיין סגורות. אלו היו בני המעמד הבינוני ומטה שנאבקים מדי יום ביומו בחשבונות התופחים, בתשלומי המשכנתה המעיקים, ובתנאי המחיה שהורעו מאז פרוץ המשבר הכלכלי. אובמה יצטרך לעמול קשה מאוד על מנת למצוא דרכים לסייע להם להרים את הראש מעל למים, או במילים אחרות לנסות להראות לעם האמריקני כי הוא אינו סתם סופה טרופית מדרגה אחת, אלא סופת הוריקן מדרגה חמש, שתסחוף את ספינת הכלכלה האמריקנית לצמיחה כלכלית ושגשוג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן