Skip to content

ברוב דחוק, יוון קיבלה על עצמה צעדי צנע חריפים

למרות מחאות אלימות אישר הפרלמנט הלילה את צעדי הצנע, קיצוצים והעלאות מיסים, כדי להבטיח את הקבלה של חבילת הסיוע. סמארס: "רבים מהצעדים האלה הוגנים והיו אמורים להינקט לפני שנים, בלי שיכפו זאת עלינו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
אתונה בוערת
אתונה בוערת

המחוקקים היוונים אישרו הלילה ברוב דחוק את חוק הצנע, בעוד אלפי אנשים מוחים מחוץ לבניין הפרלמנט נגד הקיצוצים. כך מדווחת רשת אל-ג'זירה. החוק שיקצץ עוד בפנסיות ובמשכורות עבר ברוב של 153 קולות ו-128 מתנגדים, מתוך סך של 300 חברי פרלמנט.

במשך שעות השתמשה המשטרה בגז מדמיע, רימוני הלם ותותח מים לפיזורם של המתפרעים, במהלך הפגנה שבה השתתפו כשמונים אלף בני אדם. לפחות עשרים מפגינים נעצרו.

אישור חבילת הקיצוצים והעלאת המיסים, ששווייה 13.5 מיליארד יורו במשך שנתיים, היה צעד חשוב במאמצי יוון להבטיח את קבלת נתח הסיוע הבא מקרנות ההצלה הבינלאומיות, ולהדוף פשיטת רגל מיידית.

ראש ממשלת יוון, אנטוניס סמארס אמר, שללא חבילת הסיוע יוון תיוותר בלי רזרבות של יורו ב-16 בחודש זה. "היום עשינו צעד גדול והחלטי לקראת צמיחה," הוא אמר אחרי ההצבעה המכריעה. עם הצעדים שייושמו עד 2016 נמנים העלאת גיל הפרישה ל-67, קיצוץ קצבאות ומשכורת המינימום. ההפרש הקטן בהצבעה נחשב מהלומה פוליטית לקואליציה היוונית, הנהנית מרוב בן 176 חברי פרלמנט, והוא מצביע על הצטמצמות התמיכה בצעדי הצנע הנכפים על יוון לאחר חמש שנות מיתון.

מיד אחרי ההצבעה, בטרם פורסמו התוצאות, שתיים ממפלגות הקואליציה הדיחו משורותיהן שבעה חברי פרלמנט מטעמן. חברי פרלמנט ממפלגת השמאל הדמוקרטי, הקטנה בקואליציה, נמנעו רובם בהצבעה, על פי הקו שבו נוקטת המפלגה.

להיפטר מפוביית הדראכמה. סמארס
להיפטר מפוביית הדראכמה. סמארס

במהלך שעות של ויכוח מר בפרלמנט, הודה אנטוניס סמארס שכמה מהצעדים שיינקטו אינם הוגנים, אך עמד על כך שהם חיוניים למניעת פשיטת רגל, סילוק יוון מגוש היורו וחזרתה אל הדרכמה. "החוק יפטור סופסוף את המדינה מפוביית הדרכמה", אמר סמארס.

"רבים מהצעדים האלה הוגנים והיו אמורים להינקט לפני שנים, בלי שיכפו זאת עלינו", הוא אמר, "אחרים אינם הוגנים – קיצוץ בשכר – ואין טעם להציג אותם אחרת." מכול מקום, המדינה נאלצת לנקוט אותם, סיכם סמארס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן