Skip to content

הקלות ליצואנים "מאושרים" במכס האמריקני

ישראל וארצות הברית חתמו על הסכם הכרה הדדית בתכנית "הגורם הכלכלי המאושר", מה שיציע ליצואנים שייכללו בתכנית מנגנון סחר מהיר ופשוט יותר בין המדינות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מנהל רשות המסים דורון ארבלי ומנהל רשות המכס האמריקני דויד אגילר חתמו על תכנית פעולה ואבני דרך לקידום הסכם הכרה הדדית בין התכנית הישראלית "גורם כלכלי מאושר" והתכנית האמריקנית המקבילה, C-TPAT) Customs-Trade Partnership Against Terroris). חתימה על הסכם ההכרה ההדדית, תאפשר ליצואנים ישראלים שיאושרו על ידי המכס הישראלי, ליהנות מהקלות בהליכי הכניסה והבדיקה בהגיע הסחורה שלהם לארצות הברית ובכך לקדם את יעילות הסחר בין המדינות, תוך שמירה על רמת אכיפה גבוהה של ביטחון ובטיחות.

הכרה הדדית. דורון ארבלי ודייויד אגילר (צילום: אתר רשות המסים)

לדברי ארבלי, לקידום הסכם הכרה הדדית עם רשות המכס של ארצות הברית יש חשיבות רבה למשק הישראלי, והוא חלק ממדיניות משרד האוצר לסייע ליצואנים ישראלים בפיתוח וחדירה לשווקים חדשים.

אגילר אמר כי הוא מעריך מאוד את שיתוף הפעולה בין שתי רשויות המכס, וציין כי המהלכים לקידום הסכם הכרה הדדית משמשים דוגמה נוספת ליחסי הידידות והשותפות בין שתי המדינות, המתמודדות עם האתגר הטמון בשילוב של הבטחת גבולותיהן ופישוט התהליכים למסחר הלגיטימי ולתנועת הנוסעים.

המכס בישראל השיק לקראת סוף 2010 את תכנית "הגורם הכלכלי המאושר" הישראלית (Authorised Economic Operator – AEO). עד היום הצטרפו לתכנית ואושרו יותר מעשר חברות מהמובילות במשק הישראלי, המהוות כ-20 אחוז מכלל היצוא הישראלי. כעשר חברות נוספות נמצאות בשלבים שונים של בדיקה ואישור. מטרת התכנית היא לקדם ולסייע לסחר החוץ הישראלי, ובעיקר לתת ליצוא הישראלי את התנאים האופטימליים להתחרות בשוק העולמי.

תכנית ה-AEO, אשר אומצה על ידי ארגון המכס העולמי בשנת 2005, מאפשרת למדינות החברות בה קיום מנגנון סחר חוץ מהיר ונטול עיכובים למדינות שחתמו על הסכם הכרה הדדית. המנגנון מאפשר חיסכון בזמן ובהליכים בירוקרטיים וכפועל יוצא, גם חיסכון כלכלי רב עבור יבואנים ויצואנים משני הצדדים.

תכנית "גורם כלכלי מאושר" 

תכנית וולונטרית לאבטחת שרשרת הסחר העולמית, שכאמור אומצה על ידי ארגון המכס העולמי ב-2005, קבעה סטנדרטים אחידים לאבטחת שרשרת האספקה הבין-לאומית. התכנית מנוהלת על ידי המכס ובבסיסה עומד עיקרון השותפות מרצון, כלומר, חברות המוכנות לאמץ את מסגרת הסטנדרטים שנקבעו בתכנית, ובכך תורמות לשיפור אבטחת שרשרת האספקה הגלובלית. חברות המשתתפות בתכנית יזכו בהקלות בסחר החוץ בישראל ובמדינות נוספות שעמן תחתום ישראל על הסכמים להכרה הדדית.

אלו הן מטרות התכנית: קביעת סטנדרטים אחידים לאבטחת שרשרת הסחר ולמתן הקלות ברמה הגלובלית; לאפשר פיקוח על שרשרת אספקה משולבת; שיפור תפקוד המכס מבחינה פונקציונלית עד כדי עמידה באתגרים ובהזדמנויות של המאה ה-21; חיזוק שיתוף הפעולה בין רשויות המכס כדי לאפשר הזרמה מהירה ויעילה של הסחר הבין-לאומי הלגיטימי, שגם יאפשר שיתוף הפעולה התמקדות יעילה יותר במטענים בעלי סיכון גבוה; חיזוק שיתוף הפעולה בין המכס למגזר העסקי.

התכנית מיועדת לכל הגורמים הפועלים בשרשרת האספקה – יבואנים, יצואנים, מפעילי מחסנים רשויים, סוכני מכס, משלחים בינלאומיים, מובילים, נמלים וכו'.

התכנית מיועדת לכל הגורמים הפועלים בשרשרת האספקה (יבואנים, יצואנים, מפעילי מחסנים רשויים, סוכני מכס, משלחים בין-לאומיים, מובילים, נמלים וכו').

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן