Skip to content

הסכם פשרה בין בנק HSBC לארצות הברית

הבנק הבריטי, HSBC, ישלם 1.9 מיליארד דולר בגין פרשת הלבנת כספים שביצע בין השנים 2007 ל-2008, תוך מגעים עסקיים עם מדינות אויב כאיראן ולוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בנק HSBC Holdings, או כפי שהוא ידוע בשמוHong Kong and Shanghai Banking Corporation, הודיע אמש כי הגיע להסכם פשרה עם ממשלת ארצות הברית לפיו ישלם הבנק הבריטי סכום ענק, של כמעט 2 מיליארד דולר, בגין פרשת הלבנת כספים שהמוסד הפיננסי היה מעורב ומגע עם מדינות אויב.

מטה HSBC בשנגחאי (מקור: ויקימדיה)
מטה HSBC בשנגחאי (מקור: ויקימדיה)

סטיוארט גוליבר, מנכ"ל בנק HSBC, אמר: “אנחנו מקבלים אחריות על טעויות העבר. אנחנו כבר אמרנו כי אנו מצטערים עמוקות על טעויות אלו ואנו עושים זאת שוב. HSBC של היום הוא ארגון שונה בתכלית מהארגון שביצע את הטעויות הללו. במהלך השנתיים האחרונות, תחת הנהלה חדשה, לקחנו צעדים קונקרטיים לתקן את מה שהתקלקל ולהשתתף באופן פעיל עם השלטונות, ולהביא לאור את מה שקרה ולהתמודד עם הנושאים הללו".

עוד הוסיף מנכ"ל HSBC: “בעוד אנו מקדמים את הבהירות שהסכמים אלו מביאים, להבטיח סטנדרטים גבוהים בכל מקום שבו אנו עושים את העסקים שלנו בתהליך מתמשך. אנחנו מחויבים להגן על היושרה של המערכת הפיננסית הגלובלית. לשם כך, אנחנו נמשיך לעבוד  באופן הדוק עם הממשלה והרגולטורים מסביב לעולם”.

מטה הראשי של HSBC בהונג קונג (מקור: ויקימדיה)
מטה הראשי של HSBC בהונג קונג (מקור: ויקימדיה)

בשנים האחרונות, HSBC נטלה על עצמה כמה פעולות כדי להחזיר מעט מן האמינות והיושרה, שאיבדה כתוצאה מפרשת הלבנת הכספים. בין אותן פעולות שנטל על עצמו הבנק היו הוצאת כספים על מדיניות ופיקוח על הלבנת כספים בין השנים 2009 ל-2011; יצירתו של תפקיד חדש בתוך הבנק אשר תפקידו לבצע מודיעין ולפקח ולדווח על פעילות כלשהי כנגד הלבנת כספים; בנייתם של קווים מנחים אשר ינחו את הבנק להימנע מביצוע עסקים במדינות בעלות פוטנציאל לביצוע פשעים פיננסים; וביצוע פעולות נוספות, אשר הבנק מכנה "צעדים מתקנים", אך לא מפרט מה הם בעלות של 290 מיליון דולר.

בנוסף, הבנק הטיל על עצמו פרויקט הנושא את השם "דע את הלקוח שלך" (Know Your Customer), שיעלה לבנק כ-700 מיליון דולר במשך חמש שנים בשלב הראשון, כדי לוודא כי הבנק אינו מבצע עסקים עם גורמים עוינים או פליליים.

HSBC נוסד על ידי סר תומס סאותרלנד, בקולוניה הבריטית של הונג קונג ובשנגחאי בשנת 1865. פרשת הלבנת הכספים של HSBC התפוצצה, לאחר מעקב שבוצע על ידי משרד המשפטים בארצות הברית אחר פעילות הבנק, שהוכיחה כי הבנק ניהל מגעים ומסחר עם מדינות, שנחשבו אז וחלקן גם היום, מדינות אויב כמו איראן ולוב. כמו כן, נודע למשרד המשפטים בארצות הברית, כי HSBC הלבינה כ-7 מיליארד דולר מכספים שהועברו לידיה על ידי ארגונים שונים בקרטל הסמים של מקסיקו בין השנים 2007 ל-2008.

פרשת הטיילנול והציאניד

הבעת הצער והסליחה המהירה של הנהלת הבנק, כמו גם הפעולות החשובות שהיא נקטה ותנקוט בעתיד, להחזיר את האמינות והיושרה שהבנק בנה במשך שנים, מזכירה רצף של פעולות שעשתה חברה מתחום התרופות בפרשה נודעת לשמצה בשם "Chicago Tylenol Murders”.

חברת התרופות, ג'ונסון אנד ג'ונסון, החזירה בשנת 1982, כ-31 מיליון בקבוקים של טיילנול, כדור המשכך כאבים, לאחר ששבעה בני אדם מתו כתוצאה מנטילת התרופה. לאחר חקירה, התברר כי אותם קורבנות נפטרו או נרצחו כתוצאה מנטילת כדור של ציאניד שהוחדר בכוונה לבקבוקים. זו הייתה פגיעה אנושה לחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון בטווח הקצר, אך בטווח הארוך הפרשה לא פגעה ביציבות החברה, וזאת בעקבות היציאה המהירה לתקשורת והחזרת 31 מיליון בקבוקים למדפי השוק.

כמו בפרשת הטיילנול, גם כאן, HSBC תספוג מכה פיננסית לא נעימה בטווח הקצר, לאור הפעולות שהיא תיקח על עצמה, להשיב את יושרה ואמינותה בשווקים הפיננסים ובעיני הציבור. יציאתה המהירה לתקשורת וצעדים מתקנים שהיא נטלה על עצמה, ישמרו על יציבותה וימשיכו לשמור על הבנק כמוסד פיננסי מוביל בטווח הארוך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן