Skip to content

"המזרחיים איבדו את הלגיטימציה לצעוק שיש קיפוח"

"יש קיפוח של המזרחיים ופוליטיקאים מלוכלכים מלבים אותו, כי אחרת אין להם זכות קיום", "בוחרים אנשים לפי הצבע שלהם ולא לפי התעודות והניסיון שלהם", "אני לא מרגישה שאנחנו מקופחים – אם אין נציגות בממשלה זה בגלל שאין מישהו מתאים" - תושבים מקרית גת בעקבות השד העדתי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים של ערוץ 10 ניסה השבוע, בראיון מקיף אצל קרן נויבך בתוכנית "עושים סדר", להוציא את השד העדתי מהקופסה. מספיק להחביא אותו, הוא טען בלהט. אי אפשר להתעלם מהעובדה שיש קיפוח מתמשך של הציבור המזרחי ולא יתכן שרק ש"ס ידברו על זה. אמר והוציא, שוב, את השד מן הארון.

ואני, כמי שבמשך השנים האחרונות מנחה קבוצות רבות של פעילים שכונתיים ביישובים רבים ברחבי הארץ, במיוחד בפריפריה, החלטתי שאת הדיון שערכתי השבוע בקרית גת נקדיש לנושא. נבדוק אם אכן תושבי הפריפריה גם הם חושבים שהציבור המזרחי עדיין מקופח.

במועדון קטן בשכונת גליקסון בקרית גת, התכנסו, כמידי שבוע, תושבי השכונה, פעילים ותיקים וחדשים, ילידי העיר בנים ובנות להורים בני עדות המזרח, סטודנטים צעירים מזרחים ורוסים, עולים ותיקים מחבר המדינות, תמונה די מייצגת של הציבוריות הישראלית. על הפרק שתי שאלות מרכזיות. האחת, האם יש או אין מספיק מזרחיים בצמרת הפוליטית הישראלית ואם אין – מדוע? השנייה – האם לדעתכם קיים עדיין קיפוח מתמשך של בני עדות המזרח? בתחילה נדמה היה כי יש קושי אמיתי לפעילים לדבר. לאט לאט הם נפתחו, כל אחד רצה לדבר. עשינו סבב. אלו התשובות שהתקבלו בדיון ארוך וסוער שנמשך זמן רב. חומר מצויין למחשבה לכל מי חושב שהוא באמת יודע מה חושב הציבור הישראלי.

חנה (קרית גתית ותיקה): נראה שעדות המזרח לא מיוצגות, למעט בש"ס, אבל בחיים זה פסֶה, זה ממש לא כך. המזרחיים יכולים להיות בכל מקום שהם רק רוצים.

פרלה (מוותיקות העיר, מתנדבת מצטיינת): אני לא מרגישה שאנחנו מקופחים – אם אין נציגות בממשלה זה בגלל שאין מישהו מתאים. חוץ מזה שהיום אף אחד לא יכול על ביבי. ביבי הוא הכי.

דליה (20 שנה בעיר): המזרחיים פוחדים מכישלון. שכל דבר שהם יעשו בממשלה מישהו יחפש אותם על כל מיני דברים. זה לא שרק המזרחיים מושחתים, אבל תראו את מי תמיד תופסים. את האשכנזים? לא. ולכן המזרחיים מפחדים להתמודד על המקומות הראשונים, כי הם יודעים שברגע שיבחרו מיד "יחפשו" אותם כדי לתפוס אותם בדברים הלא טובים. זה קיים במקומות עבודה. מכסים על אנשים שהם אשכנזים, אבל אם בן עדות המזרח עושה משהו לא בסדר – מיד שופטים אותו. הקיפוח מביא לחוסר ביטחון גם להתמודד וגם להצביע בעד מזרחיים. אני גם חושבת שמידת הקיפוח תלוייה בעיר המגורים. כל המשפחה שלי גרה בווילות בפתח תקווה, אבל יש שם קיפוח נוראי של המזרחיים. פה בקרית גת דווקא הכל בסדר. אפילו עם הרוסים אנחנו מסתדרים יופי.

שלמה (ותיק יחסית): אני מסכים עם דליה. המזרחיים עדיין מקופחים. רואים את זה הרבה במקומות העבודה. בוחרים אנשים לפי הצבע שלהם ולא לפי התעודות והניסיון שלהם.

ניר (יליד העיר, סטודנט): אני באופן אישי אף פעם לא נתקלתי בקיפוח, אבל יש מקומות מסוימים שיש בהם הרבה יותר קיפוח מאשר בעיר כאן. למשל באקדמיה, במכללת ספיר – רובם שם שמאלנים אשכנזים, והם הכי מחדדים את ההבדלים בין האשכנזים למזרחיים. לא ממש חושב שיש קיפוח של המזרחיים בממשלה. היו לנו שר ביטחון מזרחי ושר אוצר מזרחי – כמות די נכבדת. לא היה ראש ממשלה מזרחי כי לא היה מישהו מתאים, כמו שלא היה הרבה שנים רמטכ"ל מזרחי.  לא נראה לי שזה משהו מכוון.  אותו דבר לגבי אישה – לא היתה מישהי מתאימה. אני גם חושב שיש יש חוסר פרגון טוטאלי של המזרחיים למזרחיים אחרים. סוג של תרבות.

יעקב (עולה חדש יחסית שלא מדבר כמעט עברית): אני לא מכיר את הנושא זה, אבל שתדעו, שנתיים עבדתי עם מישהו ובכלל לא ידעתי שהוא מרוקאי. לי חשוב שהוא בנאדם טוב. אני לא מסתכל על המפלגות. לא מעניין אותי המוצא של הבנאדם – חשוב לי אם הוא מתאים לי או לא.

אירה (תושבת קרית גת, סטודנטית): יש אפליה. המזרחיים איבדו את הלגיטימציה לצעוק שיש קיפוח, וזה הקיפוח הכי גדול שיש. המזרחיים לא מרגישים טוב לצעוק שיש קיפוח. והאשכנזים לא מצביעים למזרחיים בגלל ערכים של טוהר הגזע.

ולנטינה (עולה ותיקה): יש קיפוח של המזרחיים והוא מתלהט בגלל פוליטיקאים מלוכלכים שמלבים אותו, כי אחרת אין להם זכות קיום.

ליליאן (ילידת קרית גת): לא בוחרים ראש ממשלה מזרחי כי מפחדים שידפקו אותו, מפחדים מבכיינות.

כחלון ונתניהו (צילם: רפי מיכאלי)
ראש הממשלה הנוכחי וראש הממשלה העתידי? (צילם: רפי מיכאלי)

ציון (קרית גתי ותיק): אין ממש קיפוח. תראה את הבן שלי, הוא רק עכשיו גבר במכרז לתפקיד על 29 מועמדים, 25 מתוכם אשכנזים. לגבי ראש ממשלה – עוד ארבע שנים יהיה ראש ממשלה מזרחי. מי? כחלון.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת רן מלמד"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן