Skip to content

אל על ניתקה סופית את הקשר עם אירוסוויט

נוסעים המחזיקים בכרטיסי טיסה של אל על לטיסות קוד שייר של אירוסוויט, יועברו לטיסות אל על. נוסעים שרכשו באירוסוויט כרטיסי טיסה קוד שייר לאל על בחו"ל או באתר האינטרנט, נותרו עם כרטיסים שאין להם כל ערך. נוסעים שרכשו באירוסוויט כרטיסי קוד שייר באל על אצל סוכנים בארץ יוכלו לקבל החזרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אל על הודיעה היום לסוכני הנסיעות, באופן סופי, על סיום הסכם שיתוף הפעולה בינה לבין חברת התעופה אירוסוויט. לאור זאת, מפסיקה אל על לכבד את כרטיסי קוד שייר של אירוסוויט, שנקנו בחברה האוקראינית לטיסות אל על. לעומת זאת, נוסעים המחזיקים בכרטיסי אל על, אשר שהוזמנו לטיסות קוד שייר של אירוסוויט, יועברו לטיסות אל על LY651/2.

הודעת אל על מהיום היא בניגוד להודעתה הקודמת בסוף דצמבר 2012, שבה מסרה, כי בעקבות ביטול הטיסות בין אוקראינה לבין ישראל, שהפעילה חברת אירוסוויט, סוכם כי רק החל מה-15 בינואר 2013, יושעה הסכם הקוד שייר (code share) בין אל על לבין אירוסוויט.

מטוס של אירוסוויט בנתב"ג. הנוסעים נותרו ללא טיסה וללא כסף. (צילום: מיכאל זלצר http://mzap.coi.co.il/ )
מטוס של אירוסוויט בנתב"ג. הנוסעים נותרו ללא טיסה וללא כסף. (צילום: מיכאל זלצר http://mzap.coi.co.il/ )

הפסקת טיסות – כן, פשיטת רגל – לא

אירוסוויט, עם זאת, טוענת כי לא פשטה את הרגל. היא הגישה ביום שישי לבית המשפט באוקראינה בקשה להסדר נושים, לצורך הסדרת חובותיה. כאשר הסדר נושים מתקבל ומאושר על ידי בית המשפט, הוא נהפך להיות סופי ומחייב, מה שמאפשר לחברה להגיע להסדר חובות.

הסדר כזה טומן בחובו יתרונות וחסרונות, שיש לתת עליהם את הדעת: מצד אחד, הסדר נושים מאפשר לחברה הסדרת חובות מהירה ויציאה לדרך חדשה בזמן קצר יותר, בהשוואה להליך פשיטת הרגל רגיל. מצד שני, לצורך הגשת בקשה להסדר נושים, על החברה לדאוג שיהיה ברשותה, או ברשות מי שמעוניין לסייע לה, הון מינימלי מסויים, שיאפשר את הסדרת החובות.

במקביל להגשת הבקשה להסדר נושים, החליטה אירוסוויט לבטל טיסות לכמה קווים, ביניהם לישראל. זאת, כדי לעמוד בהתחייבויות השוטפות של החברה ולהפעיל טיסות בקווים אחרים. ההחלטה של אירוסוויט להפסיק את הטיסות לישראל, היא שהאיצה היום, כנראה, את אל על לנתק מיד את הקשר עם החברה האוקראינית.

בעקבות הודעת אל על מהיום, כל הלקוחות שרכשו באתרי האינטרנט ובחו"ל כרטיסי קוד שייר של אירוסוויט באל על, נותרו עם כרטיסים שאין להם כל ערך. כל הלקוחות שרכשו כרטיסים כאלה אצל סוכני הנסיעות בארץ, יוכלו ליהנות מהסדר הקיזוז ולקבל החזרי כספים, בתוך תקופה מוגבלת.

הסדר הקיזוז

בעקבות פשיטת הרגל בשנה שחלפה של ספנאייר ומאלב, הוציאו היועצים המשפטיים של התאחדות סוכני הנסיעות הנחיה לסוכנים, המאפשרת להם בתוך 60 יום לפני התשלום הבא, לקזז כספים ממערכת הסליקה (BSP), של כרטיסים שכורטסו, אך לא נוצלו, בגלל קריסת חברות התעופה. הליך זה מכונה בשפה המקצועית "כספים במחלוקת ( Dispute)".

ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א), השולט על מערכת הסליקה, התנגד להליך הקיזוז והודיע לסוכנים כי הוא יחזיר להם את כספי הלקוחות בהליך המכונה "החזר מימון (Refunding)". במקביל, הגיש הארגון בקשה לרשות ההגבלים העסקיים, לשלול את זכות הקיזוז מהסוכנים.

רשות ההגבלים העסקיים דחתה את בקשת יאט"א לפרשנות משפטית, השוללת את זכותו של הסוכן להודיע על סכום במחלוקת בגין חיובים לחברות תעופה שקרסו והוצאו על ידי יאט"א ממערכת הסליקה של חברות התעופה. הרשות קבעה, כי לכל סוכן נסיעות עומדת הזכות לקיזוז כספים ממערכת הסליקה, כל עוד הודעת הקיזוז האמורה ניתנת בהתאם להגדרות המשפטיות הרלוונטיות. בהחלטתה, ציינה הרשות כי "השליטה על ניתוק חברת התעופה ממערכת הסליקה מצויה בידיהן של יאט"א ושל חברות התעופה ואינה נתונה בידי סוכני הנסיעות".

מאוחר יותר הודיע יאט"א, כי אין באפשרותו לבצע את הליך החזר המימון. סוכנים שנענו לבקשתו לא יכלו להחזיר כספים ללקוחותיהם, ואילו סוכנים שקיזזו את הסכום יכלו להחזיר את הכספים ללקוחות.

כבר ב-23 בדצמבר 2012, גילו ישראלים רבים שטסו למזרח הרחוק ולניו-יורק באמצעות אירוסוויט, כי טיסותיהם בוטלו. חלקם נאלצו להוציא מכיסם כספים נוספים על מנת לרכוש כרטיסי טיסה בחברות אחרות, כדי לשוב לארץ. השבוע נתקעו מאותה הסיבה כמה מאות נוסעים בקייב.

החשש לכספי הלקוחות התעורר כבר בחודש שעבר 

ב-18 בדצמבר 2012, שלח יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, מכתב בהול ליו"ר רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, שבו כתב, כי לסוכני הנסיעות בישראל ידוע שחברת אירוסוויט האוקראינית תחדל לפעול. "כבר עתה ברור", הדגיש אז, "כי יהיו לקוחות שרכשו כרטיסי טיסה מראש למועדים בהם החברה לא תפעל בישראל, וקיים חשש כבד לביטחון כספי הנוסעים".

בסוף 2012 מסרה חברת התעופה האוקראינית, אוקראין אינטרנשיונל, כי החל מינואר 2013  תפעיל ארבע טיסות יומיות בין תל אביב לקייב. עוד מסרה אוקראין אינטרנשיונל, כי בהתאם להסכם האינטרליין בין שתי חברות התעופה האוקראיניות, היא תכבד את כל כרטיסי הטיסה, שהונפקו על ידי אירוסוויט.

השבוע התברר, כי אוקראין אינטרנשיונל הודיעה אומנם כי תסייע לנוסעים המחזיקים כרטיסי טיסה של אירוסוויט, אבל לא לכרטיסי הקוד שייר באל על.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן