Skip to content

הצעה חדשה לגיוס חרדים, של המכון הישראלי לדמוקרטיה

ההצעה גובשה ע"י ראש ביה"ס למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית, פרופ' מומי דהן, פרופ' אבי בן בסט ופרופ' מרדכי קרמניצר. עיקרה: גיוס הדרגתי של חרדים לצבא במשך שמונה שנים ואח"כ מתן פטור מלא ל-5-10 אחוזים מחייבי הגיוס החרדיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 בתוך הוויכוח על השוויון בנטל והמו"מ על אופיו של שוויון זה, בין המפלגות המועמדות להרכבת הקואליציה, גיבש גם המכון הישראלי לדמוקרטיה הצעה למתווה של גיוס הדרגתי, של חרדים לצה"ל. את המסמך – המתפרסם היום ע"י המכון – גיבשו ראש ביה"ס למדיניות ציבורית, באוניברסיטה העברית, פרופ' מומי דהן; הפרופ' לכלכלה ומנכ"ל האוצר לשעבר, אבי בן בסט והפרופ' למשפטים, מרדכי קרמניצר.

עפ"י המתווה הזה גיוס החרדים לצה"ל יורחב בהדרגה במשך שמונה שנים, על פי טבלת שיעורי הגיוס מתוך חייבי הגיוס. בשנה הראשונה שיעור המגויסים משנתון בני ה־18 של חייבי הגיוס יהיה 10%. בכל שנה אחריה יגדל שיעור המגויסים מתוך השנתון הרלוונטי ב־10 אחוזים נוספים, כך שבשנה השמינית הוא יגיע לשיעור של 80%.

יגוייסו בהדרגה? הצעה חדשה של המכון הישראלי לדמוקרטיה (צילום: ויקיפדיה)
יגוייסו בהדרגה? הצעה חדשה של המכון הישראלי לדמוקרטיה (צילום: ויקיפדיה)

עפ"י הצעה זו החל בשנה השמינית יינתן פטור מלא מגיוס לבחורי ישיבה המוגדרים עילויים. שיעורה של קבוצת העילויים מקרב חייבי הגיוס החרדים יהיה בין 5% ל־ 10%. העילויים ייבחרו על בסיס הצלחה בבחינות של גוף בלתי תלוי בישיבות.

גיל הגיוס של החרדים יהיה 18, כמו של כלל המתגייסים. כל חייבי הגיוס מקרב האוכלוסייה החרדית יעברו מיון צה"לי רגיל, שידרג את מידת התאמתם לצבא. חייבי גיוס שאינם מתאימים לגיוס בשל סיבות בריאות ואחרות יקבלו פטור לצמיתות, כמו עמיתיהם מן הציבור הכללי. הצבא יבחר בלעדית את המגויסים המתאימים לו ביותר, על פי צרכיו ועל פי כשירותם של חייבי הגיוס.

לאחר שתמולא מכסת המתגייסים, הצבא יהיה רשאי לדחות בשנה אחת את שירותם של חייבי גיוס שנמצאו מתאימים לצה"ל ואשר הגישו הצהרה על "תורתו אומנותו" ולאחר ריאיון עם רב צבאי שתכליתו להעריך את הסיכויים של המצהיר ללמוד בישיבה. חייבי הגיוס יידרשו לכלול בהצהרתם את שם הישיבה שילמדו בה, אך בלי שיהיה צורך באישור של הישיבה על נוכחותם בלימודים. במשך שנה זו תיאסר עליהם כל פעילות אחרת (כמו עבודה או לימודים במוסד שאיננו הישיבה), מלבד לימוד בישיבה הנזכרת. בתום שנה זו יוצע לדחויי השירות להתגייס לצה"ל. אם הם יבחרו שלא להתגייס, הם יקבלו פטור לצמיתות משירות צבאי. הפטור לא יהיה מותנה באי־עבודה.

עפ"י הצעת המכון לדמוקרטיה, צה"ל יהיה האחראי לאכיפה של הצהרת המתגייס. לשם כך הוא יבדוק מעת לעת שמקבלי הפטור אכן לומדים בישיבה. חייב גיוס שיסטה מן התנאים לעיל יגויס לאלתר. לצורך אכיפת החוק יוקצו לצה"ל משאבים ייעודיים.

ההצעה גורסת כי יינתן פטור לצמיתות לכל החרדים החייבים בגיוס שהם בני 20 ומעלה ביום חקיקת החוק, ללא כל התניות. הקִצבּה לאברך ושובר התקצוב לישיבה יופחתו ב־ 50% בשנה הראשונה לתכנית. החל בשנה השנייה לתכנית יבוטלו כליל הקצבאות לאברכים ולישיבות. שירות החובה בצה"ל יקוצר בהדרגה לשנתיים, על פי המלצות ועדת בן בסט מ־ 2006. כל המסלולים המקוצרים בצה"ל יבוטלו כחלק מתכנית קיצור השירות – ולא ייווצר מסלול מקוצר לקבוצה כלשהי באוכלוסייה.

עוד נאמר במסמך כי כל המגויסים לצה"ל המחויבים בשירות קדם־צבאי יקבלו בתקופת הכשרתם המקדימה שכר מינימום. לא ייפתח מסלול של שירות אזרחי לאוכלוסייה החרדית משום שהוא אינו מצמצם את האי־שוויון בנטל השירות הצבאי אבל כן מרחיב עוד יותר את האי־שוויון בחלוקת הנטל הכלכלי. שירות צבאי הוא המסלול היחיד המוצע כאן.

השירות האזרחי לכלל האוכלוסייה יצומצם מאוד בהיקפו. ההחלטה אם לייעד חייב גיוס לשירות אזרחי תהיה אך ורק בידי צה"ל. שירות אזרחי יישקל רק לאחר ששירות החובה בצה"ל יקוצר לשנתיים.

1 Comment

  1. תמי
    12 בפברואר 2013 @ 16:17

    השאלה אם הולכים לפתוח עבורם יחידות מיוחדות, כדוגמת הנח"ל החרדי, שיהוו צבא בתוך צבא, שעלול לפעול כחרב פפיות לחיסולה של המדינה הדמוקרטית, למלחמת אחים, והפיכתנו למדינה חרדית בכח הזרוע של הכוחות החרדים המזויינים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן