Skip to content

לעשות קצת סדר ביינות לפסח

לא רק תירוש • את ליל הסדר כדאי ללוות בבקבוק יין איכותי, כזה שיגרום להגדה להישמע הרבה יותר קצרה • מה לשתות בחג – בהתאם לקערת חג הפסח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

קערת ליל הסדר היא צלחת מסורתית סמלית שאותה נוהגים להניח על השולחן בליל הסדר, כשבה מוצגים ששה מאכלים המייצגים רעיונות הקשורים לסדר הפסח וליציאת מצרים. בהתאם לסמליות הקערה, להלן שישה יינות איכותיים אשר נוצרו בתקופה האחרונה על-ידי מיטב הייננים והיקבים בארץ, המשתלבים בארוחה ובהתאמה למסורת החג.

צלחת ליל הסדר (התמונה באדיבות: ויקימדיה)
צלחת ליל הסדר (התמונה באדיבות: ויקימדיה)

כרפס – עלה סלרי או תפוח אדמה הנטבל במי מלח. כנגד מנת המתאבנים מעוררי התיאבון שאוכלים בסעודות חגיגיות, ומסמל את תחילת עונת האביב. השרדונה קצרין של יקבי רמת הגולן 2011, מסמל את האידיליה של האביב, ויכול להתמודד היטב מול המליחות של הכרפס. היין לבן, יבש ומציג בשומות עוצמתיות של אגס בשל, אננס ופרחים, עם רמזים של מינראליות, כשברקע נוכחות עץ אלון צרפתי אלגנטי. זהו יין שרדונה עשיר אך נגיש, בעל גוף מלא ומרקם קרמי, הניחן בסיומת ארוכה ומענגת. מלווה נפלא לכל מיני המזונות ובן לוויה חגיגי אשר ישמח גם את האורחים בעת שירת ההגדה. 109 שקל.

זרוע – שוק עוף או כבש מטוגנת או צלויה. תפקידה להזכיר את קורבן פסח שהיו מקריבים בשעה שבית המקדש היה קיים. יקב ויתקין משיק את יין הדגל, שורשים ג' מבציר 2008, עם אחד הממסכים הטובים ביותר בישראל. קריניאן ופטיט סירה, המהווים את חלק הארי ביין זה, וכן קולומברד המשלים ותומך באחוזים בודדים את הממסך כזן לבן. זהו יין בעל צבע כהה אטום, מאוד עוצמתי, ועם בשומת מאלפת של פטל שחור, דומדמניות, דובדבן וברקע מעט מנטה. היין אמנם למטיבי לסת, כאלו שאוהבים גוף חזק, עושר טעמים ותיבול טוב, אך הוא גם נותן רעננות וייחודיות. אידיאלי ללוות מאכלים כמו בשר צלוי, קדירות חורפיות ואת מנות הסנטר-פיס בארוחת החג. מומלץ ובהחלט שווה את מחירו הגבוה מאוד – 270 שקל.

חרוסת – תערובת של פירות כתושים מעורבים בתבלינים וביין. החרוסת טעימה ומתוקה והיא נאכלת בכדי להפחית ממרירותו של המרור. היא מזכירה את הטיט שהשתמשו אבותינו במצרים. יקב טפרברג משיקים מדי שנה את אחד הרוזה הטובים ביותר בישראל. כן, אולי לרוזה היה פעם שם של "יין לא משהו", אבל אם תרצו – הוא מתאים להגדה. צבעו ורדרד בוהק ביותר, ומעניק של בשומת של פריחת הדרים, תות שדה או אפילו שדה של ורדים. יין מרענן, יבש, מתאים מצד אחד לחרוסת, אבל גם בהחלט יזרז את הלכי קריאת ההגדה. היתרון – המחיר ממש בדיחה, כך שרוצו לקנות – בוודאי יימצא בסופר הקרוב לביתכם. 35 שקל.

ביצה – זכר לקורבן חגיגה שאבותינו הקריבו בכל אחד מ"שלוש הרגלים". הסבר נוסף: הביצה מסמלת את ארץ ישראל כי העם מתחזק יותר ככל שרודפים אותו, כמו שהביצה מתקשה יותר ככל שמרתיחים אותה. אין הרבה יינות שיכולים לעמוד מול מנה מלוחה מאוד או מול ביצה עתירת חלבונים. יין אחד שבהחלט יכול להתרכך ככל שמחכים איתו (בניגוד לביצה אשר מתקשה), הוא ברקן, סופרייר, קברנה סוביניון 2008. היקב נחשב כיום כיקב הגדול ביותר בישראל (כנראה עקף השנה את יקבי כרמל), עם עשרות פרסים והוקרות בינלאומיות. היין עצמו עשוי בעיקר מקברנה סוביניון ומעט מרלו, ושהה כ-22 חודשים בחביות עץ. המחיר אמנם גבוה, ואינו מתאים לכל כיס – 225 שקל, אך כשיש לשתות ארבע כוסות, ראוי שתהיינה טובות במיוחד.

מרור – ירק מר (חסה) שנועד להזכירנו את חייהם המרים של בני ישראל כאשר היו עבדים במצרים. כאנטיתזה למרור, אפשר לבדוק מה עושים בצרפת או בגרמניה, ושם נחשב הזן גוורצטרמינר, יין לבן ומתובל, דומה לאופן הייצור ביקב תבור: אדמה גוורצרטמינר 2012. הענבים נבצרים מאדמת טרה רוסה בכרמי יקב תבור בגובה של כ-700 מטרים בגליל העליון. הבשומת עשירה בפרי הליצ'י ועלי וורדים, והטעם המוחמא מרעננות מתקתקה מעודנת עם קונטרסט נהדר למרור, ובסיומת האופיינית לזן בחו"ל – חמיצות. קרוב לטעם שנקבל מן היינות המשובחים של חו"ל, אבל מה לעשות, אנחנו לא בצרפת או בגרמניה. בטח שלא עבדים במצרים. 65 שקל.

חזרת – טעמה החריף והמר של החזרת מסמל את אותה המטרה של המרור. את החזרת אוכלים עם המצה. לא קל למצוא יין שיתאים למאכל חריף ומר, לכן ההתאמה תהיה הפעם לפי צבע. יקב רקנאטי השיק לאחרונה את יסמין אדום 2012. זהו יין עם צבע אדום עז, המעניק בשומת של שזיף שחור, תבלינים וניחוחות טבק קלוי המגיעים מהחבית. היין בעל גוף מעודן וחמיצות מאוזנת המאפשרים ליהנות ממנו בעודו צעיר, וילווה מגוון מנות של כבד קצוץ, ולאלו שחוגגים את החג באופן פיקנטי או חריף, זה היין בשבילכם. מחיר מומלץ: 42 שקל.

עד לשנה הבאה, חג פסח שמח ושיכור.

1 Comment

  1. דני
    19 במרץ 2013 @ 21:13

    הכל טוב ויפה אך יש לשים לב שהיין של ויתקין שמומלץ לא כשר,וגם לא כשר לפסח למי שמקפיד .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן