Skip to content

ועדת החוץ והביטחון החליטה: השירות בצה"ל לא יקוצר

במידה וההחלטה לא הייתה מתקבלת היום בוועדה, השירות הצבאי היה אמור להתקצר בחצי שנה ולהמשך כשנתיים וחצי בלבד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 השירות בצה"ל לא יקוצר, לפי שעה, ואורכו ימשיך להיות, בהוראת השעה, 36 חודשים שהם שלוש שנים. כך הוחלט היום בדיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון. על פי ההחלטה שהתקבלה בהתאם לבקשת הממשלה, הוראת השעה מתוקף חוק שירות הביטחון תוארך בחצי שנה, עד הראשון ביולי 2014, אז תידרש הוועדה להחליט האם להאריך את הוראת השעה פעם נוספת.

על פי החוק, במידה והוראת השעה לא הייתה מתקבלת היום בוועדה, השירות הצבאי היה אמור להתקצר בחצי שנה ולהמשך כשנתיים וחצי בלבד. בבקשה המקורית שהגיש משרד הביטחון לוועדה, ביקשו נציגי צה"ל כי הוראת השעה תוארך עד ה 31 ביולי 2014. ואולם חברי הוועדה התנגדו לבקשה זו מתוך הרצון להסדיר, אחת ולתמיד, את אורך השירות בצה"ל, שכן זו הפעם ה 15 שצה"ל מבקש מהוועדה להאריך את אורך השירות.

ימשיכו לשרת שלוש שנים. חיילי הסדיר. (צילום: טל ים)
ימשיכו לשרת שלוש שנים. חיילי הסדיר (צילום: טל ים)

יו"ר הוועדה ח"כ אביגדור ליברמן (הליכוד ביתנו) הדגיש כי לא ניתן לחזור שוב ושוב לוועדה במשך 15 פעמים בבקשה להאריך את הוראת השעה. הבקשות הללו ממשיכות להגיע עוד משנת 1995 ציין ח"כ ליברמן. לדבריו יש בכך כדי "לעשות צחוק מהחקיקה בעיקר כשברור שבעידן הנוכחי אין באמת אפשרות לקצר את משך השירות, נוכח הצרכים הביטחוניים".

נציג צה"ל בדיון טען כי במידה והוועדה לא תאשר את הארכת תוקף הוראת השעה כפי שצה"ל מבקש, הדבר עלול לפגוע במערכים השונים של הצבא מאחר וצה"ל בנה על תכניות ארוכות טווח מתוך כוונה  כי אורך השירות בתקופה הקרובה לא יקוצר מ 36 חודשים.

לטענת ח"כ מירב מיכאלי, ניתן לפתור במידה מסוימת את בעיית כוח האדם בצה"ל אם רק היו מחליטים לאמץ את דו"ח שגב, שהמליץ, בין השאר, על הרחבת מסלולי השירות של הנשים בצה"ל.

כפשרה הסכימו חברי הועדה לקבל את הצעתו של ח"כ עופר שלח (יש עתיד), לפיה הוראת השעה תוארך עד יולי 2014 בלבד, שכן בתאריך זה הצבא למעשה מסיים את מעגל מחזורי הגיוס השונים לאותה שנת עבודה ובכך הדבר אמור לפגוע פחות ביכולת התכנון של צה"ל.

בדיון נוסף שערכה היום הוועדה, הוחלט על ציוותי חברי הכנסת בוועדות המשנה השונות של ועדת החוץ והביטחון. כמו כן הוחלט על הקמתה של ועדת המשנה חדשה, "הוועדה לבחינת מערכת הביטחון". ועדת המשנה תכליתה לבצע פיקוח ובקרה על משרד הביטחון עצמו על כלל האגפים ויחידות הסמך שלו כגון בתחום הרכש, היצוא הביטחוני, המלמ"ב התעשיות הביטחוניות ועוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן