Skip to content

ריי מנזרק, קלידן ה"דלתות", הלך לעולמו בגיל 74

מנזרק השפיע מאוד על הצליל הייחודי של הלהקה, ונחשב לבולט ביותר בה אחרי הסולן הכריזמטי, ג'ים מוריסון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ריי מנזרק - עף גבוה יותר
ריי מנזרק - עף גבוה יותר

ריי מנזרק, אחד ממייסדיה של להקת הרוק האגדית "הדלתות", הלך אתמול לעולמו בבית חולים ברוזנהיים שבגרמניה. בשנים האחרונות נאבק מנזארק עם סרטן בצינור המרה. אשתו ואחיו עמדו ליד מיטתו ברגעיו האחרונים.

להקת "הדלתות" הוקמה ב-1965 בלוס אנג'לס, בעקבות מפגש של מנזרק עם ג'ים מוריסון, משורר ורוקר בתחילת דרכו. בין שני הסטודנטים לצילום הייתה כימיה מיידית. מוריסון הקריא למנזרק חלק מהשירים שהוא כתב, מנזרק התלהב, וכך הוקמה הלהקה, שבה שימש מנזרק כקלידן. השניים צירפו אליהם את הגיטריסט רובי קריגר ואת המתופף ג'ון דנסמור, אותם הכירו מקורס מדיטציה משותף. את שם הלהקה נטלו מכותרת ספרו של אלדוס האקסלי, "דלתות התפיסה".

המוזיקה של "הדלתות" כללה מסרים סוציאליסטיים, פסיכולוגיים ופוליטיים שנכתבו בעיקר על ידי "מלך הלטאות", ג'ים מוריסון. התיפוף הג'אזי של ג'ון דנסמור, הנגינה המסחררת על הקלידים של ריי מנזרק, שידו השמאלית ניגנה את החלק של גיטרת הבס שלא הייתה ללהקה, ונגינת הגיטרה של רובי קריגר שקיבלה השראה מפלמנקו, בלוז ומוזיקה קלאסית, הרכיבה צליל מיוחד במינו. "הדלתות" הייתה להקת רוק בלתי רגילה בעצם העובדה שלא השתמשו בגיטרה בס בהופעות, אלא בקלידים של מנזרק כתחליף.

ההצלחה המסחרית של "הדלתות" הייתה עצומה, ומנזרק היה מיוצרי הצליל שאיפיין אותה. הפתיח וסולו האורגן שלו בלהיט הענק "Light My Fire" הפכו לתו היכר של הלהקה כולה. שירים כמו "People are Strange"' "Break On Through, "Waiting for the Sun" ו"Riders on the Storm" הפכו את הלהקה לנערצת בעולם כולו. מוריסון, שהיה כוכב ההרכב, התעקש שהלהקה כולה תקבל קרדיט על ההצלחה, ופעם אף סירב לעלות לבמה משום שההרכב הוצג בשם "ג'ים מוריסון והדלתות" ולא כ"הדלתות". במקרה אחר, טרם הופעתם בתוכנית האירוח של אד סאליבן, התבקשו חברי הלהקה לשנות מילה ב"Light My Fire", כדי שמילות השיר לא יתפרשו כהטפה לנטילת סמים. אבל מוריסון שר את המלים המקוריות, ובכך עורר עליו את זעמו של סאליבן, שעם סיום התוכנית פשוט התעלם מהם וסירב ללחוץ את ידיהם.

עם מותו של מוריסון ב 3 ביולי 1971 מהתקף לב, לא הפסיקו חברי ההרכב להופיע. בתחילה הועלה הרעיון להחליף את מוריסון בזמר אחר. בסופו של דבר, לאחר שרבים נבחנו לתפקיד, קריגר ומנזרק החליטו לקחת על עצמם תפקיד זה. אבל העידן הזה היה קצר במיוחד. ב-1972 החליטו חברי הלהקה שזה לא זה בלי הסולן הכריזמטי, ופירקו את ההרכב. בשנת 1978 שבו השלושה והוציאו אלבום בשם "תפילה אמריקנית", בו קורא מוריסון שירה שכתב על רקע מוסיקה שמנהנגים חבריוץ האלבום היה להצלחה מסחרית גדולה.

גיטריסט "הדלתות", רובי קריגר, הגיב בעצב. "נעצבתי מאוד למשמע דבר מות חברי ועמיתי ללהקה, ריי מנזרק היום", אמר, "ואני שמח שהזדמן לי לנגן את שירי הדלתות בחברתו בעשור האחרון, ריי היה חלק עצום מחיי והוא יחסר לי תמיד".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן