Skip to content

צבא מצרים במרדף אחר חמושים שתקפו הבוקר בסיני

קצין מצרי נהרג ועוד שני חיילים נפצעו במתקפת טרור שכללה ירי טילי כתף על עמדות הצבא הסמוכות לגבול ישראל עזה, ברפיח ובאל-עריש. כוחות צבא חוסמים כבישים ופועלים לסגירת כל מנהרות ההברחה לעזה. מתח לקראת הפגנות "יום שישי של התנגדות" שמארגנת תנועת "האחים המוסלמים". מעבר רפיח נסגר לתנועה עד להודעה חדשה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מסוק מצרי ירה הבוקר לעבר רכב באזור אל-עריש ונוסעים חמושים שהיו בו נהרגו. הנוסעים שנורו היו מחבלים שעמדו ככל הנראה לתקוף את כוחות הביטחון. לפנות בוקר, (שישי), נהרג קצין מצרי ושני חיילים נפצעו במתקפת טרור של חמושים איסלאמיים שתקפו את כוחות הביטחון המצריים באזור אל-עריש וברפיח, כך מדווחות הבוקר התקשורת הערבית וסוכנויות הידיעות הזרות. החמושים ירו רקטות לעבר תחנת משטרה ברפיח הסמוכה לגבול רצועת עזה וישראל, ופתחו באש גם לעבר נמל התעופה אל-עריש ושלוש נקודות ביקורת של הצבא הסמוכות לו.

תוך כך נודע כי צבא מצרים סגר את מעבר רפיח בעקבות המתקפה שאירעה בחצי האי סיני. מנהל מעבר רפיח, הגנרל סמי אל-מתוולי, מסר  לסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי הוחלט לסגור את המעבר עד להודעה חדשה. לדבריו, "לא התקבלו הנחיות למועד פתיחתו מחדש".

התנגשויות בקהיר בין אנשי מורסי למתנגדיו (צילום: על ערבייה)
התנגשויות בקהיר בין אנשי מורסי למתנגדיו (צילום: על ערבייה)

אל-אהראם, העיתון הגדול והנחשב ביותר במצרים, מדווח הבוקר כי בעקבות הצהרת הצבא על הדחתו של מוחמד מורסי מכהונתו, יצאו המוני בני אדם לרחובות אל-עריש וחגגו באמצעות ירי זיקוקים והנפת דגלי מצרים. בשלב זה נפתחה מתקפת הטרור. סוכנות הידיעות הצרפתית מדווחת כי לפי גורם ביטחוני בצבא המצרי  "קולונל מוחמד חאני, קצין בכיר, נהרג משישה כדורים שנורו לראשו על ידי אלמונים שארבו לו ופתחו באש ממכונית, ברחוב באל-עריש". הדיילי סטאר הלבנוני, טוען כי ההתקפה שבה נהרג הקצין הייתה בכפר אל-גורה במבואות אל-עריש שבצפון האי סיני. לדברי העיתון, קבוצות החמושים תקפו גם בשדה התעופה וגם באל-עריש באמצעות ירי רקטות.

rafah
פרישת שריוניות בגבול רפיח (צילום: אל-אהרם)

אל-אהרם מדווח כי הבוקר פתח הצבא המצרי במרדף אחר החמושים. הצבא המצרי סגר את הכבישים  הראשיים המובילים לצפון סיני ולאל-עריש,  והציב מחסומים. תוך כך פרש הצבא המצרי כלי רכב ומשוריינים צבאיים באזור הגבול ברצועת עזה בניסיון למנוע הסתננות גורמי טרור מעזה לסיני. במקביל הגביר הצבא המצרי את מאמציו לסגירת כל מנהרות ההברחה מרפיח המצרית לעזה. כל אלו לא הפריע להמונים לחגוג ברחובות ולערוך הלילה (חמישי) מצעד תמיכה ענק בהפלתו של מורסי. ההמונים התאספו בכיכר אל-פוקאריה באל-עריש. מולם מארגנים תומכיו האיסלאמיים של מורסי, מצעד ועצרת תמיכה בנשיא המודח, שתיערך היום בצהריים לאחר תפילות יום השישי.

לפני שלושה שבועות ירו חמושים למוות בקצין מוחמד אבו שקרה, ששירת ביחידה נגד טרור באל-עריש וטרם נתפשו. בישראל רואים בדאגה את התגברות מאחז גופי הטרור בסיני המקבלים לא פעם עזרה מבדואים מקומיים, שמנצלים את ההזדמנות להרוויח כסף מכך ולהבריח סמים. עוד באוגוסט 2012 פתח הצבא המצרי בהנחייתו של מורסי במבצע חיסול קני טרור איסלאמיסטים וסלפנים. השבוע אשרה ישראל למצרים להעביר עשרות כלי רכב משוריינים לאזור הגבול עם עזה כחלק מפעילות זו.

אמנם, איש מאנשי התקשורת הערביים והסוכנויות הזרות לא מקשר ישירות את ההתקפה שבוצעה הבוקר להדחתו של מורסי, אבל אין ספק כי ההתקפות נעשו בחסות המצב בו הצבא המצרי פרוש ודרוך למניעת התפרצויות אלימות של תומכי "האחים המוסלמים", שמצהירים כי הצבא גנב ממורסי ומתנועתם את השלטון בו זכו בבחירות לגיטימיות חוקיות. כוחות הביטחון במצרים עצרו את מנהיג "האחים המוסלמים"  מוחמד דיע, במסגרת גל של מעצרים נגד התנועה האסלאמית, והתנועה האסלאמית קראה לתומכיה לצאת היום לאחר התפילות לרחוב ל"יום שישי של התנגדות",  ולהפגין נגד הדחתו של הנשיא.

luxur
התנגשויות בלוקסור (צילום: רשת החדשות המצרית)

רשת אל-ג'אזירה דיווחה היום כי תנועת "האחים המוסלמים", אומרת  כי "אנחנו מכריזים על ההתנגדות החד-משמעית שלנו להפיכה הצבאית נגד הנשיא הנבחר ונגד רצון העם, אנחנו מסרבים להשתתף בכל תהליך עם השלטון הלא לגיטימי, אנחנו נגד אלימות נגד מפגינים שוחרי שלום. אנחנו קוראים למפגינים להפגין ריסון ולהתחייב לשלום ודוחים את הפעולות המדכאות של משטרת המדינה כולל הרג, מעצרים והגבלות על חופש התקשורת וסגירת ערוצי הטלוויזיה". "תנועת 'האחים המוסלמים' היא חלק מהעם הזה והיא מוזמנת להשתתף בבניית האומה שכן איש לא יושאר בחוץ. אם הם יגיבו להזמנה הם יתקבלו בברכה", אמר בתגובה הנשיא הזמני השופט עדלי מנסור.

מנגד, פרסם הבוקר הצבא המצרי הודעה לפיה "הצבא המצרי מאפשר הפגנות ללא מפריע, כל עוד הן אינן גולשות לאלימות". בהודעה נמסר כי הצבא מזהיר שלא יסבול כל פרץ אלימות מצד המפגינים ויפעל למניעתו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן