Skip to content

הריאליטי של גתה

בימים שבהם העולם נגלה לישראלים דרך משתתפי המירוץ למיליון והאח הגדול, יש עדיין מי שסופרים ומשוררים מרעידים מיתר בלבבם. בשוויץ נוצרים כל אבן וכל מיטה שבהן נגע וישן הסופר והמשורר הגרמני גתה, ומתגאים בהשפעה שהיתה לביקוריו בארצם על יצירתו ותפיסת הטבע שלו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
מעט יפעה מן העבר: מלון "האריה השחור" באלטדורף, שוויץ, בו לן גתה בנסיעתו השלישית לשוויץ ב-1797. (צילום: עירית רוזנבלום)
מעט יפעה מן העבר: מלון "האריה השחור" באלטדורף, בו לן גתה בנסיעתו השלישית לשוויץ ב-1797. (צילום: עירית רוזנבלום)

ביום חמישי השבוע, ב-1 באוגוסט, יחגגו השווייצרים את חגם הלאומי, המציין את אוגוסט 1291 שבו נכרתה ברית בין שלושה קנטונים (נפות) של מרכז שוויץ – שויץ ((Schwyz), אורי ואונטרוואלדן. הברית נועדה לחזק את כוחם מול אוייביהם, ביניהם בית האבסבורג הגרמני, שלטשו אליהם עיניים.

דיוקנו המצויר של יוהן וולפגנג פון גתה. נחשב לגדול המשוררים הגרמנים בכל הזמנים. (צילום: ויקיפדיה)
דיוקנו המצויר של יוהן וולפגנג פון גתה. נחשב לגדול המשוררים הגרמנים בכל הזמנים. (צילום: ויקיפדיה)

לכן קצת משעשע להיווכח, שהמשורר הגרמני גתה, בן המאה ה-18, הוא גיבור תרבות בשוויץ של המאה ה-21. ברחבי שוויץ אפשר כיום למצוא אתרים ומסלולים שבהם ביקר גתה ולהיזכר בתקופות אחרות, שבהן אנשים טיילו כדי לטייל ולא כדי להגיע ליעד, הדרכים היו קשות ולא סלולות והמסעות ארכו חודשים ארוכים.

גתה, כמו אחרים בתקופתו, היה משתכן במסעותיו אצל מכרים או בבית הכומר המקומי, והטיולים היו סיורים לימודיים – רוויים שיחות עומק וליבון נושאים. כפי שאפשר ללמוד מאחד הציטוטים של גתה: "ההשכלה הטובה ביותר של האדם הנבון, מקורה בנסיעות".

מעטות הן הארצות שמשכו אליהן דמויות מפורסמות כמו שוויץ, כאשר גתה היה אולי המהולל שבהם. הוא ביקר בארץ ההרים והאגמים עוד לפני עידן טיפוס ההרים ומראה המצוקים רבי ההוד עוררו בו התרוממות רוח.

יוהן וולפגנג פון גתה (28 באוגוסט 1749 – 22 במרץ 1832) נחשב לגדול המשוררים הגרמנים בכל הזמנים ויצירתו כוללת לא רק שירה, אלא גם סיפורים, רומנים ומחזות, מכתבים ומסות ספרותיות. בין יצירותיו הנודעות ביותר: המחזה "פאוסט" והרומאן "יסורי ורתר הצעיר", קבצי שירים, ביניהם "שר היער", שהלחין פרנץ שוברט, בהם בא לידי ביטוי כושרו הפיוטי הגדול ואף "שוליית הקוסם", שעובד ליצירה מוזיקלית של פול דיקא.

שירו המפורסם ביותר הוא "שיר לילה לנודד" שתורגם לעברית למעלה מ-50 פעם. בשיר קצר זה, מקופלת היררכיה סדורה של היקום: מהעולם הדומם, דרך הצומח והטבע ובעלי החיים.

גתה, יליד פרנקפורט שבגרמניה, ביקר בשוויץ שלוש פעמים במהלך חייו: בשנת 1775 בהיותו בן 26, בשנת 1779 בהיותו בן 30 וזו היתה הנסיעה הארוכה והחשובה ביותר, וב-1797 בהיותו בן 45.

הקנטונים השונים של שוויץ ממנפים את ביקוריו של גתה בארצם בעזרת חומר כתוב ומסלולים שאפשר לקבל בלשכות התיירות באזורים הרלוונטיים וגם באתר התיירות הכללי של שוויץ (כתובת בסוף הכתבה).

נמנה כמה מהמקומות שמאזכרים את גתה ונגישים לתיירים:

מפל שטאובבאך – Staubbachfall

מפל שטאובבך בלאוטרברונן. מפל זה הוא הגבוה ביותר באירופה מבין המפלים הנופלים נפילה חופשית וגובהו מגיע ל-297 מטרים. גתה התפעל ממנו מאד. (צילום: עירית רוזנבלום)
מפל שטאובבך בלאוטרברונן. מפל זה הוא הגבוה ביותר באירופה מבין המפלים הנופלים נפילה חופשית וגובהו מגיע ל-297 מטרים. גתה התפעל ממנו מאד. (צילום: עירית רוזנבלום)

ברמת ברנר (Berner oberland) , בקנטון יונגפראו, התגורר גתה בעת ביקורו ב-1779 בבית קטן בכפר אינטרלקן, אבל הוא נכבש על ידי ההרים והמפלים. עמק הלאוטרברונן ידוע בשל יותר מ-72 מפלי המים שלו. אחד המפורסמים שבהם הוא מפל שטאובבאך – שמובנו המילולי הוא "מפל אבק", לתיאור האד שיוצרות סביבו טיפות המים הקטנטנות. גתה היה כה מושפע מהמפל, שכתב את הפואמה "Gesang der Geister den Wassern" ובאנגלית: "Song of the spirits over the waters".

מפל זה הוא הגבוה ביותר באירופה מבין המפלים הנופלים נפילה חופשית, וגובהו מגיע ל-297 מטרים. אפשר להתקרב אל המפל דרך מערה שנחצבה במיוחד, לצאת מאחוריו ולחוש את מטר הטיפות הרך ואתן את הטבע במיטבו.

מגיעים אל המפל באמצעות הרכבת ללאוטרברונן, כפר קטן עם בתי עץ, שבמרפסותיהם מפלי פרחי גרניום, ומשם מרחק הליכה קצר אל המפל.

אין ספק שגתה היה מתפלא לראות את האספלט הנמתח לאורך רחובו הראשי של הכפר, את המטיילים הרבים, בני לאומים שונים ומשונים, כולל סינים הודים וערבים. אך לזכותם של השווייצים ייאמר שהמפל נותר ללא שינוי – טהור ומוקף מצוק בתולי וצחיח.

לגתה מייחסים את השינוי שחל ביחס של העולם אל הרי האלפים, שבאותם ימים נחשבו למאיימים ומסוכנים וכתיבתו הנגישה אותם לקוראיו.

אגב, הלהיט הספורטיבי הנוכחי בשוויץ הוא בתקופת החורף, כשהמפלים קופאים. זהו ה"ווטרפול קליימינג" – טיפוס על המפלים הקפואים, כמו בטיפוס הרים, אך תלול ביותר.

פרטים על האפשרויות לטיפוס הרים ומפלים באזור באתר http://jungfrauregion.ch/.

עמק רוזנלאוי וקניון גלטשר – Gletscherschlucht

קניון גלטשר. מעל אלף שנים מי הקרחון גרינדלוואלד התחתון גילפו וממשיכים לחצוב בסלע. (צילום: עירית רוזנבלום)
קניון גלטשר. מעל אלף שנים מי הקרחון גרינדלוואלד התחתון גילפו וממשיכים לחצוב בסלע. (צילום: עירית רוזנבלום)

מפלים רועמים, מערות מסתוריות, צורות מוזרות של צוק – מעל אלף שנים חצבו מימי הקרחון גרינדלוואלד התחתון את הסלע וממשיכים לחצוב בו.

גתה הגיע למפל אחרי שיצא מגרינדלוואלד, דרך פסגות נוספות לעמק רוזנלאוי והמים השוצפים עוררו בו רגשות עזים. הוא כתב מלים אלה על המראות: "אין מחשבה, תיאור או זכרון, שישווה ליופים ולגדולתם".

ככל שעולים בדרך למפל, הולך ומתגלה סביבו נוף שוויצרי טיפוסי של הרים, ירק מלוא העין, שלג על ההרים – כל מה שהנפש רוצה ביולי-אוגוסט.

המסלול מתחיל במלון-מסעדה Rosenlaui, מלון משפחתי בסגנון כפרי, ששורשיו עוד במאה ה-18, ומגיש עד היום את "המנה של גתה" – הכוללת מרק דלעת, תפוח אדמה אפוי עם תלולית שמנת חמוצה, כמה גבינות צהובות ומעט פירות יבשים. שביל מוליך לעומק של קילומטר לתוך הקניון, דרך מערות ומדרגות חצובות בסלע. בדרך עוברים מעל למים הגועשים, כאשר קירות הקניון המרשימים מתנשאים לגובה של מאה מטר מעל לערוץ.

באתר www.haslital.ch/aufgoethesspuren יש מבחר טיולים בעקבות גתה, ביניהם חבילה הכוללת טיול באוטובוס ממרינגן או מגרינדלוואלד, חומר כתוב, כניסה לקניון גלטשר והמנה של גתה – הכל ב-49 פרנק שויצרי למבוגר ו-38 פרנק לילד.

"המנה של גתה" "המנה של גתה" כוללת מרק דלעת, תפוח אדמה אפוי עם תלולית שמנת חמוצה, כמה גבינות צהובות ומעט פירות יבשים. (צילום: עירית רוזנבלום) "המנה של גתה" כוללת מרק דלעת, תפוח אדמה אפוי עם תלולית שמנת חמוצה, כמה גבינות צהובות ומעט פירות יבשים. (צילום: עירית רוזנבלום)

אלטדורף – Altdorf

גתה הגיע לכפר אלטדורף בקנטון אורי (Uri) בנסיעתו השלישית לשוויץ ב-1797. הוא השתכן במלון "האריה השחור" והכתיב למזכירו, שהכפר שונה מהכפרים האחרים בקנטון שויץ, שכן הוא עירוני יותר וחצרות הבתים עם גינותיהם, מוקפים בגדרות אבן.

החדר במלון "האריהה השחור" באלטדורף. גתה ישן כאן. גם אתם יכולים. (צילום: עירית רוזנבלום)
החדר במלון "האריה השחור" באלטדורף. גתה ישן כאן. גם אתם יכולים. (צילום: עירית רוזנבלום)

החדר במלון שוחזר, לאחר שפרצה במלון שריפה. הוא נקרא על שמו של גתה ועדיין אפשר להתרשם מאווירת הימים ההם, ולישון בו גם כיום. http://www.hotel-loewen-altdorf.ch/.

אלטדורף זכתה לפרסום הודות לאירוע ההיסטורי מהמאה ה-14, שעל פי המסורת אירע בה: בעקבות עונש שקיבל מהשלטון האוסטרי הכובש, ירה הגיבור האגדי וילהלם טל בתפוח שהונח על ראש בנו. האתר בו התרחש המעשה היה השוק המסחרי העירוני. מאז שנת 1895 מוצב למרגלות המגדל העתיק שבמקום, פסל ברונזה המנציח אותו.

בשנת 1899 הוקם באלטדורף תיאטרון שהציג את מחזהו המפורסם של פרידריך שילר "וילהלם טל", שלמעשה פרסם את שוויץ בדעת הקהל העולמית.

ציריך – Zuerich

יוהן קספר לאווטר היה כומר בכנסיות הרפורמציה, פילוסוף, סופר ואיש מדע שווייצרי. לאווטר וגתה נפגשו ב-1774 בעיר הולדתו של גתה פרנקפורט, וידידותם וההערכה ההדדית ביניהם פרחה עד כדי כך, שלאווטר ראה בגתה את ה"אב טיפוס של אדם" וגתה העריך מאוד את עבודתו הספרותית של לאווטר.

גתה ביקר את לאווטר בציריך ב-1775 ושוב אחרי ארבע שנים. ידידותם האינטנסיבית הסתיימה לבסוף על רקע אידאולוגי דתי. במבנה מהמאה ה-13 מול כנסיית סנט פיטר בעיר העתיקה של ציריך, התגורר גתה כשביקר את חברו. בסוף המאה ה-19 הפך המבנה למסעדה, וכך הוא מתפקד עד היום.

החדר בו התגורר גתה בעיר העתיקה בציריך, הוא עתה מסעדה אינטימית של ששה שולחנות. (צילום: אתר מסעדת קייזר)
החדר בו התגורר גתה בעיר העתיקה בציריך, הוא עתה מסעדה אינטימית של ששה שולחנות. (צילום: אתר מסעדת קייזר)

בחדר האינטימי שבו לן גתה, ניצבים כיום ששה שולחנות ופועלת מסעדת קייזר, שזכתה ב-14 נקודות במדריך הגסטרונומי גו-מיו.

היא מגישה תפריט עונתי וכמו כן מגישים בה, בין היתר, את הארוחה הציריכית האופיינית, שחצייה "הושאל" בעצם מהמטבח הגרמני: גשנצלטס ורושטי – פיסות בשר ברוטב פטריות עם לביבת תפוחי אדמה. (מחיר מנה כזו במסעדה: 49 פרנקים). http://www.kaisers-reblaube.ch/.

מידע תיירות על ציריך בכלל באתר  www.zuerich.com.

דואל למידע: [email protected].

למידע כללי על שוויץ http://www.myswitzerland.com

 

פנורמה של אזור קניון גלטשר. ככל שעולים בדרך למפל, הולך ומתגלה סביבו נוף שוויצרי טיפוסי של הרים, ירק מלוא העין, שלג על ההרים – כל מה שהנפש רוצה ביולי-אוגוסט. (צילום: עירית רוזנבלום)
פנורמה של אזור קניון גלטשר. ככל שעולים בדרך למפל, הולך ומתגלה סביבו נוף שוויצרי טיפוסי של הרים, ירק מלוא העין, שלג על ההרים – כל מה שהנפש רוצה ביולי-אוגוסט. (צילום: עירית רוזנבלום)

 

הכותבת היתה אורחת ארגון התיירות של שוויץ Switzerland Tourism וחברת התעופה Swiss.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן