Skip to content

משרד הבריאות יפרסם היום את החלטתו בנושא הפוליו

המשרד יציג את הממצאים שנאספו עד כה בנושא הפוליו: ממצאי הניטור במערכות הביוב ברחבי הארץ, תוצאות בדיקות צואה שנלקחו בחודש האחרון והחלטות שהתקבלו בעקבות התייעצויות עם מובילי התחום המקצועיים במדינה. כמאתיים אלף ילדים עד גיל 9 מאזור הדרום יקבלו בשבועות הקרובים את החיסון החי נגד המחלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

משרד הבריאות יקיים היום בצהריים מסיבת עיתונאים בלשכת הבריאות בתל-אביב ויפרסם את כל הממצאים שנאספו עד כה בנושא הפוליו: ממצאי הניטור במערכות הביוב ברחבי הארץ, תוצאות בדיקות צואה שנלקחו בחודש האחרון והחלטות שהתקבלו בעקבות התייעצויות עם מובילי התחום המקצועיים במדינה, ראשי האיגודים, רופאי ילדים ומשפחה, מכל הקופות ובתי החולים. 

חיסון נגד פוליו בישראל בשנות ה-50 (צילום: ויקימדיה)
חיסון נגד פוליו בישראל בשנות ה-50 (צילום: ויקימדיה)

ההנחה היא כי מאתיים אלף ילדים עד גיל 9 מאזור הדרום יקבלו בשבועות הקרובים את החיסון החי נגד מחלת הפוליו – תרכיב סייבין המכיל נגיף מוחלש שניתן בטיפות לפה – שהוא אפקטיבי יותר מהחיסון המכיל נגיף מומת. אפשרות נוספת היא כי החיסון יורחב לכל הארץ. החיסון לא יינתן לילדים שיש במשפחתם בעלי מערכת חיסונית מוחלשת. אלה נמצאים בסיכון גבוה לחלות במחלה כתוצאה ממגע עם הילד המחוסן. מבצע החיסון יימשך כחודשיים.

בתוצאות ביניים של בדיקות צואה שנלקחו מתושבי הדרום. זוהו עד כה מתחילת הבדיקות 7 חיוביים לפוליו בתרבית ו-10 חשודים. סך הכול נלקחו 2,300 דגימות. תהליך הבדיקה נמשך ומשרד הבריאות יעדכן באופן שוטף בהתאם לקצב קבלת התשובות. יודגש כי אין מקרה תחלואה. במדינת ישראל היקף ההתחסנות גבוה ועומד על 95%. 

מנכ"ל משרד הבריאות וצוות משרדו נפגשו בשבוע שעבר עם ראשי הרשויות בדרום כדי לשתף אותם באפשרות של השלמת חיסון OPV (לילדי הדרום). במהלך הפגישה עדכן המנכ"ל, פרופ' רוני גמזו, על הממצאים שהתגלו בחודשים האחרונים במערכות הביוב ובבדיקות הצואה שנלקחו מתושבי הדרום. פרופ' גמזו סיפר על היערכות המשרד לקראת אפשרות של מהלך השלמת חיסון. ראשי הרשויות הביעו את נכונותם להירתם ולסייע בכל דרך אפשרית לטובת מהלך של חיסון.

אם יוחלט לחסן, ביקשו ראשי הרשויות לקבל את כל המידע העדכני, לסייע בהפצתו ולדאוג לתיאומים הנדרשים. הם ציינו כי משרד הבריאות פעל בשיקול דעת, במקצועיות ובשיתוף כל הגורמים וביקשו ממנכ"ל המשרד לבחון אם אפשר לקבוע את מועד תחילת החיסון ולהתאימו לתחילת שנת הלימודים.

בהמשך, נפגשו המנכ"ל וצוותו עם רופאי ילדים ומשפחה של אזור הדרום מכל ארבעת קופות החולים. המפגש התקיים בבית החולים סורוקה. לרופאים הוצגה השתלשלות האירועים מרגע גילוי הנגיף במערכת הביוב ברהט ועד היום, תוך התייחסות ומענה לשאלות המקצועיות. יודגש כי הרופאים הביעו תמיכה גורפת בצעדים ובדרך שנוקט משרד הבריאות.

מנכ"ל המשרד בחן את ההיבטים השונים שעלו במפגשים, הציג אותם לשרת הבריאות, והיום אמורה להתקבל ההחלטה בנושא.

פוליו היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. בכ-90 אחוז מההידבקויות בפוליו לא מופיעים אצל החולה סימפטומים כלל, אבל אם הנגיף חודר למחזור הדם החולים עשויים לסבול ממגוון רחב של סימפטומים. באחוז אחד מההידבקויות חודר הנגיף למערכת העצבים המרכזית וגורם לחולשה ולשיתוק. פוליו הפוגע בעמוד השדרה הוא הצורה הנפוצה, ומתאפיין בפגיעה לא סימטרית הכוללת לרוב את הרגליים. במקרים חמורים ונדירים מאוד המחלה מובילה אף למוות.

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן