Skip to content

נתניהו לאובמה: איום צבאי וסנקציות הם הנוסחה היחידה לפתרון

בתום הפגישה עם נתניהו בבית הלבן אמר אובמה כי על ארה"ב לבחון את האופציה הדיפלומטית ולראות אם האיראנים אכן רציניים: "נבהיר שאנו מעדיפים לפתור את הבעיות הללו באופן דיפלומטי, אבל אנחנו נכנסים למשא ומתן הזה עם עיניים פקוחות לרווחה". נתניהו: "אם איראן תמשיך לקדם את התכנית הגרעינית שלה בזמן המו"מ חייבים להדק את הסנקציות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפני נאומו באו"ם נפגש הערב (יום ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן עם הנשיא ברק אובמה בבית הלבן. הנשיא האמריקני הבהיר כי ארה"ב החליטה לבחון את האופציה הדיפלומטית, אך היא ננכנסת למו"מ בעיניים פקוחות. בתום הפגישה אמר אובמה: "עלינו לבחון את האופציה הדיפלומטית ולראות אם הם אכן רציניים בנוגע לרצונם לכבד את הנורמות הבינלאומיות, את החוק הבינלאומי ואת החלטות העולם ותביעותיו. נושיט להם יד  עם רצון טוב ונבהיר שאנו מעדיפים לפתור את הבעיות הללו באופן דיפלומטי, אבל אנחנו נכנסים למו"מן הזה עם עיניים פקוחות לרווחה". הוא שב והדגיש כי כל האופציות  על השולחן, כולל האופציה הצבאית, ושיידרשו סטנדרטים גבוהים ביותר של אימות כדי שתהיה הקלה בסנקציות.

(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ראש הממשלה נתניהו הודה לנשיא אובמה על קבלת הפנים החמה ואמר: "היום בוושינגטון יש הרבה נושאים על הפרק, אך אני יודע שאתה יודע והעם האמריקני יודע שאין לכם בעלת ברית מהימנה יותר, יציבה יותר ודמוקרטית יותר ממדינת ישראל באזור גדול ומסוכן. לכן אני שמח על ההזדמנות שיש לנו לשוחח על איך נעבוד יחד, יד ביד, איך נעמוד בפני האתגרים הגדולים העומדים בפנינו. לדעתי האתגר החשוב ביותר הוא למנוע מאיראן לפתח נשק גרעיני. 

"אני מעריך מאוד את העובדה שהבהרת שאתה מחויב למטרה זו ושבהצהרתך ציינת שהמילים הפייסניות של איראן חייבות להיות מגובות במעשים ממשיים – מעשים שקופים, שניתנים לאימות ומשמעותיים", הדגיש נתניהו. "איראן עדיין רוצה בהשמדת ישראל, לכן עבור ישראל המבחן האמיתי של הסכם עתידי עם איראן הוא אם איראן תפרק את תכניתה הגרעינית הצבאית. יש לנו ביטוי בעברית – 'מבחן התוצאה', אתם הייתם אומרים באנגלית – מהי השורה התחתונה, ושוב, השורה התחתונה היא שעל איראן לפרק לגמרי את תוכניתה הגרעינית הצבאית. בנושא זה, אני רוצה להביע את הערכתי כלפיך, על העבודה האדירה שכבר נעשתה כדי שיהיה משטר סנקציות לעצור את השאיפה של איראן להשיג נשק גרעיני. 

(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)

נתניהו פרס את תפיסתו לגבי החרפת הצעדים מול איראן: "אני מאמין שהשילוב של איום צבאי אמין והלחץ של סנקציות הם שהביאו את איראן לשולחן המשא ומתן. אני גם מאמין שצריכים להשאיר את הלחצים האלה במקומם כדי שהדיפלומטיה תעבוד. אני גם חושב, שאסור להקל את הלחצים עד שתהיה הצלחה מוכחת. ולמעשה זוהי האמונה החזקה של ישראל, שאם איראן תמשיך לקדם את התכנית הגרעינית שלה בזמן המשא ומתן חייבים להדק את הסנקציות. השילוב הזה לדעתי הדריך את המדיניות שלך ושלנו עד כה, שהציבה איום צבאי אמין וסנקציות נוקשות ולדעתי זו עדיין הנוסחה היחידה שעשויה להביא לפתרון בדרכי שלום של הבעיה הזו". 

בסוף דבריו התייחס נתניהו גם למו"מ עם הפלסטינים: "אדוני הנשיא, שוחחנו על נושאים רבים, אבל ברצוני לנצל הזדמנות זו להודות לך, למזכיר המדינה קרי ולרבים אחרים בממשל שלך, על עזרתכם בקידום השלום בין ישראל לפלסטינים, אני נשאר מחויב לשלום זה ואני מקווה שמאמצינו המשותפים יביאו לשלום חזק ובר קיימא. אנחנו יודעים שאם השלום יתמיד עליו להיות מבוסס על יכולתה של ישראל להגן על עצמה בעצמה ואני מקווה שנוכל להשיג שינוי היסטורי שיוביל לעתיד טוב יותר לנו ולשכנינו הפלסטינים. ומי יודע, בבוא הזמן, עם שכנינו הנוספים. לכן, ברצוני להודות לך שוב על קבלת הפנים החמה ועל מאמציך. טוב לראותך שוב".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן