Skip to content

בכנסת שוקלים להורות: טקסי מילה בשגרירויות ישראל באירופה

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת על החלטת מועצת אירופה לקרוא להגבלת האפשרות לקיים טקסי מילה, אמר יו"ר הוועדה ח"כ רזבוזוב: "אף אחד לא יוכל לכפות עלינו ועל יהודי התפוצות כיצד ועל איזה ערכים דתיים לשמור. יש להמשיך לקיים את הטקסים היהודיים כולם"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכנסת מזהירים את אירופה, כי אם תכפה הגבלות על טקסי ברית המילה – ייערכו טקסי ברית המילה בתחומי השגרירויות הישראליות באירופה, שהן שטח ריבוני ישראלי. כך הזהיר יו"ר ועדת העליה והקליטה בכנסת, ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד), בדיון שהתקיים הבוקר על החלטת מועצת אירופה, לקרוא להגבלת האפשרות לקיים טקסי מילה.

להעביר את טקסי המילה לתחומי השגרירויות. ועדת העליה והקליטה הבוקר (צילום: איציק הררי)
להעביר את טקסי המילה לתחומי השגרירויות. ועדת העליה והקליטה הבוקר (צילום: איציק הררי)

"אף אחד לא יוכל לכפות עלינו, ועל יהודי התפוצות, כיצד ועל איזה ערכים דתיים לשמור", אמר רוזבוזוב. "יש להמשיך לקיים את הטקסים היהודיים כולם. אם יהיה צורך אנחנו ננחה את השגרירויות לקיים את טקס ברית המילה בשטחן, שהוא שטח ריבוני של מדינת ישראל, לכל דבר. נשתמש בכל הכלים הדיפלומטיים שברשותנו, כדי למנוע מההמלצה של האסיפה הפרלמנטארית של מועצת אירופה, להפוך לחוקים במדינות אירופה השונות".

ח"כ רזבוזוב קרא לכל חברי הכנסת שהם ראשי אגודות ידידות, להתקשר באופן אישי למקביליהם במדינות האירופאיות ו'לעשות לובינג' כנגד ההחלטה האוסרת על קיום טקס ברית המילה.

ח"כ נחמן שי (העבודה) ראש המשלחת הפרלמנטרית למועצת אירופה הסביר כי נושא ברית המילה עלה בהפתעה באסיפה הפרלמנטרית של מועצת אירופה ולכן חברי הכנסת לא נערכו למניעת קבלת ההחלטה. "המלצות מהסוג הזה יכולות להפוך לחוק ב-47 מדינות אירופה המונות כ- 820 מיליון איש ולכן עלינו להתחיל מסלול קשה שבסופו תתקבל החלטה שונה מזו שהתקבלה בעניין ברית המילה ותעקר אותה מתוכן". עוד אמר כי יש לפעול בשני מישורים:  להסביר את המשמעות שיש לעם היהודי לברית מילה ולפעול בשיתוף פעולה עם טורקיה שגם היא כמדינה מוסלמית נפגעת מההמלצה.

"נושא המילה באירופה הוא חלק מקמפיין שלם שעוסק בזכויות הילד ושמירה על זכויותיו מפגיעה", אמר עודד בן-חור היועץ המדיני של הכנסת, "לאסיפה הפרלמנטרית אין שיניים להטלת סנקציות אבל להמלצה שלה יש משקל חשוב כי היא מחלחלת הלאה לכל הפרלמנטים מהם באים חבריה ואנחנו רוצים למנוע חקיקה בפרלמנטריים". עוד הוסיף כי אין אפשרות לדבר בצורה פומבית על שיתופי הפעולה עם מדינות מוסלמיות כדי למנוע פגיעה במהלכים עתידיים.

ח"כ רונן הופמן (יש עתיד) החבר במשלחת הפרלמנטרית למועצת אירופה אמר כי יש מקום לדיאלוג בין פרלמנטרי, אך גם בין-דתי בין הסמכויות הדתיות בכל אחת מהמדינות. "המאמץ צריך להגיע גם מהשטח, מלמטה, ולא להישאר רק בדרג הפרלמנטרי".

עמי מהל, מנהל מחלקת קהילות יהודיות במשרד החוץ הסביר כי סעיף ברית המילה הוכנס במחטף לנושא כולל הדן בזכויות הילד, על ידי הנציגה הגרמנייה של הסיעה הסוציאליסטית שראתה שיש רוב להצעתה. "ניסינו לחשוב אם מדובר כאן במעשה אנטישמי. לדעתנו לא מדובר בנושא אנטישמי כי סיעה סוציאליסטית יזמה זאת. אנחנו משערים שמדובר בגישה סופר-ליברלית ששומרת על הילד אבל פוגעת בחירות בסיסית אחרות כגון חופש הדת והפולחן". עוד אמר מהל כי "יש רגישות דיפלומטית עם טורקיה שנוח לה שיש שיתוף פעולה אך בלי שיראו שיש לנו שיתוף פעולה כזה. לטורקיה יש כבר החלטה לפעול במועצה ובאסיפת אירופה. מדובר בתהליך שיכול לקחת מספר חודשים".

לדברי הרב אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, הממשלות באירופה עושות את כל המאמצים כדי שהנושא לא יעלה על סדר היום כי הן יודעות כי כל החלטה נגד ברית המילה תסב להן נזק חמור בארצותיהן.

עודד וינר, מנכ"ל הרבנות הראשית לישראל הקריא מכתב ששלחו הרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף, לאסיפת מועצת אירופה: "ברית המילה היא מיסודות היהדות, ומכל מצוותיה היא המאפיינת ומייחדת ביותר את דת ישראל בעיני כל העולם מאז ומעולם…אנו פונים אליכם בקריאה מעומק ליבנו, הסירו החלטה זו כי בנפשנו הדבר".

ח"כ משה פייגלין (הליכוד): "מדינת ישראל לא קמה כדי להשתדל אצל הפריץ אלא להשיב מלחמה שערה. מעניין שאדמת אירופה שטבולה בדם רואה במילה חוסר הומניות".

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "העולם המודרני הכיר בזכות הקיום של חופש הדת. עצם הקיום של עם ישראל הוא ברית המילה. ברגע שהאירופים פוגעים בברית המילה הם בעצם אומרים שלא יתקיים עם ישראל".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): אנחנו צריכים לפעול בהסברה ולהגביר את המאבק נגד האנטישמיות".

ח"כ נחמן שי אמר בתגובה כי צריך לעבוד באופן ממוקד כדי להוריד את נושא ברית המילה מסדר היום, ואח"כ נתפנה "לעבוד על שנאת היהודים".

5 Comments

  1. איריס מירב
    17 באוקטובר 2013 @ 23:12

    ציטוט מדברי המוהל אבי זרקי:
    … " מה רוצים ממועצת אירופה שהחליטה לאסור קיום ברית מילה ? לדעתי הם צודקים באלף אחוז, זוהי פגיעה בשלמות גופו של תינוק חסר ישע שלא שאלו אותו אם הוא מעוניין בכריתת חלק מגופו אם לאו.
    מנקודת המבט הגויית, ואפילו האנושית אני יכול להבין את החלטת המועצה המנסה לגונן על תינוקות בני שבוע.
    גם הרמב"ם שהיה חכם עצום בתורה ורופא דגול קבע שהמילה נועדה "להחליש" את איבר המין של הזכר ולהפוך אותנו לפחות שטופי זימה.
    כמוהל מומחה למעלה מעשרים וחמש שנה, כראש מכון "מדרש הלכה" בבני ברק המלמד ומסמיך מוהלים וחוקר את המקצוע על היבטיו ההלכתיים, היסטוריים, רפואיים ומשפטיים, אני יכול לומר בוודאות כי לעורלה יש תפקיד חשוב בהנאה המינית של שני בני הזוג. תפקידה של הערלה לשמור על ראש האיבר, לשמר את הרגישות וההרגשה של העטרה לכל מגע וברגע שכורתים אותה האיבר נעשה "גס, מחוספס וסובל מ"התקרנות".
    למה הדבר דומה ? לכף רגל של אדם רגיל המשתמש בגרביים ונעלים לבין כף רגל של אדם ההולך יחף על האספלט החם.. אם נשווה את כפות הרגל, נראה שבעוד שכף רגלו של היחף נעשתה קשה ומגושמת בגלל המגע הישיר עם האדמה, כף רגלו של השני נשארה חלקה ועדינה. פחות או יותר זהו ההבדל בין הערל לנימול. בעוד הערל "זוכה" לכיסוי איברו בדמות עור עדין הסך את עצמו בהפרשה שמנונית ומשאירו עדין, חלק ורגיש למגע, הופך הנימול במרוצת הזמן לבעל איבר מחוספס, מצולק וחסר תחושה.
    חוץ מזה, הביטו בפניו של העולל המתייסר, הוא נעקד כמו שה, בוכה, צורח, כואב ודואב, מדמם, נקשר, נחבש, מוצצים את דמו, שורף לו, איבר המין שלו מתנפח, בשביל מה ? הלא אלוהים ברא אותנו שלמים ? אם רצה שנהיה מושלמים היינו נולדים ללא העורלה, לא ? ובכלל מה ההבדל ביננו לבין אלה המלים את בנותיהם, לכאורה, האם זה לא פגאני ? אולי כל הציווי של המילה הוא על דרך ההמשלה, כמו "ומלתם את עורלת לבבכם" ? וכי יעלה על דעתו של מאן דהוא לפתוח לתינוק את בית החזה ולחתוך את קצה לבבו.
    אז לא חבל ? למה לחתוך ? שלא יחתכו, שיישארו כמות שהם ובא לציון גואל ..אני דווקא בעד ההחלטה הזו "….. דברים דומים אמר הרמב"ם, שהיה רופא דגול במקצועו בספרו: "מורה נבוכים": … "אחד הטעמים למילה למעט את המשגל ולהחליש את האיבר הזה כדי שימעיט לעשות זאת ויתאפק ככל יכולתו…ההחלשה הגופנית הנגרמת לאיבר זה היא המטרה המכוונת…לא בטלה בגלל המילה הולדת הצאצאים אבל מתמעטת בעטייה סערת הרגשות והתאווה היתרה על הדרוש…
    אין ספק שהמילה מחלישה את כוח הקישוי ולעיתים קרובות ממעיטה את ההנאה… מפני שכאשר מטיפים דם מן האיבר ומסירים את המגן שלו בראשית גדילתו הוא נחלש בלי ספק"

  2. צדוק התקוה
    14 באוקטובר 2013 @ 18:56

    חסרים לי תגובות של מר"צ ושל המפלגות הערביות בכנסת

    • עמית מנדלזון
      14 באוקטובר 2013 @ 22:05

      מה יכולה להיות התגובה, שהם מסכימים עם האיחוד ? אני מסכים, ורבים כמוני ? ההורים מחליטים לתת לאיש עם סכין לקצוץ לבן שלהם כי הם יהודים אבל אף אחד לא שואל את הילוד אם מתאים לו להיות יהודי פשוט חותכים וזהו זה הפרת זכויות האדם

      • דותן
        15 באוקטובר 2013 @ 6:46

        עמית, אף אחד לא יהפוך אותך לעבריין אם תחליט שלא למול את בנך. זה בינך לבין אלוהים.

        בחיים הכל זה שאלה של איזון: האם כדי למנוע את הפגיעה ברך הנולד, זה ראוי לכפות את ביטול הברית על כל בני ישראל החיים באירופה?

        אתה, ועוד רבים אומרים: כן.

        אני, ועוד רבים אומרים: לא.

        ואני גם מאמין שזה לא עניינה של ממשלה לפסוק בעניין הזה.

        • עמית מנדלזון
          15 באוקטובר 2013 @ 9:32

          זה לא מדוייק אתה מחליט וההחלטה היא בינך לבין האלוהים אבל מי מי שמטילים בו מום עם סכין הוא תינוק חסר ישע, שינוק שההחלטה איננה בידיו ואתה מחליט לבצע בו ניתוח לא חיוני מטעמי דת האירופאים רואים בזה פגיעה בזכויות הילד זה לא בינך לבין האלוהים אם אתה כופה דת ומום על הילד זה בינך לבין הילד ואין מי שמגן עליו

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן